DDS signalgenerator med effektmeter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av YD1150 »

Har byggt mig en signalgenerator som klarar frekvenser från 10Hz upp till ca 40MHz
med en av de billiga kinesiska DDS-modulerna som fanns att köpa för en tid sedan.

Signalgeneratorn styrs av datorn via serieporten och ett Windows-program skrivet i Delphi.
Styrbar dämpsats 0 - 49dB i steg om 3dB, 6dB och fyra st 10dB steg.
Max uteffekt är typ 10dBm eller 10mW i 50ohm, uteffekten faller lite vid de högsta frekvenserna
men kommer man ihåg det så kan man kompensera för det efteråt. En AGC skulle lösa problemet
till priset av något högre komplexitet.
DDS.jpg
Inbyggd i en CD-brännarlåda, de två SMA-kontakterna är in- och utsignal.
DDS i låda.jpg
En av den bredbandiga strömåterkopplade OP:na syns i bilden nedan.
AD811.jpg
Logaritmiska detektorn (till ~500MHz) på bilden nedan med lite nivåanpassning till PIC-processorns A/D-omvandlare.
Den har en separat ingång så den kan användas fritt.
AD8307.jpg
Ett mätresultat på ett hemmabyggt lattice-kristallfilter. Uppbyggt av fyra stycken kristaller
med följande frekvenser: 2st 11862,5kHz och 2st 11865,28kHz.
kristallfilter.jpg
Mätningen ska ses som "Proof-of-concept", ripplet i passbandet ändras med vilken impedans man har på
in och utgången. Hade inga matematiska formler att ta till i det här fallet utan det fick bli empiriskt = TESTA och SE!
Windowsprogramvaran kan bl.a. göra ett frekvenssvep och samla in mätdata samtidigt, man får välja
start och stoppfrekvens samt stegstorlek 1Hz upp till 250kHz per steg.
Mätdata skrivs sedan ut på en text-fil (CSV-format) som Excel förstår.

Programmeringen av Windows-biten var väl den mest tidsödande delen, bl.a. synkronisera de olika
delarna, det löste sig med en global variabel. Annars fanns det någon slags "Threads" att använda
men det verkade vara krångligt :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av ensten »

Snyggt och prydligt!
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av kodar-holger »

Riktigt snyggt. :bravo:

Är det reläer du switchar med i dämpsatsen? Varför valde du just dessa steg i dämpsatsen? Jag hade nog valt minsta steg till 1dB och låtit dämpsatsinställning kompensera för uteffektfallet vid högre frekvenser. En Agc låter jobbig men säkert en kul utmaning.

:tumupp:
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av Platis »

Snyggt! :tumupp:

Vad är AGC?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av ensten »

AGC=Automatic Gain Control
Används för att få en stabil uteffekt (må forumgudarna straffa mig i tredje och fjärde led för att jag uttalar mig i ett ämne jag inte behärskar till fullo 8) )
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av hanzibal »

AD9850?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av xxargs »

YD1150 skrev:
.... Hade inga matematiska formler att ta till i det här fallet utan det fick bli empiriskt = TESTA och SE!

Skulle nog säga att det hjälper inte så mycket med matematiska formler när det gäller filtertrimming utan det är "testa och se" som gäller även där.

mycket beror på att matematiska modellerna hur det fysiska uppkopplingen är, inte är kompletta med alla smådetaljer över hur kretskortet ser ut, hur ledaren är böjd till kristallen etc. då allt sådan inverkar också.

Har man en riktig VNA så kan man mäta upp före och efter samt kristallerna i sig till S-parameter och sedan simulera i en RF-simulator av vad som går att göra - men det är mycket jobb detta och knappast något man gör i en produktionslina, utan där är det väldigt mycket att man går på 'känsla'
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av YD1150 »

Dämpsatsen är relästyrd ja, fick ett skumt fel tidigare för då började utsignalen
att klippa så fort som fler än tre reläer var inkopplade, ju fler reläer som var inkopplade
desto tidigare klipptes signalen. Felet var att nätdelen jag använde då var för klen
så utspänningen sjönk vid ökad belastning p.g.a. alla reläer. OP:na fick för låg matningsspänning... :!:

DDS:en är en sådan här (lånad bild).
AD9850.jpg

Jag gissade på ett det var lättare att göra mätningar än att försöka
göra någon beräkning av filtret. Jag har inte mycket mer att gå på än
kristallens frekvens och kapacitansen i kristallen.

De tre Yaesu-filtren varav 2st med svart etikett är 2,4kHz för SSB, det blåa CW-filtret har 250Hz bandbredd,
de köpte jag på en loppis för tio kronor inkl sidbandskristallerna, var ett fynd tyckte jag :)
Annars är det YB455EB (455kHz 2,4kHz) och XF-9B (9MHz 2,4kHz ) som är de bästa jag har i min samling.
Vid mätningar på filter med 250Hz bandbredd så är det bra med 1Hz steg så att det
blir några mätpunkter att tala om. Stegar man med 10Hz så blir det bara 25 mätningar i passbandet.
Sen är flera filter bättre än vad den här primitiva mätutrustningen klarar av att mäta :wink:
Filter.jpg
Har några filter att mäta på. Och göra fler radiobyggen med. :)
låda med filter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av xxargs »

Det du behöver komplettera är vid vilka portimpedanser filtren är tänkta att arbeta vid - det är inte alltid 50 Ohm utan kan vara betydligt högre (typ 2.5 kOhm) - till detta behöver de ofta ha reaktiv kompensering vilket ofta löses med en parallellresonanskrets på var sidan om kristallens portar där resonansen är satt vid kristallens frekvens och med trimbar induktans/kapacitans kan justera lite under/över denna och den vägen mata på reaktiv komponent för att trimma in filterkurvan helt rakt - detta utan att påverka den matande/mottagna portimpedansen speciellt mycket.

det jag sett i lösningar är att kristallfiltren ofta matas via en FET-trissa som agerar som strömgenerator (dvs hög impedans) - man använder diskret motstånd för att sätta den reella delen av portimpedansen + ovanstående parallellresonans-kopplingen för att hantera kristallens kapacitans - och det är att justera den reaktiva biten som är huvuddelen av trimmningsjobbet och båda sidorna av kristallen kommunicerar med varandra vilket innebär att man måste skruva på båda fram och tillbaka gång på gång för att få så bra kurva som möjligt.


Som din kurva såg ut tidigare inlägg så verkar portimpedanserna vara för låga gentemot vad kristallfiltret egentligen behöver för att ge rak kurva, hur mycket reaktiv komponent som saknas går inte att avgöra av kurvorna utan är en typisk S-parameter-mätning med VNA och sedan simuleringsuppgift att finna ut ungefär hur mycket - möjligen kan dina kända kapacitansuppgifter vara till hjälp för att bygga reaktiva kompenseringen om du inte har tillgång till VNA - fast det blir onekligen mer gissningslek och mer att prova och testa sig fram innan det blir bra.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av mankan »

Kul projekt, planerar något liknande. Antar du har blivit inspirerad av http://rheslip.blogspot.se/2015/08/the- ... ew=sidebar och liknande projekt, eller?

Vilken utgång använder du på AD9850-modulen? Den med filter? Eller har du gjort ett eget filter likt http://midnightdesignsolutions.com/dds60/ och http://www.njqrp.org/dds/?

Schema vore väldigt intressant att få se.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av Oskar »

Du har så roliga projekt!
Kul att se lite exempel på vad man kan göra med DDS modulerna som sälj på ebay. Själv funderar jag på att använda en sådan som lokaloscillator i en kompakt rörmottagare :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av Magnus_K »

Håller med ovanstående fastän jag inte förstår så mycket av det här.
Måste bara få säga att det var mig ett jädrans fint kort du gjort! :tumupp:
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av YD1150 »

DDS-signalgeneratorn är hörbar i Mora med +11dBm uteffekt på 80m, en sträcka på 300km
med en signalgenerator och 80m dipol!

http://sk4ko-websdr.no-ip.org:8901/
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: DDS signalgenerator med effektmeter

Inlägg av YD1150 »

Rotade lite i lådorna och hittade en riktkopplare av typen PDC-10-21 från Mini-Circuits.
Är visst tillverkad 1991 :) men man ska inte slänga bra-att-ha saker (som begagnade riktkopplare) i onödan.
PDC-10-21.jpg
Några stumpar teflonisolerad 50-ohm koax till kontakterna.
Riktkopplare.jpg
Byggde in den i en gammal låda som förr innehöll en cirkulator på en mindre användbar frekvens.
Riktkopplare utv.jpg
Gjorde en parallellkoppling med en 20m dipol på den befintliga 80m dipolen.
Var ett antal turer upp på taket och hissa ner antenn och sedan ner korta av den en bit i taget
och upp på taket och hissa upp den igen...bokstavligt talat "Cut-and-try" :D

Resultatet av ett frekvenssvep från 1,8MHz till 16MHz.
Riktkopplaren skickar den reflekterade signalen till effektmetern.
Antenn.jpg
Har två resonanser, en på 3,65MHz och en på 14MHz ( får trimma 14MHz lite till i morgon, ligger inte helt perfekt )
Resultatet får anses ok ändå för ett enkelt hemmagjort antennmätinstrument.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar