Frekvensmatchare med EM80-visning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Frekvensmatchare med EM80-visning

Inlägg av Magnus_K »

Behövde något annat att tänka på förutom programmering så tankarna gled sakta över på något som involverade rör.
Det enda vettiga röret jag har hemma är ett så kallat "magiskt öga" av typen EM80. Nästan alla andra rör är för TV-applikationer.

Då jag inte är direkt någon audio/radio-nörd så föll VU- och S-meter bort. Vad kan man hitta på då för något? Jo, en frekvensmatchare (eller vad man kan kalla det)!
Tankarna går ungefär så här:

Intern frekvensreferens:
En 10 eller 1MHz kristall som klockar mot en dekadräknare, typ 74HC4017.
Ett antal av dessa är sedan kaskadkopplade så sista skiftar utgång en gång per 1/10 sekund.

Signalingången:
Denna måste vara högimpediv och det jag funderat på är en schmitt-trigger med ställbart tröskelvärde för att ge möjlighet att använda en väljare för olika ingångsnivåer. Triggern går sedan vidare i kretsen som signalreferens.

Matchningsförfarande:
Två stycken 10-lägesväljare finns på frontpanelen. En för vilken dekad man tappar av referensen från och en för vilken utgång.
I detta läge bör man ha två signaler som kan jämföras genom en AND-grind eller komparator. Jag har inte riktigt klurat ut än hur det ska gå till men på något sätt måste det gå att få till att om signalerna matchar perfekt så är det bara ett streck på "ögat" och om det är dåligt match så är det brett.

Vad tror ni om det här? Är det genomförbart?
Speciellt orolig är jag på biten när signalerna ska jämföras. Tankar går mycket åt att låta spänningarna adderas och jobbar vidare efter det men står lite still.

EDIT: Tog bort "diskret" ur ämnesraden då det inte stämmer.
Senast redigerad av Magnus_K 21 februari 2016, 20:36:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Diskret frekvensmatchare med EM80-visning

Inlägg av YD1150 »

Mäta fasskillnad går bra med en XOR-grind (t.ex. 74HC86) men då måste båda signalerna
vara fyrkantsvåg med 50% duty cycle.
Det görs enkelt med flip-flop 74HC74 som delar inkommande signal med två.
Kopplingen ( efter filtrering med ett RC-nät) ger en likspänning
som är proportionell mot fasskillnaden mellan de två signalerna.

Annars är det en blandare (mixer) du kan använda som gör i princip samma jobb.
Där du skickar in två (sinusform) signaler och får ut en skillnadsfrekvens (egentligen två fast den filtreras bort)
(övertonerna har jag inte tagit med :) )
Är frekvensskillnaden 1Hz mellan de två signalerna så kommer utsignalen att variera med 1Hz också.
Kopplar du in en förstärkare (med högtalare) till blandaren så får du en ton som är just
skillnaden mellan de två inkommande signalerna. När frekvensskillnaden är noll så blir det tyst.
Liknar detta fenomen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4vning

Som förstärkare (om du har signaler du vill mäta i 10mV området)
använder du enklast ett ingångssteg från en frekvensräknare.
Kika i ARRL-handbook eller servicemanualer efter schema/ideér.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Diskret frekvensmatchare med EM80-visning

Inlägg av Magnus_K »

Tack för jättebra tips YD1150.

Jag har kikat lite på ett ingångssteg från Elektor (bifogat nedan).
När det gäller "matchningen" så verkar det vara allmänt vedertaget att räkna antal pulser under en sekund och presentera resultatet.
"Mitt" sätt kanske är att krångla till det lite? Dvs att minska mätperioden tills endast en hel puls ryms i perioden och på så sätt få fram frekvensen?

Mäta i 10mV-området vore trevligt men det är nog att sätta ribban lite väl högt. 50mV kanske är genomförbart för en glad amatör?
Det är många frekvensräknare där ute som tar hjälp av en MCU men det vill jag inte ha.
Elektor.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Diskret frekvensmatchare med EM80-visning

Inlägg av janno »

När det gäller frekvensmatchning, så kom jag och tänka på hur man förr i tiden synkade in generatorer på elnätet.
Hittade denna pedagogiska videon https://www.youtube.com/watch?v=RGPCIypib5Q
Vet inte om det är något som skulle fungera för det du försöker göra, helt enkelt använda en lampa och justera frekvensen tills den blinkar väldigt långsamt eller inte alls.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Diskret frekvensmatchare med EM80-visning

Inlägg av Magnus_K »

Åååå, älskar sånt där. En sån rigg hade jag kunnat tänka mig på köksbordet. Tack för det janno :tumupp:

På ett sätt är det så jag vill göra men problemet kommer att vara att jag måste ändra upplösningen i steg för att visningen ska vara till någon nytta.
Mmmm, måste fundera mera.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Diskret frekvensmatchare med EM80-visning

Inlägg av YD1150 »

En 50MHz ingångsförstärkare från ARRL-handboken 1978 :)
Förstärkare.jpg
U8x-kretsen är en 74S00, triangel märkt "1" är utgång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Diskret frekvensmatchare med EM80-visning

Inlägg av Magnus_K »

Snyggt! Det där skulle jag nog klara av att få ihop!

Ungefär så här har jag tänkt mig:

Visningen av frekvensen är alltså inte automatisk eller elektronisk utan jag "matchar" dekad för dekad och ställer in rätt siffra på ett räkneverk (bild 1),

Hur matchningen ska gå till har jag försökt illustrera på schemat:
  • - En drös kaskadkopplade dekadräknare sätter referensfrekvensen som genom omställare S1 leds in kretsen.
    - Om S2 är öppen så delas inte frekvensen ytterligare och man får då en av/på signal på EM80:n om man ligger över/under signalfrekvensen.
    - Genom att vrida S1 lägre tills ögat slår om så vet vi vart brytpunkten är för den dekaden.
    - Nu sluts S2 och aktiverar frekvensdelaren.
    - S3 vrids till EM80:n slår om igen och där får vi rätt siffra på just den dekaden. Detta ställs in på räkneverket och sedan går man vidare tills man får tveksamma utslag på EM80.
Den uppmätta frekvensen, till den noggrannhet som går, kan då utläsas på räkneverket.
(Obs. schemat är inte klart än utan mer en konceptritning att spåna vidare på
Räkneverk.jpg
Schema.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar