Krafter gängstång och stegmotor?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av gOry »

Finns de nån som kan räkna på eller vet någon formel för att ta fram vilka krafter man kan uppnå med en
M10x1,5 gängstång med en 1:1 alternativt 1:2 utväxling. Stegmotorn jag tänkt använda är en Nema 17.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av Meduza »

En stegmotor av storlek Nema 17 med vilket vridmoment?

Egentligen är det inte så svårt att göra beräkningen på teoretisk nivå, utan det du gör om jag inte tänker fel är att ta Vridmoment (Nm) / ( Stigning (m) / ( 2 x pi x Effektivitet ) ) = Kraft (N)

En vanlig gängstång har rätt kass effektivitet, säg att 50% är förluster? Stigningen har du gett oss (1.5mm) och vi kan som exempel förutsätta att din Nema17 stegmotor ligger på typ 0.2Nm vridmoment.

0.2 / ( 0.0015 / ( 2 x pi x 0.5 ) ) = 418N eller 42Kg kraft.

Med 1:2 utväxling, ungefär det dubbla, minus de förluster du har i växellådan.

Allt det här är naturligtvis väldigt mycket "mellan tumme och pekfinger"
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av gOry »

Se så lite man kan om stegmotorer, trodde alla i den storleken låg på underfär samma moment.
Vi drar till med 15mN.m.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av gOry »

Tack! Det låter mycket lovande med tanke på vad jag ska ha det till :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av Meduza »

15mNm, dvs 0.015Nm? det låter väldigt klent även för en Nema 17...

Jag har sett Nema 17 stegmotorer i spannet 0.1 till 0.6 Nm (hållmoment, sen dalar det med varvtal, så vill du ha vid en viss hastighet måste du titta i databladet för din motor)

Bifogar några exempelkurvor för Nema17 stegmotorer:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av Krauser »

Du får som sagt en hel del förlust i en gängstång men en långmutter och rejält med smörj kan/borde ge lite bättre effekt.
Kolla också så du köper en "8.8" stång, vet inte hur stänger brukar vara märkta men vanlig bult är märkta på skallen.

Om det passar till det du tänkt dig förstås.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av GFEF »

Finns färdiga stemotore med gängstång igenom.

http://www.robotdigg.com/category/8/Linear+Stepper
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av gOry »

Det där såg ju ut att vara en trevlig lösning. Men pga av platsprist kan jag nog inte ha det så. dessutom tror jag att min lösning kommer bli billigare då jag tänkt bygga 4st.
Jag har som avsikt att lyfta soffan strax innan robotdammsugaren startar sitt pass :D

Har kommit så långt i konstruktionen och testutskrifter att de börjar bli dags att välja motorer.
Motorn kommer driva runt en mutter som är lagrad mellan två axiallager på vardera sida, kanske kommer nöja mig med bara ett lager dvs på den sidan som den kommer belastas.

Motor och växellåda kommer sitta på den sidan som gängstång sticker ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av JohnGalt »

Är inte vanliga (borst) DC-motorer med växel lämpligare för det där?
Du vill väl bara ha rejäl kraft utan krav på exakt position (rörelse mellan ändlägen).
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av gOry »

Jag har funderat på det också. Med kanske nån enklare variant av varvräkning så att alla 4 enheter går i hyfsad sync.
Annars tror jag de blir väldigt lastberoende och risken att allt lyftes upp i olika hastighet. Men man vet ju inte förrän man har testat...
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av sebastiannielsen »

När det gäller problemet så skulle jag säga: Enklare att lyfta soffan "permanent" så att säga.
Gjorde jag för min robotdammsugare. Längre ben helt enkelt på soffan så att det finns tillräckligt utrymme för roboten att gå under.
IKEAs justerbara ben avsedd för köksskåp fungerar utmärkt. Sedan shimsar man med M10-brickor tills man får "perfekt" höjd, och då kan man ha justeringen "åtdragen". Att shimsa innebär också att benen tål lite större belastning då benet ligger kloss-an mot brickorna som i sin tur ligger kloss-an mot plattan, istället för att enbart skruva på justeringen så att ett glapp uppstår mellan plattan och benet.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Krafter gängstång och stegmotor?

Inlägg av Gimbal »

gOry skrev:Jag har funderat på det också. Med kanske nån enklare variant av varvräkning så att alla 4 enheter går i hyfsad sync.
Annars tror jag de blir väldigt lastberoende och risken att allt lyftes upp i olika hastighet. Men man vet ju inte förrän man har testat...
Om det skiljer någon sekund hit eller dit spelar väl inte så stor roll, det är väl knappast risk att den välter om de skulle gå lite ojämnt.
Skriv svar