Distpedal

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den långa på telekontakten är jord, så det är rätt.
En kondensator på 63V istället för 16V är ingen fara.
Så dessa grejjer orsakar inte problemet.

Ska kika på schemat och se om jag kommer på något.
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

det vore väldigt schysst! dioderna är väl bara att vända enlig det där strecket på dom/schemat!? sen kvartstår min fråga om ICn.. jag har nu provat en TL072CP och en TL072IN.. men jag har fattat det som att det ska funka!?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Strecket på dioden motsvarar strecket i schemat.

Det som skiljer TL072CP och TL072IN är inte så jättemycket grejjer. De klarar lite olika max/min temperaturer och har lite olika brusnivå, annars är de lika. (Kollade med databladen för att vara säker.)

Har kollat schemat nu. Det jag kan komma på som kan vara fel är kopplingen av bypass-knappen. Inkopplings-guiden i pdf-filen känns lite förrvirrande, så det kan ha hänt att något blivit fel.

Har du möjlighet att lägga upp bilder på hur din koppling ser ut?
Försök att ta korten så man ser hur du kopplat.
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

Nu har jag satt mig ner och tittat på jobbet igen.. och nu dyker en kanske för andra självklar men för mig difus fråga upp.. om man tittar på phonokontakterna i schemat så ser man att det på Intput finns 3 sladdar att fästa och på Output finns 2.. Så det jag är osäker på är om - på batteriet ska gå till den "näst längsta armen" på input eller till den som inte har någon arm alls!?

jag håller på men true bypass varianten...
http://www.generalguitargadgets.com/pdf ... reaker.pdf
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag förstår vad du menar med "difus". Bilden på kontakterna i pdf-filen är lite svår att förstå.

Liten parantes: Det är telekontakter (eller egentligen telejack), inte phono. Telejack låter väldigt likt telefonjack och det är inte så konstigt egentligen: Telejack och telekontakter användes i manuella telefonväxlar. Därav namnet. :)

Gjorde en liten liten bild som kanske förklarar bättre:
Bild

Blir det lättare såhär?


edit: Ändrade ett fel i bilden. Nu är det som det ska. :)
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

jag kan ju berätta att det är så att när jag har pedalen i bypassläge så rinner ju ljudet rakt igenom pedalen som det ska, när jag slår på pedalen så lyser LED lampan men ljudet kommer inte igenom, det låter som ljudevolymen ändras lite när man vrider på volymen men det är bara brus och inget som reagerar på gitarren. Så då undrar jag vart felet kan ligga eftersom jag antagligen har kopplat telepluggarna rätt.. (jag kan även med "felsökningsverktyget" spåra ljudet att det kommer in på kretskortet, men det försvinner efter först komponenterna(motstånd och kond.).. är detta ett tecken på att jag kopplat fel i ström jacket!? Någon som har någon ide!?

Tack Jimmy För det utförliga svaret förut!
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

jag provade att koppla datorn via pedalen till en förstärkare och kunde i "på" läget höra musiken jättelågt... volymen låg in på samma nivå som i bypassläget utan mycket under. Vad kan felet vara om man hör ljudet låg-lågt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, har du spänning vid sladden som går in i kretskortet ovanför dioden D5 ? Spänning även efter dioden?

Blir ljudet lika låg-lågt oavsett om du har batteriet anslutet eller inte?
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

ljudet hade samma volym vid urkopplat batteri också..

spänningen innan diod 5 = 8,4-8,5V och efter 7,6-7,7V.. så det är ju spänning där iallafall..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Verkar som det är något problem vid OP-förstärkaren (IC-kretsen).
Du råkar inte ha en extra så du kan byta och kolla?
Skriv svar