Ljusorgel med Infinity Mirror

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Ljusorgel med Infinity Mirror

Inlägg av cazz »

Har sett lite olika Infinity Mirror och blev nyfiken att göra en egen.

Men jag vill göra den lite mer roligare och ha en ljusorgel med mikrofon så den reagerar
när man pratar eller hör musik.

Att bygga Infinity Mirror är inte det stora frågan utan frågan är om man ska bygga
en ljusorgel i arduino eller färdig modul/byggsats.

Den ska ju orka driva x antal LED lampor (eller LED strip) och heller inte vara så klumpigt

Har just nu inte köpt något utan bara skissat hur jag ska göra själva Infinity Mirror
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Ljusorgel med Infinity Mirror

Inlägg av cazz »

Hittade att Velleman hade en byggsats MK186 för inte så dyr peng och så får man det snyggt.

Kan vara den lösningen jag behöver.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Ljusorgel med Infinity Mirror

Inlägg av G4jm0r »

Fördelen med en arduino är ju att du kan programmera andra effekter också, mina kunskaper om ljud och analog elektronik är väldigt begränsad men det borde väll gå ganska enkelt att koppla en microfon via en OP-förstärkare till en analog input pin?.
För ljuset skulle jag ha använt en adresserbar LED-strip med WS2812 eller liknande, dom är väldigt enkla att styra och har 24 bitars färg/LED.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Ljusorgel med Infinity Mirror

Inlägg av cazz »

mm intressant förslag
Kollade upp lite och hittade denna länk

http://www.tweaking4all.com/hardware/ar ... s2812-led/

Kom på att jag har en rulle av 3528 LED strip, de är inte så man kan styra olika ljus till olika men det går bra detta med
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ljusorgel med Infinity Mirror

Inlägg av MiaM »

Jag vet inte riktigt hur bra en Arduino är på att hantera mikrofonsignalen rakt av, men det kan kanske bli lättare om signalen lågpassfiltreras och likriktas ifall det endast är takten = basslagen som du vill ha som styrning. Annars så vill man väl göra mer avancerad analys på ljudet än vad en Arduino orkar, antar jag.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Ljusorgel med Infinity Mirror

Inlägg av matsadona »

Arduino, mikrofonmodul, och led-strip och lite kod kan göra följande: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0#p1203791
Skriv svar