Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av tecno »

Har du testat att lägga den ledaren efter du har gjort copper pour?
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av lizerdboy »

Tyvärr så vet jag ingen lösning till detta, jag brukar göra en separator, typ noll ohms motstånd där jag vill att samma signal ska gå samman.
Tex när jag gör star grounding.

Vad är skälet till att du vill separera dem ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Klas-Kenny »

Magnus_K skrev:Vet någon av er hur man kan undvika att en pad inte ansluter till copperfillen, även fast dom är i samma net?

För att försöka visa vad jag håller på med så vill jag inte att pad:en och ledningsbanan på IC:n, som ansluter diagonalt till C3, inte ska ansluta till copperfillen medans C3 pad:en ska göra det.
Hur menar du egentligen, många negegeringar i dina meningar. Du vill *inte* att den *inte* ska ansluta till copperfillen, innebär det att du vill att den *ska* ansluta? :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

@tecno:
Om ledningsbanan ritas "över" fillen så smälter den in tills man uppdaterar fillen. Tillhör den då samma net så förblir den ett med fillen eller så skapas det mellanrum.
Ett sätt kanske skulle vara att låta pad:en på IC:n tillhöra ett annat net och sen ansluta den manuellt (eller vad man ska kalla det) men det blir lite för mycket krångel.

@lizerdboy:
Det är inte märkvärdigare än att jag försökte få avkopplingen så nära matningen som möjligt. Kanske inte så man gör egentligen men det blir lite såna här funderingar när man hobbynördar :wink:

Lyckades i alla fall få pad:en på IC:n att inte ansluta till fillen genom att högerklicka på pad:en i fråga -> Thermal settings... -> Use custom settings -> Connect "No"

@Klas-Kenny:
Nu är det rättat.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

Upplever något märkligt när jag håller på med ett footprint.

Först placerade jag viorna. Efter det en silkscreen-rektangeln samt placerade denna korrekt. Efter dessa moment ser det ut som på bild 1.
I nästa skede ville jag lägga till en silkscreen-linje men det spelar ingen roll vart jag än placerar linjen så försvinner min första rektangel och en punkt uppstår mellan hålen. T.ex som i bild 2.

Har någon här varit med om det förut?

EDIT: Måste nog vara en bugg. Testade att klippa ut mitt pattern, rita ett streck, och sen klistra in igen.
Fungerade utmärkt och linjerna går att modifiera utan att något annat försvinner.
Pattern.JPG
Pattern_fail.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av lizerdboy »

udda, har inte sett detta tidigare.
Det är känt att man måste sätta alla mått i wizard delen först (de mått som har med pitch och komponent pad avstånd ) innan man börjar rita.
annars så blir det som du fått det. allt blir bara en hög med sträck
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

Nej det måste varit något tillfälligt. Har inte lyckats återskapa det igen.
Fick uppgradera från Free (300 pinnar) till Lite (500) idag också. Snabb respons hos supporten! :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av tecno »

Snabb respons hos supporten! :tumupp:
Ja det brukar det vara, rappa gossar :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Magnus_K »

Jag fortsätter min frågelåda.

Är det någon som vet om jag kan uppdatera endast specifika komponenter från schemat till layouten?
Exempelvis om jag lägger till en ny kontakt i mitt schema och så vill jag enbart uppdatera layouten med den kontakten + ratlines men inte andra eventuella ändringar i schemat.

Ännu mera bakgrund till frågan:
Upptäckte den hårda vägen att då jag gjort diverse ändringar i vissa pattern i min layout och sedan kör en CTRL+ALT+U så ändras alla mina ändringar tillbaka till "original". Jag förstår att det händer men det hade varit fint att kunna spara vissa ändringar för just den layouten.
Hmm, nu när jag skriver det.. Det kanske funkar om jag låser alla patterns som jag ändrar?

Testade innan jag skickade det här inlägget och då dök frågerutan upp nedan. Genom att svara nej så behöll jag mina ändringar och huvudproblemet är därmed löst. Om det ändå finns ett sätt att uppdatera layouten med en specifik komponent så lyssnar jag!
Gör det här inlägget som information till andra.
Locked.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

Sitter och caddar ett kort där jag skulle vilja sätta en via mitt i en pad (ytmonterad komponent) för att underlätta dragningen av ledare och få ner storleken på kortet, finns det några uppenbara problem med detta? Accepterar tillverkarna (normalt) att man sätter en via mitt i en komponentpad även om den är ytmonterad? :humm: Eftersom jag kommer att löda alla komponenterna manuellt så ser jag inte själv några problem med monteringen...
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av lizerdboy »

Inga problem, de e när du ska köra med lödpasta som det kan bli att lodet åker ner i vian.
Jag har inte haft några problem hos tillverkare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av Klas-Kenny »

Ska inte vara några problem för tillverkaren nej, det är ju i princip "standard" att göra så om man exempelvis har en kylpad under en IC. :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

Perfekt! Då är det bara att köra vidare :tumupp:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av PeterH »

En fråga till er som kört DipTrace ett tag, är det någon som har eller vet var man kan hitta en "mall" (PCB) till Schroff 96-polig (eller 64) bakplanskontakt för europakort (100x160) som monteras i 19" rack (3HE)? Jag behöver fixa ett kort som ska sitta monterad i 19" rack mot bakplan med 96/64p kontakt, vore toppen om man kunde få tag på en .dip fil där kortstorleken och placeringen av bakplanskontakten redan är färdig :tumupp: . Behöver naturligtvis inte vara något annat än själva kontakten på kortet om någon har CADat eget och kan tänka sig att dela med sig...
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.

Inlägg av hyperion »

Jag håller på och ritar på mitt första mönsterkort med 4 lager. Top - GND - VDD - Bottom.

När jag kör "Check Net Connectivity" så får jag upp ett fel som säger "GND is broken (6 areas)" och under details så listas i princip varje anslutning till GND (GND = Net 0).

Men jag har anslutit alla pads till GND genom vior som är anslutna till den copper pour jag gjort på lager 2 och som är ansluten till GND.

Har jag kanske gjort något fel med inställningarna för själva lagret? Ska man inte göra en copper pour på ett internt lager om redan har ställt in att lagret är ett "plane" och anslutet till GND?

Hur bör konfigurationen för lagren se ut?

Tacksam för hjälp.
Skriv svar