Måtta till CAD-ritning

JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Måtta till CAD-ritning

Inlägg av JOLO725M »

Hej hopp!
Jag har en liten fundering som jag klurar på, det är ett sätt över hur man skall måtta upp den här för att få en perfekt kopia av den inringade ytan inkl hålbild i ett CAD-program.

Men först och främst, jag vill se/veta hur ni andra hade löst denna uppgift så berättar jag om min ide sedan.
Ni som använder laser får gärna avstå från att skriva. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av säter »

Jag har gjort massvis med dylika projekt.
Jag släpar in detaljen på kontoret och mäter med skjutmått och liknande.

Sedan får man ofta göra lite intelligenta gissningar, beroende på om det är tum eller millimeter.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av H.O »

Du "behöver" en sån här med tillhörande programvara för part-to-CAD :-)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av säter »

Har du någon prisuppgift på mätarmen?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av RDX* »

Beroende på noggrannhet och storlek, kanske det går att scanna och sedan skapa en ritning utifrån bilden?
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av H.O »

> Har du någon prisuppgift på mätarmen?

Det var några år sedan jag tittade på priser men då (2010) låg motsvarande modell (den hette FARO FUSION då) med 2.4m räckvidd och 7 axlar på runt 300k, sen tillkommer mjukvara, ca 80k för den jag tittade på då (nej, självklart inte för privat bruk). Det är fantastiska maskiner med fantastisk mjukvara med de kostar pengar....
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av idiotdea »

Eller också bygger man själv(reklam):
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=52507
För att komma ner i samma noggrannhet som Faro (0,018 mm) så får man nog göra lite bättre. Men inom 0,5 mm med 1 m arbetsdiameter går rätt så enkelt och billigt.

I detta fall skulle jag nog göra som säter. Möjligtvis kunde man också försöka göra ett avtryck till något typ av papper och scanna in det.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av JOLO725M »

säter skrev:
Det där fungerar, men det kräver skjutmått av storleksordningen jättestor på ex. raka 6cyl motorer med volym 3liter+
Går ju att ta en stor stållinjal för att få grovt uppskattad längd, men jag är mer sugen på att få det korrekt direkt.
H.O skrev:
Tar 2, för dom lär vara billiga ;)
idiotdea skrev:
Trevligt projekt, jag saknar dock maskinpark, jag bara ritar.
Det är dyrt att skicka på laserskanning privat så jag vill ha en bra, billig och enkel metod för att mäta upp saker själv oberoende av andra, det skulle fungera bäst för mig. :)
RDX* skrev:
Du kom närmast vad jag tänkt mig!


Vad jag har testat, utan vidare resultat:
Jag har lagt upp blocket i våg och lod, sen tagit kameran och ordnat så den skjuter bilden i centrum/centrum av objektet, även kameran står i våg.
Jag backade kameran så långt som möjligt för att få så lite förvrängning som möjligt, men det hjälpte föga.
Problemet går att korrigera i photoshop, jag är dock lite skeptisk.
Exempel ses i bild #1 nedan, notera bockningen av väggplåtarna på den övre bilden, dom är inte raka jämfört mot nedre fotot, jag är dock skeptiskt till hur perfekt bilden blir.
Antagligen inte perfekt nog för att kunna arbeta med till något vettigt, mer än en bild som ser ut att stämma överens med förväntat resultat.

Vad jag sedan gjorde var att mäta avståndet mellan 3 hål i blocket och rita ut dom, bild #2
Sedan började jag rita dessa 3 punkter, infogade och skalade bilden så den passar in den mot mina hål i CAD-filen, se bild 3 (bara kladd för att visa)
I teorin skall det nu bara vara att börja rita med bilden som mall, men det fungerar inte i praktiken för mig trots referensmått. (antagligen jag som felar, men jag tycker ju inte detta).


Och min tanke:
Man fäster kameran på en räls, tar en serie bilder rakt ovanifrån var X cm, sedan beskär så man får centrum kvar av bilden för minimal förvrängning.
Sedan pussla ihop bilderna i något smidigt program, t ex. Photoshop har en autoalign-funktion bara för att nämna.

Några tankar, tips eller ideer? Kanske någon som redan testat med bra/dåligt resultat?
Sökte på nätet och hittade en video om en som gjort något liknande, men han vill ha "galet mycket" pengar för något som jag anser inte vara så precis då det fotograferas och sen räknas från foton.
Kanske precist, kanske inte. Vill inte betala $1000+ för att testa i alla fall. :)
Youtubelänk på "cnc scanner"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av CPMS »

Mindre delar har jag lagt i kopiatorn och kopierat, man får kolla något mått på kopian mot originalet och se om man måste korrigera någon procent.
Lättare att mäta på ett papper men man bör skriva ut slutresultatet och jämföra mot verkligheten.

Kopiatorn är också ett enkelt sätt att göra packningar om man inte vill knacka ut dom. Kopiera kåpan, klipp ut och använd eller klistra på packningsmaterialet och klipp efter kopian.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av säter »

Jag har använt liknande metod vid avritning av ett dubbelsidigt kretskort.
Det gick väl ganska hyggligt.
Man måste fortfarande använda lite intelligenta gissningar.

Svagheten är att det bara fungerar på 2-dimensionella ytor.
Jag fortsätter köra med ett stort skjutmått.

Jag har ett klurigt projekt på gång nu.
Rita av en 1-cylindrig motorcykeltopp.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av grym »

a3 scanner, se till att man får bra kontrast, photostyler (gillar fortfarande den gamla häcken bättre än photoshop :) )
sedan . hm, mapmaker och en halvjobbig omvandling från bild till dxf och finputs i cadprogram
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av JOLO725M »

Scanner bör fungera, det fungerar bra till småsaker i alla fall.
Ett problem som jag fått känna på är att, åtminstone min scanner (Canon multimojjäng), inte ger 100% raka kanter på raka föremål.
Jag kan lägga in en linjal i skannern och sen lägga upp den i CAD/photoshop/paint för att dra ett sträck från sida till sida längs med långsidan, sträcket blir spikrakt, men det förhåller sig inte linjalen till, trots att den rent fysiskt är rak.
Finns ju speciella skanners med vaggor osv för att scanna tunga saker, men då pratar vi lämna bort mot betalning.

Skanna platta småsaker har jag testat och sedan använt referensmått som t.ex diameter på hål och fått till rätt skala, sen fått till hela ritningen på tiondelar genom att bara malla.
Men, med foto så tyckte jag att jag var så himla noga, men det blev en felmarginal på 130 på blocket som är ~540 (taget ur bakhuvudet), över 25% felmarginal e ju rätt oacceptabelt.
Jag tror starkt på förvrängingar utav bilden pga objektiv/kamera position, då hjälper inga problem som kan omvandla från bild till CAD-format?
Man måste nog ta flera bilder rakt ovanifrån och pussla ihop, och det är väl ett projekt i sig att få alla dom bilderna linjerade och sedan hoppas att det fungerar.

Tittade på en Artec Spider som CreativeTools i Halmstad säljer, och programvaran Geomagix Design X.
Är det någon som testat någon av produkterna och kan ge någon slags feedback?
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av hyperion »

Om du fotograferar med en kamera som har full frame sensor och ett fast 50mm "normal objektiv" samt monterar referens-skalor eller vad man nu kallar det (se bild) på/brevid objektet innan du fotograferar så borde du kunna lägga in fotot i Solidworks t.ex. och ändra storleken på den så det matchar med referens-skalorna och därefter rita av det.
bw pattern.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av Gimbal »

Backa längre och fota med tele för att minska perspektivfel. Lägg in ett par linjaler i bilden. Borde gå att få rätt bra.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av JOLO725M »

hyperion skrev:
Jag gillar din ide, jag skall ragga tag på någon med skrivare imorgon och skriva ut några "schakbräden", för att sedan ta bilder med olika objektiv, på olika avstånd för att mäta upp förvräningarna.
Min gissning är att oavsett objektivval och oavsett zoomning så blir kvadraterna symetriska i centrum av bilden, för att sedan minska i bredd längre ut åt kanterna.
Gimbal skrev:
Jag har ett 480mm tele, jag tror att jag kombinerar det med hyperions förslag om schackbrädet, det får bli ett praktiskt test imorgon.
Jag tror på att stå så långt ifrån prylen som möjligt med ett utzoomat tele för att minimera fisköga-effekten, och samtidigt hålla delen koncentrerad till dom innersta 50% av bilden närmast centrum.
Gör man det så kanske det blir bättre symetri, det får morgondagen utvisa.

Jag uppskattar verkligen era ideer, tips och tankar!
Skriv svar