Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av hyperion »

Har hittat en väg runt problemet genom att på lager 2 som är GND plane manuellt route:a mellan olika vior (med copper pour i state: unpoured) för att knyta samman alla vior som sammanknyter olika pads som ska till GND. Detta känns extremt överflödigt då dessa vior är anslutna till GND via copper pour:en på lager 2 redan. Men det verkar vara enda sättet att få DipTrace att sluta klaga.

Men sen undrar jag om det går att göra en komponent i pattern editorn som har flera pads som alla är anslutna till GND, t.ex. en micro-USB kontakt, där det räcker att man ansluter en av dess pads till GND för att DipTrace ska bli nöjd och förstå att de resterande "case" padsen, som man redan knytit ihop i component editorn, kommer vara sammanknytna via höljet på själva komponenten när den är fastlödd. Och därmed slippa rita ut traces till varje "case" pad för att DipTrace ska sluta rapportera att de ej är anslutna.

Hoppas ni förstår vad jag menar :)
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av lizerdboy »

yeep det går, i footprint rutan så klickar du först på ena GND padden och sedan på nästa som du vill ha GND på, då blir det en röd linje mellan dessa som indikerar att de sitter i hopp :)
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av hyperion »

Det har jag gjort. Men sen när den komponenten används när jag ritar ett mönsterkort så tyckte jag det skulle räcka med att routa GND till en av dessa pads som jag kopplat ihop med de röda linjerna när jag skapade komponenten. Men nej DipTrace ritar ut ratlines till varje av dessa pads och jag måste routa till varje för att inte få ett felmeddelande när jag kör "Check Net Connectivity"
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av lizerdboy »

Nix, Diptrace är inte som Eagle. Man måste dra signal till ALLA padds, detta för att du inte ska skylla på programmet när en av paddarna som du trodde var ansluten inte var det ;)
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av hyperion »

Ok, men det verkar ju vansinne att inte kunna exkludera en eller flera pads. Aja, då får jag ta bort de från GND net och skapa ett eget net för dom och dölja ratlines för det net:et
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

Går det att vrida komponeter vid placeringen på PCB:t till valfritt läge, ex. 45 grader?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

Jodå. Högerklicka på komponenten så kan du välja mellan "Rotate", "Define Angle" och "Free Rotate".
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

Nu har jag lite frågor igen... Jag har lagt ut mina komponenter på PCB:t och har efter det uppdaterat schemat med andra komponenter med samma paddar och pin konfig. Hur gör jag för att få programmet att inte ta bort redan placerade komponenter (på PCB:t) när jag väljer uppdatering med "ctrl+alt+u"? I mitt fall har jag bytt ut några trissor (BC107) till MOSFET istället (2N2007). Det är som sagt samma antal, sammat storlek (SOT23) och samma pinkonfiguration. Det borde vara möjligt att få programmet att acceptera de redan dragna ledarna eftersom dom är ansluta på exakt samma sätt i schemat... :humm:

En annan fundering är att när jag byter tillbaka till den tidigare komponenttypen (dvs. återställer till ursprunglig design) och försöker uppdatera så vill programet ändå ta bort redan placerade paddar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Klas-Kenny »

Jobbar på ett ganska stort, komplext schema och tänkte använda "Hierarchy Blocks", väldigt behändigt att kunna dela upp schemat på så vis.

Men, finns det något sätt att modifiera hur symbolen för ett block ser ut?
Vore ju trevligt om man tex. kunde få ett block med en förstärkare, att se ut som just en förstärkare. Eller över huvud taget få lite större "lådor", har man tex. bara en in- och en utgång så blir det en väldigt smal låda, ser lite lustigt ut i mina ögon.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av bobobo »

Kan man "vända" ett kort i layouten?
Jag gjorde ett kort med alla komponenter på top-sidan. Sedan kom jag på att det vore bättre att ha anslutningsplintarna på motsatt sida som (smd) komponenterna.
Jag gjorde "change side" på plintarna och har routat om det mesta.
Men det vore enklare att föreställa sig hur kortet blir i lådan om plintarna satt på top-side.
Så går det att göra "change side" för alla komponenter och behålla routingen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Klas-Kenny »

Vet inget sätt för att enkelt faktiskt vända på det, men om du går in i View -> Mirror så blir ju resultatet i princip detsamma.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av bobobo »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

Vad är det jag har missat här?

I schematic har jag lagt till en kortmonterad kontakt. Pinne 16 ska anslutas direkt till jordplanet och har då lagt in symbolen för jord och döpt nätet till "GND".
GND_connector.JPG
I schematic så finns nu GND med i nätlistan och allt är frid och fröjd.
Netlist_schematic.JPG
Jag har tidigare gjort ett eget pattern till kontakten och lagt till den på mönsterkortet.
Connector_pcb.JPG
Och hur mycket jag än uppdaterar mönsterkortet "by components", "by RefDes" eller "related schematic" så får jag inte upp GND i nätlistan.
Netlist_pcb.JPG
Det går ju alltid ansluta pad:en till jordplanet men gissar att jag missar någon väsentligt som kan ställa till det för mig i framtiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av tecno »

Pin 16 är ju inte kopplad till något ser det ut som.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

Nej precis. Jordplanet kan jag inte koppla till "GND" för det nätet existerar inte under PCB-layout. Därmed får jag ingen ratline.
I just det här fallet är det ju bara att göra det manuellt men jag tänker i framtiden, då kommer jag missa det här.
Skriv svar