Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b+t)

Berätta om dina pågående projekt.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b+t)

Inlägg av danielr112 »

Info
3 första inläggen kommer innehålla grunddatan av projektet. Men för att få hela berättelsen så bör man ha läst hela tråden. Rubriken kommer spegla uppdateringsdatumet. Jag köper sakerna från Ebay, Solcellsexperten, Biltema, Jula samt Byggmax i detta skedet. Jag ska försöka dokumentera ner allt jag köpt.

Kommer ifrån: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=82693

Bakgrund
Har alltid haft intresse i att kunna klara mig själv. Och i detta ingår möjligheten att fixa min egen el. Nu är inte detta huvudskälet för samtidigt är jag extremt bekväm av mig.
En stor del är också miljön samt att det finns pengar att spara. Att tjäna pengar på det hela räknar jag inte med.
Källor där jag hittat mycket info rörande detta är t ex: Plan
3 faser
1. 4kw med batteribank och 1 fas driven. Uppkopplad större delen av hus/verkstad. Framförallt servrarna.
2. 8kw och 1-2 faser. Ej helt bestämt Fas3 ersätter nu fas 2.
3. 12kw och 3fas online/offgrid system där det finns möjlighet att sälja överskottet

Inköpslista Fas 1
Blandade frågeställningar
1 fas eller 3 fas?
-
-- Fler kommer som jag har besvarat under tidens gång -

Status Fas 1

Nästan helt ihopbyggt. Saknas detaljer samt denna projektsidan ska skrivas.

Slutsatser Fas 1

Bilder Fas 1
Senast redigerad av danielr112 11 juli 2016, 21:23:08, redigerad totalt 8 gånger.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid)

Inlägg av danielr112 »

RESERVERAD

Inköpslista Fas 2
http://www.mppsolar.com/v3/mpi-hybrid-series-2/ 10kw invertern beställd.

Fler paneler. Ej köpt ännu
Mer material till uppsättning - köpt
Modbus kort samt elmätare för modbus köpt och anlänt

DC brytare 1000v och åskskydd x 2. Köpt och anländer 2016-07-12

Status Fas 2
Projektering påbörjad och papper till EON inskickad.

2016-07-07 EON har godkänt anmälan Nu väntar jag på Montör och elektriker för att göra AC sidan.

Slutsatser Fas 2

Bilder Fas 2
Senast redigerad av danielr112 11 juli 2016, 21:24:55, redigerad totalt 2 gånger.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid)

Inlägg av danielr112 »

RESERVERAD
Fas 3 är nu fas 2.
Senast redigerad av danielr112 11 juli 2016, 21:23:32, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid)

Inlägg av danielr112 »

Så dags att börja detta projektet.

Nu har jag redan kommit liten bit men beskriver det som om jag precis börjat.

Inköpt Inverter 5kva samt 15 paneler inkl 100 meter kabel och kontakter.

Solpanelerna på taket
Panelerna monterade på Taket till Verkstand. Dessvärre har detta taket bara en lutning på ca 16 grader så vad jag gjorde var att öka lutningen något och har nu 21 grader på panelerna. Bra sida med mycket info om detta: http://bengtsvillablogg.info/tag/lutning/
Taket går rakt åt söder och det finns ingen skuggning någon gång under dagen och detta är bra.
20160608_173155.jpg
Notera att dom sitter något snätt. Jag ska justera detta så fort jag gjort de riktiga fästena samt längre skruv.

Solpanelerna kopplas så jag har 5 serier (strängar) med 3 i serie. Detta ger mig en arbetsspänning på ca 95v ut under drift. Invertern som sådan är specad att ha arbetsområde 60-115V. Hade man valt solpaneler med 70+ celler istället hade man legat i toppen och bör fundera på att bara ha 2s. Men 60 cellers som jag valde funkar bra.

Jag valde att dra varje sträng var för sig ner till en kopplingsbox. Detta pga av att jag faktiskt köpte 100meter kabel men även för att kunna göra underhåll utan att ta ner hela systemet om det nu behövs. Nu räckte mina 100 meter precis och fick 1.5meter över :)
20160608_173248.jpg
Givetvis mätte jag fel först därav den skarvade biten. Saknas riktig genomföring. Kommer lägga en gummiduk i kanten för att sedan göra en täckadne plåt över som limmas och skruvas fast.

Panelerna är monterade på taket med hjälp av Tryckimprengerade brädor som reglar under och dessa sitter med vanliga vinkeljärn. Taket är av plåt.
Nu har kanske inte trä delen samma hållbarhet som riktiga rostfria reglar eller liknande men samtidigt är det lätt att byta om så skulle behövas i framtiden. Tänkte jag ville spara in några tusenlappar här så vi får se hur det går.
20160608_173213.jpg
Den övre brädan är högra än den nedre och detta resulterar i en högre lutning och därav sparar jag in några grader.
20160608_173219.jpg
Det hela gick extremt smidigt att montera. Resulterade dock i lite solbränna på ryggen....

Jag drog sladdarna på utsidan av huset och ner. Detta är inte kapslat ännu men ska göras i närmaste. Fästena till solpanelerna är vanliga plattjärn som är formade något. Har inte gjort änd-fästena ännu och det ska också fixas till. Nu valde jag dessutom något i kortaste laget när det kom till skruvar. (90mm). Solpanelerna är 40mm höga och plattan tar några mm. Så ska byta dessa till 110mm istället så man har tillräkligt med fäste vid nästa storm.
20160608_173225.jpg
Viktigt att tänka på är att man om man som jag gör monterar detta vid fullt solsken kan få ganska hög spänning om många kopplas i serie och det kan vara direkt farligt!

Kontakterna som jag köpte till var extremt lätta att använda. Inga verktyg mer än skalare till kablen behövdes.

--
Bilder kommer under dagen för denna delen och fylls i i detta inlägget.
Nästa del handlar om hur jag kopplat ihop panelen med all el.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av danielr112 9 juni 2016, 13:00:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid)

Inlägg av Micke_s »

Blir spännande att följa, bor tyvärr i lägenhet just nu. Annars så hade jag nog börjat fundera på off-grid
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid)

Inlägg av danielr112 »

Bilder upplagda i ovan inlägg så dags att komposera nästa inlägg.

Elen

Delar upp detta inlägget i 2 delar. Första den teoretiska där jag går igenom ett par punkter om hur jag vill göra samt en skiss.

Vart sätta den?

Då jag sätter alla paneler på verkstan vill jag också ha styrningen där. Dessvärre är inkommande el på andra sidan tomten vid huset. Orsak att jag inte sätter på huset är att vi senare i sommar ska byta taket på huset...

Rakt under där panelerna är idag hittade jag ett hål där det hela ska skjutas in. 35cm bredd och 2meter högt hål jämte ett skåp där jag haft skräpmaterial. Detta gör att jag kan stänga in för ev damm och ventillation utåt för ev värme.

Batterierna hamnar då i skåpet jämte som också kommer få ventilation.

Så vad behövs?

Inkommande ström till inverter

* Batteri
* Solpaneler
* Nät

Alla dessa 3 kräver brytare och avsäkrat.

Batteri delen får en huvudströmbrytare 1 polig från maskinsidan och ska klara sig att bryta 200A. Säkring saknas på den sidan då den inte kommit men blir en 120A automatsäkring för DC. Kablar från batteribanken blir 35mm2 och mellan batterierna kör jag 16mm2. Detta pga av att jag har 2 banker om 4 i varje.

Batterierna är 12v 100ah och kopplade 4 i serie sedan paralellt.

Solpanelerna drar jag varje sträng ner till en box. Säkrat med 10A på varje inkommande ledning för att sedan mynna ihop till en huvudströmbrytare här också på positiva sidan innan det går in i invertern. Solpanelernas kablar är 4mm2 och gjorda för just solpaneler och utomhusbruk. Kablen mellan boxen och Inverter är 16mm2.

Nät sidan inkommande:
Där vill dom egentligen ha 4mm2 eller grövre pga av att avsäkringen ska vara 20A. jag har kopplat inkommande på 2.5mm2 3 fas handske idag tills vidare att det är helt ombyggt. Avsäkrat 16A. Boxen i sig har en huvudbrytare som bryter Nollan och fasen som går in. Jorden låter jag således vara inkopplad. Där sitter även en 16A automatsäkring.
Kablen mellan denna boxen och inverter är 6mm2 så det är förberett för vad det bör vara.

Utgående Ström

Likadant här rekomenderar de grov kabel pga av strömuttaget som är 4kw konstant och 8kw peak. Jag har här dragit med 6mm2 kabel.
Detta går till en box som har huvudbrytare på Nolla och fas samt sedan ett flertal automatsäkringar efter. Kommer i nuläget dra en kabel till huset som kommer ha en 20A huvudsäkring. Osäker på dimension o.s.v just nu men jag vill ju flytta inkommande el till verkstaden istället för huset men kommer senare...
Har även avsäkrat några 10A säkringar. Blandannat till en del av verkstan för belysning samt även till servrarna i ett annat hus. Detta draget med 2.5mm2 kabel i redan befintlig nedgrävt rör sedan tidigare.


Det är mycekt brytare och grejer men tanken är att man måste kunna bryta bort all ström till invertern säkert samt alla in och utgångar måste vara avsäkrat. Jag har följt deras rekomendationer på själva avsäkringen samt hur det ska brytas. Jag har även satt 1 box för varje del för att separera allt.


Nu till det luddiga och ja här finns det säkert någon som påpekar att så får man inte göra.. :)

Jag kommer dra kabel från detta systemet till huset. För att sedan plocka ut vissa befintliga säkringsgrupper och sätta i en ny säkringsbox som bara är inkommande el. Det som kommer plocka ut i nuskedet är alla som är rena lågförbrukare som lampor och uttag. Jag kommer även ta badrummets torkare/tvättmaskin/varmvattenberedare till detta. Men till den kommer finnas en omkopplare så man kan antingen välja nät-ström (och köra alla 3) eller välja Sol (och då få välja en åt gången)

Mycket fix och trix och någon kanske frågar sig varför jag inte kör 3 fas direkt?

Jo invertern för 3fas kostar 26t. (Vill ha en som klarar av att köra batteribackup) Solpaneler ytterligare för detta är 60t till. Handlar mer om att jag vill känna på hur det funkar i mindre skala innan jag skalar upp.


Mycket att läsa! Bilder kommer komma lite senare för detta skedet så bjuder på texten först.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av sodjan »

Bara tänkte lite... :-) Hänger övre halvan av panelerna i luften?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Ja och nej. Ja pga av att fästena sitter en bit in och nej för att ja fästena sitter bara en bit in :)

Jag tittade runt lite på hur infästnignar var och oftast ville man ha det spritt liten.
En nackdel med översta raden är just att det kan bli ett vindfång då dom sitter nära nocken. Ett problem jag vet om men har medvetet satt dom så högt upp för att få in 3 rader med denna lutningen för att ändå slippa skuggning. Det jag kommer göra är att fixa någon typ av vindfångare/brytare för att dom inte ska få extra lyftkraft.

Samtidigt är all kylning som man kan få bra kylning bra då det ökar verkningsgraden.


Rycker man i panelerna nu så rör man dem ingenstans utan det sitter verkligen fast. Jag var lite orolig att dom skulle kunna flexa men det är verkligen stabilare än man tror med den typen av ram som är där.

Edit: Mittersta raden samt även översta ska flyttas ner något för att få en jämnare fördelning på infästningen. För att få så mycket plats jag kunde när jag monterade så satte jag dem bara där jag höll dem :)

Edit 2: Det ser ut som mittersa sitter infäst i mitten av panelen men så är inte fallet om man räknar cellerna.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av swesysmgr »

Du behöver knappast oroa dig för det tryckta virkets livslängd när det är monterat så där öppet och ventilerat och dessutom skuggas från solen av panelerna. Om du tagit dig tid att måla det då hade det hållit ytterligare 20 år extra :)

Det som oroat mig är risken för läckor i taket med den montage- och håltagningstekniken, det gick inte att klossa upp underifrån och fästa panelernas bärare uppe på "åsarna" på det korrugerade taket istället för direkt i reglarna (?) under i "dalarna"?

Är taket oisolerat under är det väl mindre allvarligt, du ser direkt vart det läcker men det vore tråkigt om det kommer vatten på något dyrt.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Tror inte läckor är något problem. Nej jag litar inte att skruva direkt på nockarna bara utan vill ha det fäst i träreglarna under.

Det är fyllt med tätning under vinklarna, någon typ av butyl (namn?) så det kan inte läcka in i första taget. Enda sättet det kan läcka in är om vinklarna lossar pga av skruvarna inte sitter fast. Vattnet kan dessutom rinna vid sidan om vinklarna så det ska inte kunnas samlas upp några större mängder.

Taket har dessutom en plastväv på insidan som är tät och det är oisolerat så man ser om det nu skulle ske :)



(Hoppas det håller tätt ivf...) :)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av NULL »

Hur hade du tänkt med snötyngden?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Att dom klarar sig helt platt liggandes i vårat område medans det rekomenderas ha lutning så snön helst åker av.
Robust aluminum frame ensures the modules to withstand wind loads up to 2400Pa
and snow loads up to 5400Pa.

Och det borde vara 550kg/m2. Så isåfall är problemet infästningen, te x överhänget i överkant som sticker ut något. Jag har ärligt inte forskta tå mycket mer än kollat och sett andra som "inte" har haft några problem. Nu har de något bättre lutning än taket och takte brukar inte snön ligga länge på och åker av så fort solen tittar fram.

Vi får se helt enkelt. Undersöker fortsfarande om detta.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Denna tråd var det!
http://www.tjugofyra7.se/globalassets/t ... 0_2016.pdf
Sidan 20!

Hoppas bara att inlägget inte retar upp någon ;-(
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Andy »

Jag vet inte hur det är med vindarna där men jag skulle nog fästa dem betydligt annorlunda/bättre. När man sett saker som man trodde satt bra fast virvla bort som höstlöv är man lite försiktig.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Andy det stämmer bra att man ska akta sig för vindarna och framförallt vid kanterna och vid nocken i detta fallet.

Jag håller på med bättre infästning som ska dit. Och det bör lösa detta problemet.
Skriv svar