Autodesk Inventor tips-tråd

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av lgrfbs »

När jag ritar lägger origo mitt i längden, mitt i bredden & mitt i tjockleken på detaljen.
Normalt ligger origo i mitten av koordinatsystemets skärningspunkt.
k-system.png
Detta är Geomagic Design, vilket har mycket gemensamt med det stora programmen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av NULL »

Jag tror jag förstår vad du skriver, men hur ändrar man läget?
Jag vill alltså flytta origo i efterhand.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Någon får gärna säga emot om jag ljuger men Origo är konstant, inget du flyttar på och varför behöver du flytta Origo? Det gör man normalt sett bara när man CAM'ar, något som visserligen går alldeles utmärkt i Inventors plugin HSM Works.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

NULL skrev:Ok, ja det funkar säkert. Det var dock mycket strul innan jag kom på hur jag skulle göra speglingen inom sketchen, eftersom det inte var 90 grader mellan dem... å andra sidan kanske strulet gjorde att jag var för trött att komma på hur man löste det andra sen...
"Mirror" heter den i min Engelska version...
:humm: en spegling (Mirror) sker alltid om 180 grader. Sen rekommenderar jag starkt att göra så mycket som möjligt i "3D Model". Att rita en detalj i en sketch och sen spegla den till 4 ställen inom sketchen går visserligen men det kommer ställa till problem i längden. Om du vill göra allt med Revolve så gör du som du gjorde, ritar upp alla sträck i en sketch men du kan bara göra en Revolve per detalj på sketchen som du märke. Detta går att komma runt genom att trycka på +'et framför Revolve i browsern och visa sketchen igen och därefter göra ytterligare en Revolve på ett annat ställe.

Som du förstår så blir detta rätt jobbigt men det går givetvis men som jag sa så ska du undvika sådant. Ett bättre exempel på en sak som kan tyckas smart men är rätt korkat är att göra en hålcirkel i sketchen. Kan tyckas smidigt att rita upp en ring i sketchen och använda kommandot Circular för att få flera ringar på en symmetriskt vis. Sen är det bara att gå ur sketch-läge och Extrude'a bort materialet i ringarna så vi får våra hål. Men apap! För det första så använder vi kommandot Hole när vi gör cirkulära hål, har stött på många problem med Extrude'ade hål... För det andra går det inte att redigera hål som sitter i cirkel när dom är placerade där med "Circular" i sketch-läge. Kort och gott, använd inte Circular i en sketch, vill man rita upp något i en cirkel så rita en konstruktionslinje i form av en cirkel och placera ut hålen på denna med mått och geometriska villkor för det går att redigera.
Vill man göra en hålcirkel korrekt ska man placera ut en punkt, gå ur sketch-läge, göra ett hål med Hole och sedan Circular Pattern för att göra hålcikeln.

Gör alltid så lite som möjligt i sketch-läge och så mycket som möjligt i "3D-Model" för det går alltid att redigera!
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Hur ändrar man Title Block permanent i Drawing? De som är relevant för mig att veta är: Designer, Företag, Produktnamn, Produktnummer, Material, Antal, Datum, Sida och Telefonnummer. Att lägga in dessa istället för de som finns som standard är väl inga större problem, det har jag gjort förut någon gång men jag har aldrig lyckats behålla mitt modifierade Title Block till nästa gång jag startar programmet och jag har inte heller lyckats ändra vad som står i iProperties. Ändrar man Company till Företag vill man ju att detta ska stå i iProperties. Det var ett dåligt exempel, men säg att "Material" inte finns som engelsk motsvarighet i iProperties, då får man ju välja något som kan taggas på Title Block'et och det kanske inte har något med "Material" att göra och då kan det bli knepigt i längden. Bäst hade varit om man kunde redigera vad som ska stå under det olika namnen i en egen flik i iProperties men denna flik existerar inte. :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Du får skapa en ny template och använda den som default, alternativt editerar du befintlig template.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

TomasL skrev:Du får skapa en ny template och använda den som default, alternativt editerar du befintlig template.
Jojo visst men hur F-A-N taggar man andra properties än de som finns i listorna? Och hur lägger man till dessa i biblioteket!? :dead:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, jag har gjort ett eget titelblock/rithuvud med vår logga mm, och sparat detta i den förlagan/templaten som jag använder.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Vad jag letade efter var custom fliken i iProperties. Det har alltså löst sig, delvis. För hur sjutton sätter man ett annat title block än "ISO" som default så att man slipper editera varje gång man öppnar en ny ritning?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av NULL »

Gör alltid så lite som möjligt i sketch-läge och så mycket som möjligt i "3D-Model" för det går alltid att redigera!
Ja, det är märkligt att det inte finns någon back-history i sketch-läge.

Nu har jag ett nytt problem; jag gör en gänga på en axel, som jag sen exporterar till .stl-format, som som jag öppnar i Repetier-Host, och då finns inte gängan kvar.
Vet ni var det blir fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av lgrfbs »

Det är för att du bara talat om att du vill ha gänga, så ytan har en grafik för gänga. Det du behöver göra är att rita gängprofilen och skära ut gängan för att få den i stl-filen.
mickeshobby
Inlägg: 133
Blev medlem: 15 oktober 2014, 06:48:53
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av mickeshobby »

lgrfbs skrev:Det är för att du bara talat om att du vill ha gänga, så ytan har en grafik för gänga. Det du behöver göra är att rita gängprofilen och skära ut gängan för att få den i stl-filen.
Hur gör man det enklast jag har stött på samma problem :-P länk till video vore nice. :-D
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av lgrfbs »

För att inte ta död på er så gjorde jag en mycket förenklad video på hur det går till.
http://lgrfbs.org/CAD_filer/Gaenga.mp4
När ni ska göra detta leta reda på rätt gängprofil och rita den istället för att rita som jag gjorde. :wink:
Min laptop gillade inte riktigt att fånga skärmen OCH köra GeoMagic Design samtidigt det är därför det inte renderas så snyggt i videon, innan någon skriker att GeoMagic Design inte är Autodesk Inventor, så har ni rätt i det MEN tillvägagångssättet är detsamma i båda programen då GeoMagic Design har köpt in programdelar från andra program.
Senast redigerad av lgrfbs 22 april 2020, 05:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av tecno »

Får inte fram någon video alls på den länken.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av lgrfbs »

Provar så här då:
Gaenga.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar