Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Berätta om dina pågående projekt.
berga
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2012, 11:52:44

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av berga »

Detta måste vara den absolut bästa svenska bryggtråden om elcyklar! :tumupp: Intressant läsning!
Jag funderat och sökt länge efter info kring elcykelbyggen men inte hittat någon tråd som är så här bra.

Vet att de kan vara svårt att uppskatta totalkostnaden när det gäller hobbyverksamhet men vad har ni lagt
ut på era elcykelkit? :)

Jag letar efter en elmotor som är så underhållsfri som möjligt. Bafang BB02 var jag väldigt sugen på ett tag då den är
mittmonterad men vad jag kan se så finns det risk att man behöver öppna motorn någon gång för underhåll av lager m.m.

Borstlösa motorer måste ju vara de bästa och betydligt "mer underhållsfria" i jämförelse med de billigare navmotorerna med planetär transmission. Ni som är mer insatta i elcykeljungeln, har ni inte funderat på borstlösa elmotorer med regenerativ funktion?
Verka finnas en tillverkare som heter Bionx. Länk: http://ridebionx.com/. Kostar dock en slant.

Fortsätt dokumentera! :D
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Kul att höra berga!

Det finns en uppsjö av direktdrivna motorer där ute. Fördelen är att de är tystare och mindre saker som kan gå fel(inte för att det blir fel på de kuggade motorerna så länge man inte använder dem över deras specade gränser)
Regen är kul men ger höst 5% tillbaka till batteriet.
Nackdelen är att de har lägre vridmoment vid samma strömförbrukning dessutom så är de större och tyngre.

Bionx är dyrt, är ungefär som BOSE ljud, du kan köpa ngt som låter lika bra för halva priset, dessutom är BIONX, likt BOSE inte är standariserat dvs du är låst till att använda bionx grejer till dessa kit, medans och andra system fungerar med olika boxar/motorer/displays:
http://www.ebikes.ca/shop/conversion-ki ... d-pas.html

Notera dock att med ovanstående elbox får du runt 1000Watt
Nusse
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2013, 19:48:29
Ort: Kumla

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Nusse »

Bra tråd.

Jag är lite sugen på en Bafang BBS02, eller kanske den större BBSHD (1000W)

Preview ride:
https://www.electricbike.com/bafang-bbshd-1000-turbo/

http://lunacycle.com/motors/bafang-mid- ... drive-kit/

Fast jag är nog för snål. $800 svider.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Liten update, cykeln har gått hela vintern, 200mil nu.
Inga problem förutom Alfine har krånglat hela tiden sedan den var ny, växlarna 5-8 slirar och hoppar. Tror den var defekt från början...Då det även hände med bara pedalkraft.
Nåja cykeln får samla damm(nä då) när jag gör klart min nya:
Bild
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Inte alls avis!

Ser bra ut det där, men bara 90 celler?

Har du gett upp på mittmotor? Kanske dags att ändra tråden till från hubbmotor till mittmotor tillbaka till hubbmotor? ;)
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Finns tyvärr inga mittmotorer som är starka och tysta så det blir hubb på denna.
Batteriet kommer vara 18s6p med latest greatest Samsung 30Q. Kommer dra ca 80-100A från paketet som peak.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Gimbal »

Är det bildvinkeln som luras eller har man ekrat framhjulet lite hur som helst? :humm:
Nusse
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2013, 19:48:29
Ort: Kumla

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Nusse »

Allex. skrev:Finns tyvärr inga mittmotorer som är starka och tysta så det blir hubb på denna.
Batteriet kommer vara 18s6p med latest greatest Samsung 30Q. Kommer dra ca 80-100A från paketet som peak.
Häftigt bygge!
Har du några erfarenheter eller kommentarer om Revolt-motorerna? http://www.revolt.org.il/
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Sverige »

Har en RV-100 Pro. En rejält byggd motor. :)
Upplever den otroligt mkt mer gedigen och hållbar jämfört med den här, som jag lyckades bränna.
Nusse
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2013, 19:48:29
Ort: Kumla

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Nusse »

Har du mer info om Revoltmotorn? Vad använder du den till, controller mm? Mycket intressant! Bor själv i Kumla.

//Nusse
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Sverige »

Vad är det för info du vill ha?
Den sitter i en transa. :D
Drivs med Kelly KEB48601 och 14s LiPo.
Nusse
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2013, 19:48:29
Ort: Kumla

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Nusse »

Oki. Kan inget om cyklar, om nu "transa" är en cykel...
Sök runt lite och skulle det kunna vara en Giant Trance kanske?
Har du nån byggtråd lr bilder här eller på nåt annat forum?
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

berga:

Köpte kittet med BBS02 och ett litet 12S batteripack för 5000kr beggat från en kille i Sverige som tröttnat.

Köpte nya celler från polen via en säljtråd på Endless Sphare, typ 3000kr för 98 celler vilket blev ett 14S7P som passar BBS02-kontrollern bättre då 12S packet klassades som slut och auto cut-off triggades redan från 50% laddning vid lite större strömuttag.

Köpte en ny cykel, en heldämpad lite robustare än min gamla. 2500kr begagnat. Var i behov av en hel del kärlek.

Prylar beställda till cykeln från ChainReaction, dels för ren service men även för att bättre anpassa till elmotorn, tre ordrar på totalt 3750kr.

BMS till nya batteripacket och laddare för 14S 5A från EM3ev, 1000kr

Nytt bakhjul och styre, begagnat, 500kr.

Ihopräknat blir det:
Själva cykeln: 6750kr
Prylar specifikt för el-drift: 9000kr

Så i runda slängar nånstans strax över 16000kr för allt. Men då har jag inte köpt det billigaste, och en del saker i onödan pga. min oerfarenhet när det kommer till cyklar.


Jag kan väl också uppdatera lite inför den här säsongen:

Senaste ordern gick på ett nytt främre drev. Provar på ett 38T nu, ett så kallat Narrow Wide som ska vara bättre på att hindra kedjan från att hoppa av, till den en Bash-Guard, inte så mycket för att skydda kransen som för att hindra byxorna att hamna i kedjan.

Borde också bygga ett riktigt skal till batteripacket.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Sverige »

Nusse skrev:Oki. Kan inget om cyklar, om nu "transa" är en cykel...
Sök runt lite och skulle det kunna vara en Giant Trance kanske?
Har du nån byggtråd lr bilder här eller på nåt annat forum?

Så här såg den ut.
DSC00001.JPG
Även kallad transportmoped, flakmoppe.

Kan hända att det kommer upp en tråd...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Min beställning var helt åt helvete. Hade räknat fel på tänderna så den nya chainringen var 4t mindre än den jag hade. Kunde inte hitta någon Narrow-Wide -klinga med >38t och 104 i bultcirkel så jag la en order från EM3ev på en bling-ring. 42t Narrow-Wide som passar rakt av på Bafangen utan adapter. När jag ändå beställde plockade jag även hem en Right Half Twist Throttle och en Bafang BBS02 Push-Button Ebrake då de bara kostade 10 resp 6 dollar.
Skriv svar