Yale doorman - pinout/protokoll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
djupblue
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 augusti 2012, 00:17:21

Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av djupblue »

Jag funderar på att köpa ett Yale Doorman och att sen kunna styra det via t.ex en Arduino. Det finns en liten kontakt på låset som fjärrmottagaren kopplas in till så det borde vara möjligt att kommunicera med låset och bland annat låsa upp via den porten. Är det någon som sitter på information om vad det är för pinout och protokoll som används?
Bild
PW2000
Inlägg: 38
Blev medlem: 25 mars 2012, 05:46:32

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av PW2000 »

Du kan göra det mesta via den porten, tex. Verisure tar över hela låset med deras SmartLock-modul som kopplas trådlöst (866 MHz) mot deras larm eller en sk. V-Box mini om man inte har larmet. All 'låsfunktion' flyttas till Verisure och Doorman blir knappsats och motorlås.

Yale har ett API som kostar pengar, och de kanske inte säljer till 'vem som helst'. Det vore intressant om någon redde ut den porten.

Doorman är ett väldigt bra lås. Bekvämt som sjutton.

Värt att tänka på. Doorman har precis blivit godkänd låsenhet i SSF Klass 3!* :)
Om Klass 3 är viktigt så ska man veta att låset inte får kunna opereras (låsas/låsas -upp) på längre avstånd än 0,5m (Armlängds avstånd) för att Klass 3 godkännandet ska gälla. Det betyder att alla som kopplar in tex. Verisure SmartLock och 'Styr låset med mobilen' eller andra fjärrstyrningar inte längre har en godkänd Klass 3 låsenhet.

*För att Klass 3 godkännandet ska gälla så ska två skruvar i monteringssatsen bytas ut mot envägsskruvar som efter godkännandet skickas med i kartongen.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av sebastiannielsen »

Även aptus har en egen "modul" till Yale.
http://www.aptus.se/sv/site/aptusse/pro ... odulpaket/
Tnemrap
Inlägg: 45
Blev medlem: 30 januari 2008, 13:57:20
Ort: Gävle

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av Tnemrap »

Någon som har mer information om detta.

Jag skulle vilja koppla ihop doorman med openhab.

/Mike
Zenon88
Inlägg: 57
Blev medlem: 12 september 2013, 17:55:05

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av Zenon88 »

Tjo!

Jag försökte nyss installera mitt digitala yale doorman, men jag får det ej att låsa. och låser jag det manuellt genom att trycka på den lilla piggen högst upp på bläcket, så låser den, men så fort jag drar ner handtag så låses det upp? Jag kan inte heller vrida det manuella låsnings vredet lika långt åt höger som åt vänster, åt vänster låser man ju upp. Men höger går bara 1/4 varv och ett missvisande ljud kommer. Antar att jag säkert gjort något fel med grejen men klippte av? Fast jag provat två längder, den skall väl enbart ligga emot och ej gå in? Man ska ju ej behöva vrida manuella när man trycker in sidostycket, för att den ska komma in lite extra? Finns det möjlighet att få en extra pigg hemskickad? Samt en låsring då min blev glapp, så jag fick klämma åt den lite. Vad tror ni? Borde gå från nån återförsäljare? Kanske tillomed har sånt liggande?
Fick ej kontakt med min verisure smart module i själva låset heller, men smart pluggen fick jag kontakt med, kanske är någon sämre överförnings teknik då det ej står något? Antar att det kanske är blåtand lr något, och har nu dörren står i garaget så då är det förståligt.
Bör ju ej vara wifi då smart modulen tillomed har nätverkskabel...
Tacksam för snabba svar!!

Mvh!
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av sm7tix »

Jag har monterat tre st lås och har inte haft några problem. Åt ena hållet hår vredet längre för det låser upp manuellt om inte bortaläget är aktiverat. Verisure kör på 800 mhz någonstans. Får du inte kontakt från verisures hemdida för installation är det nog räckvidds problem. Men fixa låset först. Du har kanske för stort avstånd till karmen? Ta isär och sätt ihop igen.
Stefan

.
Zenon88
Inlägg: 57
Blev medlem: 12 september 2013, 17:55:05

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av Zenon88 »

Tack för snabbt svar, dörren sitter ej i karmen .
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av sm7tix »

Öh?

.
Zenon88
Inlägg: 57
Blev medlem: 12 september 2013, 17:55:05

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av Zenon88 »

Tjoo igen!
Låset monterades och har funkat bra fram tills nu.
Jag låser upp utifrån. Och sedan drar ner handtaget, men låskolven åker ej ner. Får prova massor av gånger och trycka dörren inåt och greja. Får upp den efter en stund. Buggar också på liknande vis inifrån. Men ej lika mycket. Vad kan vara fel???
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av limpan4all »

Jag var tvungen att ta bort alla gummilister helt och hållet så att dörren var helt fri från allt för att den skulle kunna låsa, det verkar som om att finns det några krafter på låskolven (låshaken) så låser dörren inte. Sedan så är låskistan väldigt "grinig" på hur stort spelet mellan dörren och karmen kan vara.
Zenon88
Inlägg: 57
Blev medlem: 12 september 2013, 17:55:05

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av Zenon88 »

Att köra utan gummilister, är ju ej aktuellt då det måste isolera. Är mest upplåsningen som är problem. Jag tror ju att den låser upp, men att kolven ej vill ner. Har provat nu att justera dörren i sidled. Samt upp och ner. Utan resultat.

Verkar också bli lika dant när dörren ej är i karmen, om jag håller in piggen, och låser den. lr låter piggen vara ute, och låser den. Den verkar liksom ej låsa upp, för lås kolven, när ej dörren är låst, går skit fint, fram o tillbaka. Det är det automatiska för låsning o upplåsning som verkar fela.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av limpan4all »

Jag valde att minska på tilluften med 3% så det motsvarade det borttagandet av gummilisterna.
För ett 100% tätt hus går ju bokstavligen inte att leva i....
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Yale doorman - pinout/protokoll?

Inlägg av mrfrenzy »

Självklart behöver man inte ta bort gummilisterna på en korrekt monterad dörr.

Lås och slutbleck ska justeras så att listtrycket hamnar på den nedre regeln som manövreras av handtaget, hakregeln ska gå helt fritt.
Skriv svar