Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Berätta om dina pågående projekt.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Jag skrev det på första sidan med länk var man kan köpa dem =)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av NULL »

Den där lilla batteri spot-weldern du har på bild på sidan 3, jag letade på electrade spot welder, och ebay och AliExpress, men hittade ingen.
Var har du fått tag på den, eller har du schema på något liknande?
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

@NULL
Här är länk till spotweldern:
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 31&t=68865
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Igår efter att ha köpt mer smältlim fick jag ihop alla batterierna!

Jag hade inte tålamod att vänta in Alex svets så jag tog fram stora lödkolven. Flera på Endless har rapporterat att de inte kunnat mäta någon prestandaskillnad på celler de lött ens efter flrea års användning så tror inte cellerna tar så mycket skada om man är snabb.

Tråden är arvegods från morfar, kommer från början från Sieverts kabelverk i Sundbyberg. Det är koppar med nån silvrigt på ytan. Tenn eller Bly eller vad vet jag. 1.35mm diameter är det, så 1,43mm2 och enligt denna är det alltså god för 27A. Då borde en tråd mellan cellpacken räcka för min kontrollers maximala 20A strömuttag med marginal. Drar man dessutom tråden fram och tillbaka en gång extra kommer det inte vara några problem. Som sämst lyckades jag med två övergångar i mitt udda formade batteripack.
maxAmp.png
Börja med att limma ihop cellerna.
batteri01.jpg
Bytte snart från denna metod då min tving tog slut. Valde att istället ställa cellerna på högkant och pressa ner lite lim i hålrummet mellan cellerna från båda sidor. Kan rekommendera Biltemas smältlim för plast, det satt som satan, jag slet nästan av batteriernas shrink-wrap när jag insåg att jag limmat en cell åt fel håll och behövde göra om.
glue.jpg
batteri02.jpg
Det jag lärde mig från förra gången var att bocka alla trådar i förväg, en sida i taget. Gör man inte det så kommer man lätt kortsluta batteripacket, och det många gånger.

Bra idé att lägga upp alla trådar och dubbelkolla att man gjort rätt innan man börjar löda. Hittade en ensam cell jag missat och fick bocka en ny tråd.
batteri03.jpg
batteri04.jpg
Dags att löda. Gammalt fint flussmedel och lödtenn. Säkert rikligt med bly i, tur att det snart är slut så snåljåpen i mig måste byta till nytt.
batteri05.jpg
Mår lite dåligt av alla ångor men nu är det klart. Den enorma lödkolven gjorde snabbt jobb av lödningarna och batterierna blev inte varma alls. Bara sekunder efter lödning kunde man sätta handen på lödklumpen utan att den var varm, jäkligt konstig känsla men tror inte cellerna tagit någon större skada av värmen. De blev aldrig mer än ljumna.
batteri06.jpg
batteri07.jpg
Inväntar nu beställning från hobbyking på tjock kabel och kontakter. Kan dock löda på alla sladdar till BMS:en under tiden, men det hans inte med igår.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Bra! Bra mycket jobb med att bocka de där trådarna! Intressant det där med smältlim.
Själv har jag nu lim från http://www.clasohlson.com/ och den lossnar jättelätt från dessa celler. Bra om man har gjort fel men mindre bra annars.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Tror det var Classes lim jag också hade först, det lossnade väldigt lätt trotts att man drog feta strängar i hela cellernas längd. Biltemalimmet sitter för alltid. Det gick att bända loss cellerna när de bara var limmade i ena änden med resultatet att plasten runt batterierna blev lite deformerad och utdragen, limmar man mer måste man nog beställa ny wrap till cellerna för den kommer gå sönder.

Trådbockandet gick ganska fort när man fick in snitsen, men det tog helt klart några timmar. Jag drog nytta av din modell med spikmall på de trådar som kunde gå i fint zig-zag mönster. Mest störande att jag nu i efterhand ser ställen där jag kunde bockat mer optimalt. ;)

Biltemas plastlim är gulaktigt i färgen, deras universallim är mer vitt i färgen.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk ... 000017179/
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Nu står det lite still i väntan på en hobbykingorder med kabel och kontakter. Skickades den 22/5 från holland, tycker det borde dykt upp för länge sen. :(

I väntan lödde jag fast alla kablar för BMS:en.
Batteri08.jpg
De balanseringskablar som ringlar sig konstigt fram över batteripacket gör det för att inte korsa någon av trådarna. Detta för att slippa att de sticker ut och riskerar att kortslutas om batteripacket blir lite misshadlat från sidan.
batteri09.jpg
batteri10.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thomasloven
Inlägg: 96
Blev medlem: 2 februari 2011, 13:16:32
Kontakt:

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av thomasloven »

Orkar någon förklara för en oinvigd som inte har läst tråden så noga som han borde:

Är battericellerna vända åt olika håll eller ser det bara ut så?
Opolariserade batterier?
Ett trick för att nå exakt rätt spänning (typ 7/8 av cellspänningen)?
En sjukt invecklad parallellkrets?
Vad händer egentligen?
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Det är ett så kallat 14S7P -batteripack. Enkelt förklarat är det 14 batterier i Serie och 7st Parallellt. Alltså 14 pack i serie med 7 parallellkopplade batterier i varje.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Insåg att det var länge sedan jag uppdaterade här, antagligen för att jag kunnat vara ute och cykla istället! :D

Det har skett en del småsaker:

Provisorisk batterihållare ihopsvängd för att kunna testcykla.

Återanvände 2mm aluminiumplåt från ett chassi, den hade en del jobbiga muttrar i sig:
batteri11.jpg
Inget som inte vinkelslipen fixade på nolltid! :D
batteri12.jpg
Sen lite bockande.
batteri13.jpg
Inte helt optimalt, men det sitter stabilt och fungerar utan problem fram tills jag kommit på hur jag vill ha det i slutändan.
batteri14.jpg

Sen blev det lite vanliga cykeluppgraderingar:
Ett bakhjul jag köpte hade en SRAM 9-växlad kasett. Gamla cykeln hade 8 växlar, tyvärr kunde jag inte återanvända den kasetten rakt av med växelväljare och kedjestyrare då växelväljaren var integrerad med bromshandtaget, och nu har jag hydrauliska bromsar och inte vajer. När jag ändå behövde köpa det nytt kunde jag lika gärna köpa prylar som passade på den nioväxlade kasetten.

Inköpslistan blev enligt nedan:
Kedja: http://www.chainreactioncycles.com/se/e ... p-prod9760
Kedjestyrare: http://www.chainreactioncycles.com/se/e ... -prod20700
Växelväljare: http://www.chainreactioncycles.com/se/e ... -prod20701
Vajerkitt: http://www.chainreactioncycles.com/se/e ... -prod69976

Så fint!
växel.jpg
Fick också hem o-ringar från Ebay, så monterade en ny på motoraxeln där den gamla var slut.
oring.jpg
Har även sneglat en del på den här tråden för en simpel mätare för att se batteriets status.
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 9&p=421141

Utöver en enkel Spänningsmätare till batteriet har jag nu beställt hem ett par LM3914 med några Tri-color 10-segments LED-bars att experimentera med för att få en enklare presentation av laddningsnivån.

När jag fått ordning på hur jag vill ha det med displayer och sånt blir det att försöka bygga en ordentlig batterilåda som är lite mer regnsäker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Bola »

Mäter man tramphastigheten också i dessa kit? Exempelvis om man slutar trampa slutar motorn hjälpa till då? Är lite sugen på att konvertera en cykel med fotbroms men funderar lite på hur man skulle få till det. Men om den slutar hjälpa till om man slutar trampa så borde ju det räcka?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Sverige »

Det är bara att trycka till på handbromsen så slutar den att driva.
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av bose »

Dessa kit har frihjul direkt på trampaxeln. Dvs att man kan trampa baklänges utan att kedjan rör sig. Detta funkar inte med fotbromsade cyklar.
Bola skrev:Mäter man tramphastigheten också i dessa kit? Exempelvis om man slutar trampa slutar motorn hjälpa till då? Är lite sugen på att konvertera en cykel med fotbroms men funderar lite på hur man skulle få till det. Men om den slutar hjälpa till om man slutar trampa så borde ju det räcka?
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Bola »

Ok, det uteslöt ju det. Tack för infon.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Vad är det ni vill uppnå?
Självklart stannar motorn när ni slutar trampa, och givetvis kan ni använda bakjul med navbroms till dessa kit.
Skriv svar