Led-skylt - 32-ledmatriser - 2240 punkter

Berätta om dina pågående projekt.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Jag skulle kunna göra en cpld lösning, har haft en kurs i skolan inom det så det är inte helt nytt när det gäller programmeringen. Konstruktionen kan kanske bli värre.

Har även några rör med 1k dual port ram och ett gäng mach210 kretsar som jag kom över gratis.

Fråga:
Vad behöver man för att komma igång och kunna programmera mach210? Vilka kringkomponenter krävs till mach210 kretsen?

Sen lutar det fortfarande åt mosfetar till drivningen, vill få ut maximalt med ljus så det blir att pulsa 40 lysdioder åt gången med 70-80mA per diod.
Har även där kommit över ett gäng IRF640S som kanske skulle kunna fungera.
Det står att dom har 63nC i total gate charge om jag minns rätt. Då ampere är qoulomb per sekund borde 63nC innebära att det krävs 63nA / s och med en switchfrekvens på 1kHz blir det 63uA som krävs för att ladda upp kapacitansen på gate:n, korrekt räknat?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du får räkna på uppladdningen av gaten som en helt vanlig kondensatoruppladdning, d.v.s. ett RC-nät där din drivkrets' utgångsresistans bestämmer R och gatens kapacitans är C. Det är ju spänningen över gaten du är intresserad av. Switchtiden (sisådär 3 tau) ska vara så kort som möjligt, gärna mycket kortare än switchfrekvensens periodtid, annars kommer du ju lägga FETen i "gråzonen" väldigt stor andel av tiden, där den jobbar aktivt och alltså agerar som en spänningsstyrd resistans.

Det kanske inte är så jättenoga här, åtminstone inte rent termiskt, eftersom det inte är så höga strömmar det är frågan om.
Skriv svar