Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag missat?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rikkitikkitavi

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jo, hur stor behöver du?

Jag har en 120VA som har en 18V lindning och en 7,5V lindning, båda på 60VA och med lite för korta kablar. Den kan du få köpa för en selma och frakt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Den där känns ju bättre att slakta! Hör av mig via PM.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Japp, nu var slakten påbörjad. Tack rikkitikkitavi för ännu en bra affär!

Tänkte bara kolla en sak.
Jag har lindat av sekundärerna nu och kvar är isolering, skärm(?) och primär.
Brukar primären vara skärmad med ett kopparband med en anslutningskabel eller vad är detta?

Innan jag går djupare i toroiden, borde jag spara den som den är och göra någon slags isolerad variant genom att linda en ny sekundär som ska agera "variabel" linding eller bör jag strippa ner allt till kärnan och linda nytt?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Kopparband är inte ovanligt. Ska jordas. Då går förhoppningsvis säkringen innan det blir överslag mellan lindningarna.
Om antalet lindningsvarv räcker för använd trådlängd brukar man vid tillverkningen fördela varven i flera lager, där man lindar ett lager i taget.
Är t.ex. lindningen tre lager så är det bara sista tredjedelen av lindningen som är åtkomlig som ytlager, vilket begränsar spänningsområdet.
Eftersom en toroidtrafo är trängre mot mitten, är lindningstätheten större. Det medför att trådarna där kan ligga lite ojämnt i både 4 och 5 lager även om det bara ligger tre lager i yttre omkretsen.
Det kan då bli knepigt att veta om två närliggande lindningar skiljer någon volt eller 70 Volt och eftersom trådarna inte ligger särskilt jämnt i höjd kan det bli svårt med kontaktering utan att riskera att en tråd blir uttunnad.
För att bara få ett enda men plant varv för lindningen av vridtrafo med önskad effekt, är det vanligt att man tar 3 toroid-kärnor och staplar dessa ovanpå varandra, och sedan lindar.
Efter lindning brukar lindningen gjutas in i något värmetåligt epoxy-liknande, även där man tänkt sej kontaktera trådarna.
Därefter slipas trådarna fram. Epoxyn gör att trådarna inte börjar rulla vid slipning eller kontaktering. Ingjutningen höjer även transformatorns effektivitet och kan minska ljudfenomen, fast det kanske inte spelar någon större roll här.
Någon typ av fixering av trådarna kan ändå vara bra. Vid påslag av toroid-trafo, kan det bli rätt stora krafter som rycker i trådarna. Det är större krafter än i en vanlig E-kärna.
Skär du bort primären, försök undvik skada de "plast-hattar" som förmodligen är påträdd på kärnan eftersom du behöver dessa igen. Alllra närmast kärnan är den troligen lindad med 1-2 varv mylar-tejp. Både hattarna och tejpen förbättrar isolation och hattarna gör att tråden inte blir så utsatt när den lindas runt kärnans hörnor.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag hade försökt göra en ny sekundär och inte röra primären eller isoleringen till denna. Nackdelen är att det blir stora glapp mellan spänningarna. Och du såklart kan få problem med att linda hela.

120VA = 0,5A => ca 0,2 mm2 tråd = 0,5 mm diameter.
Om centrumhålet är 50 mm får du alltså in 50*3,14/0,5= 320 varv i ett lager.
Om du räknar på flödestätheten ( B = U/4,44*f*N*A) ser du att det behövs betydligt fler varv än så för att klara av 230VAC.

Å andra sidan, är primären bara ett lager har du ju din lindning där redan givet du behandlar den som E Kaferman skriver. Då har du ingen galvanisk isolering mot elnätet, men det gäller ju för 98% av alla vridtrafos...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jag blev tyvärr för nyfiken på hur primären såg ut så jag lindade försiktigt av isoleringsbandet för att förhoppningsvis kunna återanvända det.
Precis som ni skriver rikkitikkitavi och E Kafeman så var primären lindad med mycket fin tråd och flertal lager. Det här medför att original primärlinding också blir obrukbar (som ni nämner) pga ojämnhet.

I nuläget bryr jag mig inte så mycket om galvanisk isolation mot elnätet och jag har inte heller något behov av att ta ut 230VAC. Det räcker gott med 80-100VAC och då med ungefär 1A.

Det jag funderar på nu är hur jag räknar ut lämplig dimension på sekundärlindingen om jag lindar denna i ett tätt och jämt lager kring hela toroiden och använder denna som "släp-lindning". Givetvis ska jag också försiktigt linda på kopparbandet och ny isoleringstejp runt primären innan sekundären åker på.
Det är ju inte svårt att bara köpa en 1mm tråd (eller liknande), linda och prova men måste försöka räkna på vilken spänning jag får ut och diameter på kabel för att kunna plocka ut så mycket effekt(?) som går.

Jättebra tips med epoxi för att fixera lindnignarna med lim. Min tanke är att när sekundären väl är på plats så ska jag gjuta igen hela centrumhålet och spara en mindre centrumhål där axeln ska löpa genom. Vid denna gjutning blir det nog samtidigt jättebra att gjuta/spackla övre delen av sekundären innan jag försiktning slipar av isolering och gör en jämnare yta.
Ska ta ett lite tunnare lim till sekundären så att det flyter ut lite mer och därmed ingen risk att limmet skapar upphöjnader mellan lindningar vilket också kan leda till dålig kontakt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Så! Nu ska det lindas!
Fick hem ny tråd från Svebry för ett tag sedan samt Kaptontejp.

Liten fråga: Lilla "knoppen" på bild två, som är kopplad i serie med en av primärens ingångar, tror ni det är en vanlig säkring eller kan det vara en tempsäkring?
DSC_2713.jpg
DSC_2710.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tempsäkring med 90% sannolikhet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Av engångskaraktär dessutom med 90% sannolikhet....
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Kanon. Då ska jag inte testa den och se vid vilken temp den bryter :wink:
Återkommer förhoppningsvis med lite bilder under byggets gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Blev lite tid över i midsommar mellan skurarna så här har det lindats.

Först på med bandet igen (satan vad jag ångar att jag lindade av det...), sen på med något lager kaptontejp. Slutligen ett otroligt tidskrävande lindande. Blev ganska nöjd med tätheten inne i toroiden.

Vad tror ni om det?
Nästa steg tänkte jag blir att gjuta igenom centrumhålet med någon gucka samt placera en hylsa för axeln i mitten.
Efter det blir det ytterligare justering av trådarna innan det åker på ett lager epoxi över "glidytan".
DSC_2796.jpg
DSC_2800.jpg
DSC_2819.jpg
DSC_2821.jpg
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Jag vet ju att du vill knåpa ihop en från scratch, Magnus, men vad sägs om en motordriven ( fjärrstyrd?) vridtrafo? Hittade en i högarna här. Märkt P:220V, S: 0-260 V / 1040VA, 50Hz. Dock verkar motorn vara 115V, 60Hz, Den trådlindade feedbackpotten ser ut att vara avbrunnen. Den här tänker jag fanimej inte ens försöka att koppla in.

/LeCanard
Senast redigerad av LeCanard 16 juli 2015, 07:29:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Det är klart jag är intresserad :wink:
Hör av mig nästa vecka så kanske vi kan komma överens om något :tumupp:

Sitter just nu och skissar upp hur basplattan och själva mekanismen ska se ut till denna trafon. Måste göra klart det innan gjutningen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Fick gjort en liten basplatta till trafon idag.
Med axeln monterad så tycker jag det ser lovande ut.

Tanken är att limma fast en gummiduk på basplattan som trafon kan vila på samt någon slags dörrlist som ska täta när jag gjuter ihop dom. Återkommer med detta snart för jag tror jag har allt hemma.
Under tiden får det bli att jaga ett lämpligt kol med hållare och skissa på en ritning för någon med 3D-skrivare.
Är det verkligen andra sorts kol i dessa jämfört med tex en startmotor/generator? Vet att det har skrivits om det innan men måste dubbelkolla.
Basplatta.jpg
Trafo_på_basplatta.jpg
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Elegant Magnus! Är den tänkt att hamna i någon schyst förstärkare?
Skriv svar