Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Berätta om dina pågående projekt.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av janaf »

anders_bzn skrev:Eftersom jag kan en del om kärnminnen tänker jag lägga mig i det här!
Hur länge sedan är det man byggde datorer med virknål? :humm:
yxskaft
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 november 2009, 11:18:06
Ort: Malmö

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av yxskaft »

Det här är ett så härligt perverst projekt att jag önskar att jag hade förmågan att slutföra det om jag också påbörjade.

Jag menar "perverst" i positiv bemärkelse.

Edit: Var får man tag på 200k sådana små toroider?
Senast redigerad av yxskaft 30 maj 2015, 02:21:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2495
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av bit96 »

Ni som håller på med CNC-fräsar:
Är det möjligt att ur nån platta fräsa ur en mall, typ små fördjupningar, som man lägger ringarna i?
Och kanske spår som underlättar att dra ledningen i?
:humm:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av Magnus_K »

Fantastiskt kul med all respons! Tack ska ni ha!

Tyvärr har jag inte fått så mycket tid med detta idag då några andra projekt håller på att avslutas. Dock så ritade jag upp ett kort som jag tänkte skicka med min andra beställning under helgen. Inget märkvärdigt men kan komma att underlätta vid labbövningar.
Är ganska trött nu men ser ni något tok eller har någon förbättring så uppskattas detta mycket.
EDIT: Ser nu att ledarna mellan vior och paddar måste breddas också.
Top.JPG
grym skrev:ska kolla om jag hittar något i böckerna

det var en generation innan jag började med digitaltekniken, minsta minnena jag haft att göra med var 256 bitars om jag mins rätt :mrgreen:

annars så säger jag bara, helkul men ack så pyssligt

hardcore :tumupp:
Hardcore... Hehe, roligt :wink:
Ja som sagt, all dokumentation uppskattas! Din idé om lysdioder som reflekterar vad som är skrivet låter kul. Än så länge är bara LED:ar inblandade i min debug-krets.


pbgp skrev:Mycket snyggt!

Nu blir jag sugen på att bygga ett minne med stora toroider och grova ledare. Avläsning medelst kompass!
Tackar! Men mycket kvar... Du har mitt fulla stöd om du vill börja väva med startkablar :wink:


johano skrev:Fattar jag rätt här, du snackar om 150-200 tusen toroider!?! :shock:
Impressive, young Skywalker!!

/johan
Joo, alltså det är målet. Sen har jag hört att man ska sikta mot solen för att nå till månen.
Min tanke med att ens komma nära detta är som sagt att bygga ett modulminne. Tillverka tavlan med plats för många mindre arrayer, typ som ett riktigt minne.
Tanken är att sen göra en beställning av X antal kort (likt det protorypkortet jag håller på att beställa) och när jag eller kanske tom någon i familjen vävt ett så kan detta lödas dit på lämplig plats. Beroende på designen kanske inte arrayen kan användas direkt. Många tankar och idéer nu men prio ett är verkligen att få till en pålitlig design av både drivningen men framför att sense-kretsen.


Castello skrev:Wow, kul projekt! Du kanske kan ha det som terapi efter en stressig dag. :)
Precis :D Det jag märkte när jag "sydde" detta minne var att man blev ganska snabbt trött i armarna och då kommer skaket, med skaket kommer böjda trådar och resultatet blir ilska. Så ja, avstressande men bara en bit i taget. :wink:


Måste dra mig tillbaka nu men lovar att återkomma till er andra. Du ska ha ett stort tack för bilden anders_bzn! Dom verkar köra med inhibit-tråd här vilket jag inte avser göra med test-minnet. Detta kanske gör att jag får mer ledig yta i kärnan vilket också gör att mitt blir lite mer kompakt? Bara en teori men vi får se vad som händer när jag får i sense-snöret, ska göra det imorrn (idag) tänkte jag.
Ska kolla med nablaman vad det är för en tråd det här och om det finns någon spec på kärnorna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av nablaman »

Kärnorna är dessa, från ebay, som verkar vara de som alla köper som pysslar med sånt här:
http://www.ebay.com/itm/1000x-VINTAGE-R ... 486b4e4155

Tråden köpte jag på elfa för ett par år sen, den tunnaste koppartråden de hade. Men jag kan inte hitta den i sortimentet längre och rullen ligger ute i verkstan så jag vet inte exakt dimensionen.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av janaf »

Det jag märkte när jag "sydde" detta minne var att man blev ganska snabbt trött i armarna och då kommer skaket, med skaket kommer böjda trådar och resultatet blir ilska.
A och O för att inte bli trött och skaka: stöd för båda underarmara eller i alla fall armbågarna, så att bara händerna jobbar. inte armarna. Du kan behöva höja det du jobbar till höjd med näsan för att sitta bra. Bra belysning och eventuellt en pannlupp hjälper mer än man kanske tror....

CWS har "allt" inom kärnor. Webbsajten är rörig men om man letar ett tag så hittar man webshoppen: http://www.coilws.com/index.php?main_pa ... 212_228_96

Electrokit har koppar ner till 0.05mm: http://www.electrokit.com/koppartrad.c1492

Större mängder koppartråd, Liljedahl: http://www.lww.se
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5497
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av anders_bzn »

janaf skrev:
anders_bzn skrev:Eftersom jag kan en del om kärnminnen tänker jag lägga mig i det här!
Hur länge sedan är det man byggde datorer med virknål? :humm:
Man använde kärnminnen nästan hela 1970-talet. Säkert längre i vissa fall.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av Magnus_K »

Tack för alla bra tips janaf :tumupp: Ska ta en närmare kik ikväll när det blir lugnt hus.

Kommer med en liten halvleksrapport. Ena diagonalen klar. Hoppas på en stabil senseledning! Andra kommer senare.
Ska också bli väldigt spännande att få snygga till minnet lite. Finns lite böjar och dylikt som jag vill få ordning på.

Ja just det. Det här med att försöka dra den på endast en sidan sket sig ganska hårt. Får se om det blir backjobb...
DSC_2828.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5497
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av anders_bzn »

Magnus_K skrev:Fantastiskt kul med all respons! Tack ska ni ha!

Tyvärr har jag inte fått så mycket tid med detta idag då några andra projekt håller på att avslutas. Dock så ritade jag upp ett kort som jag tänkte skicka med min andra beställning under helgen. Inget märkvärdigt men kan komma att underlätta vid labbövningar.
Är ganska trött nu men ser ni något tok eller har någon förbättring så uppskattas detta mycket.
EDIT: Ser nu att ledarna mellan vior och paddar måste breddas också.
Top.JPG
Jag tror det underlättar om du gör ett hål att dra tråden igenom. Då han man dra igenom tråden och vika runt den så är den lite fixerad när du löder den. Nu är tråden inte alls fixerad, speciellt i sidled. Nu riskerat allt bara glida omkring.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av Magnus_K »

Ja men det är ju klart! Noterade detta på din bild och tänkte -"Smart" men där slutade hjulet att snurra.
Tror till och med att jag väljer att göra två efter varandra för då får jag upp tråden till ovansidan igen. Det blir både dubbla låsningar och att jag slipper vända på minnet när det ska lödas.

Ok. Nu är det klart! Nedan syns lite bilder. EDIT: Och nu även en liten filmsnutt.

För att sammanfatta:

Sättet jag gjorde detta på var lärorikt och otroligt tåladmodskrävande. Tyvärr har jag insett att denna teknik inte fungerar när det ska upp i fullskala.
Under timmarnas gång har jag nog ändå kunnat förfina metoden i skallen så jag tror jag kan kommit på ett fungerande sätt:
  • - För det första, gör inte arrayen för stor. Kanske 1024 eller möjligtvis 4096 per array.
    - Trådlängd förkapas i array-knippen
    - Ett toroidmagasin tillverkas för att lätt radda upp rätt antal och sen skicka igenom en tråd.
    - Array-kortet ser i stort sett ut som mitt prototypkort med hål som låser trådarna.
    - En gummiduk eller annat mjuk material limmas på "Centerpadden" för att få upp höjden lite på kärnorna samt skapa friktion
    - Monteringen sker ungefär som jag gjort nu med det som kommer underlätta drastiskt är friktionen mot ringarna samt att alla ringar får samma höjd. Alla trådan monteras i och med detta också i samma mönster.
Ja, det är väl ungefär vad jag kommit fram till. Ska nu njuta av lite god dryck och göra klart prototypkortet. Återkommer inom kort med detta samt svar till alla era vänliga inlägg.

Ja, det har tagit en stund :D -> https://youtu.be/P7gtFQs2g38
Minneochkrona.jpg
Complete.jpg
Completecloseup.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 31 maj 2015, 00:08:19, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
Inlägg: 10194
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av MiaM »

Underbart galet projekt! :tumupp: :tumupp: :tumupp:

bit96 skrev:Ni som håller på med CNC-fräsar:
Är det möjligt att ur nån platta fräsa ur en mall, typ små fördjupningar, som man lägger ringarna i?
Och kanske spår som underlättar att dra ledningen i?
:humm:
Denna idé borde också kunna fungera för de som pysslar med 3D-skrivare, om idén nu alls fungerar. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av Magnus_K »

@yxskaft: Vet tyvärr precis vad du pratar om. Försöker dock se många projekt som pågående isf "ej slutförda" :wink:
Till din edit så har nog nablaman redan svarat på frågan. Det finns flera säljare på eBay som har 45K-burkar.

@bit96: Har också funderat lite på det men ärligt talat så har jag svårt att tro att en 3D-printer klarar av detta utan att det mest blir irriterande kanter och annat. Däremot en fin-fin-fin pinnfräs i ett alublock, det tror jag skulle fungera!

@nablaman: Tackar för det. Om du kommer ihåg/om du har tid så skulle jag verkligen uppskatta om du kan läsa av siffrorna från trådrullen. Vore kanon att veta vad jag verkligen utgår ifrån.

@MiaM: Tack! Du får gärna komma med några "Capten-Obvious"-kommentarer eller sidospår, alltid lika roligt att läsa :wink:

@anders_bzn: Vad tror du om nedan? Borde väl fungera?

Nej, nu är det verkligen dags att lägga arrayen åt sidan och fokusera på förstärkningen av sense-ledningen samt drivkrets. Återkommer i ärendet men nu blir det en del och läsa och labba.
Kan bara tillägga att jag editerade in en filmsnutt i mitt inlägg ovan.
FinalTop.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30116
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av MadModder »

Det verkar inte finnas några diagonala trådar i detta kärnminne, och det är verkligen tätpackat!
corememory.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av Magnus_K »

Tack för bilden MadModder.
Det där verkar tillhöra en av de senare minnena där tekniken hade förbättrats/förfinats en del. Läste precis om ett minne där dom kunde packa 4096 kärnor på 4 cm² ! Precis samma mått som jag lyckats packa 256 st :wink:

Dock intressant, kan prova att packa en 6x6 array så här sen när driv/sense-kretsarna är klara och se om jag kan få det att fungera.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av Magnus_K »

Jobbar skift så det kommer stundvis inte hända så mycket men nu har jag fått tillbaka min fritid.

Ett ganska stort steg framåt är nog ändå att jag lyckats (med bra tips av nablaman) att skapa/läsa ut inversionspulserna när magnetfältet ändrar rotationsriktning. :whoho:

En driv och förstärkarkrets har byggts upp på brödbräda samt en ensam kärna.
Inom ringarna nedan syns pulserna men pga min labbkrets uppbyggnad och lite för "dåliga" komponenter så är det fortfarande mycket skräp.
Ny komparator på väg in som är betydligt snabbare samt mycket bättre CMRR så kan jag förhoppningsvis skapa en renare puls.

Återkommer i ärendet.

Ps. Pulsen visades inte vid 200mA med när jag drog på till 300mA så "hände det". Kommer laba mycket mer med drivtider/ström och optimering av förstärkaren Ds.
Labbning.jpg
Direction1Inversion.jpg
Direction2Inversion.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar