Lysande akvariebelysning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av ie »

FormerMazda skrev:Säger du det av erfarenhet eller gissning?

Jag har en sån hemma, och de ljusmönster den gör går inte att göra med annat än adresserbara LEDs.
Sen kan jag inte säga exakt vilket chip/protokoll som används än, men jag själv ska kapa den till mindre bitar och styra den med en arduino är tanken.
Sorry, du har rätt. :tumupp: Jag tyckte det såg ut som en vanlig RGB-slinga med en ledare per färg samt 12V. När jag förstorar bilderna ser jag att det inte är så. I så fall verkar den väldigt billig dessutom.
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

Icecap skrev:En kondensator är definitivt det sista du ska koppla på över LED'na!

Det står ju att PWM-frekvensen kan varieras och med över 70Hz ska flimmer vara svårt att se, med 1kHz ska du vara sjukt bra för att se något filmmer.
Ok, ja det kanske inte behövs. Men bara för nyfikenhetens skull, vad skulle jag åstadkomma med en kondensator äver dioderna? I mitt huvud skulle det funka som buffer som skulle jämna ut pulsarna, är det fel?
hcb skrev:Tänk också på att vita LED (speciellt kallvita) lyser ytterst dåligt i det röda. Klorofyllet i växterna vill ha blått och rött ljus, så det är inte säkert att de mår superbra av ljuset från vita LED. Åas har jag närmast noll kunskap om vad vattenväxter (och fiskar) trivs i.
Tack, jag ska försöka blanda lite så att jag har några huvudsakligen vita men åt både det blåa, gula och röda hållet, förutom ett par rena färg-leds för det estetiska och kanske en UV för att försöka efterlikna riktigt solljus en aning (om mina kommande efterforskningar inte visar att det är helt onödigt, i annat fall än för sterilisering) .
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

HIttade denna förresten: http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... tor-p87896, det lär ju vara en enkel och billig lösning ifall dra ner mina 24V till något jag kan ha 2 eller 3 seriekopplade leds på? Så blir det inte så fasligt stora grupper av seriekopplade leds.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Icecap »

"vad skulle jag åstadkomma med en kondensator över dioderna?"

Ja, en kondensator skulle jämna ut dessa pulser - och (över)belasta utgångssteget, öka värmen i kretsen och minska omfånget i PWM-regleringen.

Grejen med PWM är just att vad-det-nu-är slås på och av koncist och tydligt och allt som "smetar ut" pulserna är av ondo - ur driftmässig hänseende.

I större enheter/större strömmar kan just den branta av/på flank ge EMC som kan störa och då får man filtrera men då är det en del mer komplicerat än att klappa en kondensator över en LED.
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

Tack för kunskapen Icecap :)

Det förekommer att man har så kallad "nattbelysning" i akvarium, oftast väldigt svagt blåaktigt ljus. Där tänkte jag att jag kan ha ett par leds som jag kör väldigt väldigt svagt och jag tänker att jag kanske skulle närma mig flimmer-nivån ändå. Om jag skulle buffra just dessa leds, skulle det vara ok med att bara sätta på en kondensator, eller behöver den i så fall dekoreras med lite annat också?

Edit: Eller så kan jag kanske bara sätta upp en extra slinga med svaga RGB-leds just för nattbelysning som jag bara styr färg och intensitet på... Det kanske blir bäst.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av FormerMazda »

Ett förslag är att du tar reda på om du störs av ett eventuellt flimmer och funderar på en lösning då.
Det är ju rätt enkelt att testa detta.
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

Sant, så sant. Jag sitter bara och gör en liten inköpslista, men du har nog rätt i att jag kan skilja på vad jag tror att jag behöver och vad jag tror att jag kanske kommer att behöva :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Icecap »

Var får du flimret ifrån?

En PWM-reglering är nästan alltid med fast frekvens så om den frekvens är t.ex. 1kHz är den det hela tiden!
Om du sedan slår på det svaga ljuset 1 period (av 4096) perioder lyser den/de med ung. 0,0244% av full styrka men frekvensen är fortfarande 1kHz!
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

Hmm... Jag trodde att frekvensen gav mig den upplösningen jag hade att leka med. Säg att den är 1000Hz och att jag vill köra en led på 1%, då trodde jag att det som hände var att jag får en slutfrekvens på 10Hz ifrån basfrekvensen på 1kHz eftersom det bara är var hundrade våg som ska vara aktiv.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av FormerMazda »

https://www.arduino.cc/en/Tutorial/PWM

Tydliga bilder här som förklarar hur PWM fungerar.
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

Tack, min existerende konceptuella modell satt fasligt hårt av någon anledning, men jag lyckades få loss den till slut och ersätta den. Nu förstår jag att flimmer verkligen inte är något jag behöver oroa mig för, skönt :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av xxargs »

Det du behöver fundera på är hur svag ljus skall vara i svagaste läget och hur starkt ljus skall vara i starkaste läget.

Skall man simulera hur det ser ut i naturen så är dynamiken väldigt stor - från 100000 Lux till 0.001 Lux och till och med lägre mulen natt och månförmörkelse.

Att LED är strömstyrd med linjär koppling av ljuseffekt gentemot ström och inte kvadratisk koppling mellan spänning och effekt som när det gäller ljud och högtalare - ställer överraskande höga krav på hög dynamik på styrsystemet för belysningen.

8 bitar aka. 256 steg PWM ger ingen 48 dB dynamik- bara 24 dB reglerområde vilket visuellt uppfattas Som att man halvera ljusstyrkan drygt 2 ggr innan det slocknar helt (vid 0 i PWM).

Med 4096 stegs PWM (36 dB) så halverar man ljuset bara drygt 3 ggr...

Skall man ha rimlig setup säg 10000 Lux (1/10-del av direkt solljus) till 0.01 Lux (1 LUX = Fullmåne) så är omfånget en miljon gånger eller om man översätter till bitar - 20 bitar

Eftersom ljuset är linjärt med strömmen i LED så måste strömmen till LED också justeras 1 miljon gånger mellan svagaste läget till starkaste läget - en del upphackad i tiden (256/256 - 1/256) mha PWM och en del genom strömstyrning av strömmen till LED.

Med 256 stegs PWM så kan man reglera 255 steg, (genomsnittströmmen säg 10 ampere vid max går ned till 0.04 Ampere genomsnitt med peakström 10 A 1/256-del av tiden)

Akvariet kommer i lägsta läget lysa ganska duktigt ändå och betydligt mer än månljus, faktiskt lika mycket som allmänbelysning i bostad (~40 Lux)

Förutom att behöva reglera pulsbredden som kanske begränsas av just 256-steg så måste man också reglera strömmen till LED. Närmare bestämt ca 40 ggr lägre om belysningen skall vara lika nivå som fullmåne över vattenytan (ca 1 mA genomsnitt (256 mA i puls 1/256-del av tiden)) .

Skall man ta läget att det dessutom är mulen natt så behöver man minska med en faktor 100 ggr till, och då är strömmen nere på 0.01 mA (2.56 mA i puls i 1/256 av tiden)

dvs. strömmen till LED måste minskas med ca 4000 ggr gentemot full blås @ 10000 Lux (1/10-del av direkt soltrålning) förutom att man kör på 1/256-del av tiden mha PWM...

1000000 ggr i omfång motsvarar 2^19.3 bitar vilket kan rundas uppåt till 20 bitar

256 steg [8 bitar] för PWM + 4096 steg [12 bitar] för strömstyrning ger tillsammans 20 bitar.

För full område så kan man köra med 256 stegs PWM men till detta styra en strömgenerator för LED-strömmen med en D/A på 12 bitar.

Nöjer man sig med 10000 ggr i omfång (10000 LUX till 1 LUX - men då kommer akvariet att synas ordentligt om nätterna med sin fulla 'månljus' om rummet i övrigt är släckt) så motsvarar det 2^13.29 avrundat till 2^14, 14 bitar, så förutom 256-stegs PWM så minskar kraven till 6 bitar på styrningen av strömgeneratorn för LED vilket skulle i nödfall kunna göras med R/R2-stege och matchade motstånd om man har 6 utgångar över.

Har man mot förmodan 4096-stegs PWM så räcker det med 2 bitar/ben som 'områdesomkopplare (4 lägen) för strömgeneratorn.

Sedan kan man med enklare styrning av strömgeneratorn bestämma natt utan måne, natt med måne, mulet väder och solsken etc., men vill man ha steglöst för att simulera drivande moln, solnedgång/uppgång, månens upp och nedgång så vill man nog kunna justera detta hela vägen utan för stora plötsliga 'hack' i ljusstyrkan (och kan skrämma fisken), så blir det att man måste hantera mellan 14 - 20 bitar dynamik beroende hur mörkt man vill kunna styra ljuset innan det stängs av helt.

Det som är svåraste biten i det hela är att göra den styrda strömgeneratorn - helst av switchad modell för minsta förlust, men samtidigt också klara en PWM-steg efter utan överslängar eller annan bieffekt.

---

Men å andra sidan om man har dragit ned effekten till 1/256-del av max-strömmen så är effektnivån så kraftigt minskad att man förmodligen kan koppla över till linjär strömgenerator utan allt för mycket värme och är medelströmmarna 40 mA och lägre så underlättas kopplingen väldigt mycket om man använder diskret linjär strömgenerator (aka. strömspegel) före PWM-steget istället att försöka få det att fungera med en switchad dito...


---

Slutligen, det finns reda idag akvariebelysning som kan simulera både åska, oväder, moln-sol-växlingar och förstås kalender med rätt soluppgångar, månen etc. på valfri plats på jorden inklusive internetkoppling för dagen väder på platsen, men de kostar ju en slant
och man kanske tycker det är roligare att bygga själv.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Icecap »

Och självklart kan man även reglera intensiteten med antalet LED som tänds. Jag kunde tänka mig en lösning med ett fåtal utvalda LED med en diffuser framför som är de enda som tänds på natten, kanske är de vanlige 20mA LED.

Alltså går det att få ett stort omfång men inte särdeles enkelt och man ska tänka en del över vad man gör.

Jag har i övrigt rutiner i C för att räkna ut solens upp- och nergång, fungerar bra.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av matsadona »

Hm... varför dissades tidigare förslag på en slinga med adresserbara lysdioder? Den kan styras direkt från en arduino, du kan variera färg, du kan variera ljusstyrka, du kan variera antalet tända lysdioder. Och det totala antalet lysdioder kan styra den maximala ljusstyrkan.
De senaste varianterna har ju väldigt tätt packade lysidoder och det finns även RGBW(W).
Skriv svar