Multimeter köpråd

BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av BJ »

Aha. Jag trodde att det var fel på någon teckenkodning.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av swesysmgr »

Kalle20 skrev:
Kalle20 skrev:
Zkronk skrev:UNI-T UT61E slår den med hästlängder för inte mycket mer pengar.
Byter man dessutom mätprober till ett par bättre än de medföljande så blir kontinuitetsmätningen väldigt snabb och bra.
Den kostar ju 699 kr på Kjell och company och UNI-T UT33A kostar 299 kr. Är det värt skillnaden?
Jag såg nu att den fanns på Clas ohlsson för 599 kr, så lite billigare, men är det ändå värt det? Vad är skillnaderna på UNI-T UT61E och UNI-T UT33A?
61E har True RMS upp till 10kHz (med vissa begränsningar), du kan alltså mäta växelström som inte är sinusformad och få ett korrekt resultat direkt utan att sitta och försöka räkna om det uppmätta värdet. Den har även väldigt bra upplösning (22000 Counts) för att vara så billig och den kan mäta höga frekvenser korrekt bara du har lite amplitud på signalen. Det senare är värdefullt om du skall hålla på med mikrodatorer men inte har ett oscilloskop, UT61E kan svara på om din 20MHz klocka i mikrodatorn är igång eller inte.

UT61E fanns tidigare på Jula för 800:- men de har tyvärr slutat sälja den. Elfa har den fortfarande och då i TüV-modellen men priset är tyvärr helt uppåt väggarna.
Kalle20
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 oktober 2015, 00:24:53

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av Kalle20 »

swesysmgr skrev:
Kalle20 skrev:
Jag såg nu att den fanns på Clas ohlsson för 599 kr, så lite billigare, men är det ändå värt det? Vad är skillnaderna på UNI-T UT61E och UNI-T UT33A?
61E har True RMS upp till 10kHz (med vissa begränsningar), du kan alltså mäta växelström som inte är sinusformad och få ett korrekt resultat direkt utan att sitta och försöka räkna om det uppmätta värdet. Den har även väldigt bra upplösning (22000 Counts) för att vara så billig och den kan mäta höga frekvenser korrekt bara du har lite amplitud på signalen. Det senare är värdefullt om du skall hålla på med mikrodatorer men inte har ett oscilloskop, UT61E kan svara på om din 20MHz klocka i mikrodatorn är igång eller inte.

UT61E fanns tidigare på Jula för 800:- men de har tyvärr slutat sälja den. Elfa har den fortfarande och då i TüV-modellen men priset är tyvärr helt uppåt väggarna.
Den finns på både kjell och company och clas ohlsson. Är inte det bra?
Användarvisningsbild
totteflash
Inlägg: 128
Blev medlem: 1 juli 2011, 00:35:55

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av totteflash »

Zkronk skrev:UNI-T UT61E slår den med hästlängder för inte mycket mer pengar.
Byter man dessutom mätprober till ett par bättre än de medföljande så blir kontinuitetsmätningen väldigt snabb och bra.
Beställt!
Har du exempel på några bättre mätprober?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av swesysmgr »

Kalle20 skrev:
swesysmgr skrev:
Kalle20 skrev:
Jag såg nu att den fanns på Clas ohlsson för 599 kr, så lite billigare, men är det ändå värt det? Vad är skillnaderna på UNI-T UT61E och UNI-T UT33A?
61E har True RMS upp till 10kHz (med vissa begränsningar), du kan alltså mäta växelström som inte är sinusformad och få ett korrekt resultat direkt utan att sitta och försöka räkna om det uppmätta värdet. Den har även väldigt bra upplösning (22000 Counts) för att vara så billig och den kan mäta höga frekvenser korrekt bara du har lite amplitud på signalen. Det senare är värdefullt om du skall hålla på med mikrodatorer men inte har ett oscilloskop, UT61E kan svara på om din 20MHz klocka i mikrodatorn är igång eller inte.

UT61E fanns tidigare på Jula för 800:- men de har tyvärr slutat sälja den. Elfa har den fortfarande och då i TüV-modellen men priset är tyvärr helt uppåt väggarna.
Den finns på både kjell och company och clas ohlsson. Är inte det bra?
Jag kanske letar dåligt men jag hittar bara UT61D där vilket är en helt annan produkt med sämre specifikationer än UT61E.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av LarryXz »

totteflash skrev:Beställt!
Har du exempel på några bättre mätprober?
De här har jag till min UT61E och är väldigt nöjd med dem.
Kalle20
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 oktober 2015, 00:24:53

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av Kalle20 »

swesysmgr skrev:
Kalle20 skrev:
swesysmgr skrev: 61E har True RMS upp till 10kHz (med vissa begränsningar), du kan alltså mäta växelström som inte är sinusformad och få ett korrekt resultat direkt utan att sitta och försöka räkna om det uppmätta värdet. Den har även väldigt bra upplösning (22000 Counts) för att vara så billig och den kan mäta höga frekvenser korrekt bara du har lite amplitud på signalen. Det senare är värdefullt om du skall hålla på med mikrodatorer men inte har ett oscilloskop, UT61E kan svara på om din 20MHz klocka i mikrodatorn är igång eller inte.

UT61E fanns tidigare på Jula för 800:- men de har tyvärr slutat sälja den. Elfa har den fortfarande och då i TüV-modellen men priset är tyvärr helt uppåt väggarna.
Den finns på både kjell och company och clas ohlsson. Är inte det bra?
Jag kanske letar dåligt men jag hittar bara UT61D där vilket är en helt annan produkt med sämre specifikationer än UT61E.
Oj, jag skrev visst fel. Så UT61E finns inte att köpa för ett rimligt pris i en svensk butik?

Om inte, har ni förslag på någon annan bra multimeter som gör att köpa i en svensk butik för rimligt pris?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av säter »

BJ skrev:Automatiskt område kan vara överskattat,
beroende på vad man ska mäta.
Jag köpte nyligen en multimeter på Clas Ohlson, med autorange.
Den kom till användning först idag, och jag är inte speciellt nöjd.

Jag skulle mäta 12VDC, och instrumentet visar allt mellan 20V och 80V när mätkablarna hänger i luften.
När man väl sätter dit spetsarna för att mäta, tar det väldigt lång tid innan mätvärdet stabiliseras.

Är detta normalt, eller ska jag reklamera instrumentet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av TomasL »

reklamera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av TomasL »

Om inte, har ni förslag på någon annan bra multimeter som gör att köpa i en svensk butik för rimligt pris?
Vad är "rimligt pris"?
Man får oftast vad man betalar för.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är sällan man behäver 5,5 siffrors multimeters, men det är ofta man behöver en multimeter som inte detonerar när man sätter den på ampere och råkar kortsluta en hög spänning.

Billiga multimeters fixar INTE det senare. Kinaskitet har fuskat med märkningen, garanterat.

Så de multimetrarna är för max 50V.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av säter »

säter skrev:instrumentet visar allt mellan 20V och 80V när mätkablarna hänger i luften.
Varför blir det så här?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av swesysmgr »

Multimetern har väldigt hög inimpedans vid spänningsmätning vilket gör att även väldigt små störningar som plockas upp av mätsladdarna kan ge några mV i utslag även om de bara hänger i luften men tiotals volt låter mycket.

Var det Uni-T du köpte då brukar det gå att välja område manuellt genom att trycka på eller hålla inne någon av knapparna efter att du valt vad som skall mätas med ratten.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av säter »

Jag ser nu att det står mV.
Så jäkla smått att jag knappt ser det.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Multimeter köpråd

Inlägg av Marta »

Sätt ner fötterna på jorden.

"Jag har nyligen börjat hålla på med elektronik. Nu tänkte jag köpa en multimeter och undrar vad man behöver tänka på. Vilka funktioner är bra att ha?"

Svaret är en enkel lågprismultimeter. Bränn inte Dina pengar på en avancerad multimeter, snart vill Du ha ett verkligt universalinstrument. Alltså ett begagnat oscilloskop för att se vad som händer i kretsen Du mäter på.

Autoranging är bra. Det är också bra om den tåler 230V AC på resistansområdena.

Direkt strömmätning är inget som egentligen behövs, det är besvärligt då det kräver att kretsen bryts upp så det görs närapå aldrig. Ström mäts vanligtvis genom att mäta spänning över ett befintligt motstånd i kretsen.

Glöm TRMS, frekvensområden och massor av siffror. Det har Du som nybörjare noll nytta av och det kostar mycket att åstadkomma.

Titta på batteritiden och vad det är för batterier. Bättre med vanliga runda LR6 eller LR03 än ett 6F22 9V eller kanske något ännu värre CR-någonting.
Skriv svar