Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har bestämt mig för att försöka bygga en skivspelare.

Jag kommer inte avslöja alla detaljer och då speciellt inte den motviktslösa upphängningen av tonarmen som skall bli spännande att testa i praktiken.

Annars är ide'n som följer:

Jag tar en 22mm spånskiva.

Jag ber min brädgård såga upp en kvadrat om 400X400mm.

Jag tar en linjal och ritar diagonaler.

Sen tar jag en passare och ritar en cirkel om 30cm diameter.

Sen tar jag en sticksåg och sågar upp cirkeln så gott jag kan.

Ojämnheter i sågytan bryr jag mig inte om då jag avser direktdrivning.

Direktdrivning är dock knappast att rekommendera för den mekaniska filtreringen mha remdrift är och förblir bäst.

Men jag vill göra det så enkelt som möjligt.

Så jag har tänkt använda en DC-motor med Tacho-generator.

Någon får rätta mig om jag har fel men jag tror att Tacho-generatorns tolerans vad beträffar utspänning versus varvtal är rätt tight specad.

Dvs jag inbillar mig att jag kan sätta 33 1/3 varv/s rätt enkelt.

Jag är dock inte säker på detta.

Vad värre är är att jag vet inte ens vart jag kan få tag i en dylik motor.

Det enda jag vet är att vi har mycket fina motorstyrningar (MDL) på jobbet.

En rolig, om än rätt onödig, finess med Tacho är att skivspelaren blir stark.

Skulle du försöka bromsa skivtallriken efter att du startat den så kommer den kämpa emot och behålla varvtalet :D

Nåväl, i övrigt så lutar jag åt kvadratiskt kopparrör som tonarm.

Hade varit mer politiskt korrekt med aluminium men jag gillar koppar :D

Min upphängningside' gör nämligen att detta inte spelar någon roll.

Om man bortser från att nålen måste flytta den tunga armen hela tiden.

Vad kallas det för?

Tröghetsmoment?

Det kommer inte finnas nån friktion men det känns som om flyttandet av en tung tonarm kanske kan vara ett problem.

Jag kan inte det här men om det inte finns nån friktion, spelar då massan nån roll?

Jag kommer iaf prova kopparrör.

Anledningen till att jag vill ha ett kvadratiskt (eller rektangulärt) rör (för kablarna) är för att jag lättare skall kunna montera pick-up:en rakt.

Då är det liksom bara att skruva/löda på en plåtbit med dito "handtag" så har man en komplett tonarm :D

Slutligen, jag är helt kass på mekanik så det här skall verkligen bli en utmaning :D

MVH/Roger
PS
Skivtallriken kommer bli rätt tung trots "spånplatta". Dock hade det varit än häftigare med solid furu (som är mitt favoritmaterial). Problemet med solid furu är att typ 22X195 är dom största bräderna som hyvlas fram. Visst, man skulle kunna limma ihop större (alternativt bänkskiva) men jag tror jag kör enklast möjliga istället.
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av FarbrorEstland »

Hej!

Roger... det var en väldigt uppstaplad trådstart.

Ok, jag vet inte så mycket om din hemliga idé (eftersom då hade den inte varit hemlig) men... varför uppfinna hjulet på nytt? Alla världens audiofiler har "nya" sätt att kräma ur det bästa ur vinyl men i slutändan så sitter dom där med en tok-modifierad och uppgraderad Linn LP-12 ändå och är hur nöjda som helst.

Jag gillar (älskar) vinyl. Har en Dual (remdriven) ifrån 75 och den går fler timmar i veckan än spotify. Min dotter på 1,5 år förknippar video med You-Tube, men MUSIK med den där trä-lådan som snurrar. Det är gött :)

Men. Summa summarum. Saker jag funderar över när jag läser trådstarter som denna;

Hur svårt ska det vara?

PWM-ad motorstyrning av plattan.

Optisk avläsning av LP-skivan (ja, det borde gå, det är ju bara gropar, det vill säga 1or och 0-or). Filter hit och dit för att få det rätt.

Varför ens fundera på mekanisk koppling över huvud taget då det genererar brus?

Varför ens försöka förbättra vinyl, då charmen med det är just bruset? Brus = Dynamik.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av BJ »

Ja, optisk läsning finns, men det är jättedyrt.

http://www.elpj.com/
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Micke_s »

Största fördelen jag ser med optisk avläsning är att man inte sliter på lp-skivan..
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Visst tröghetsmoment och massa vill man ha för att pickupen ska ge sitt bästa, och det finns mer eller mindre bra beräkningar på nätet.
Låg friktion i tonarm har experimenterats åtskilligt. Även jag har testat att göra egna lösningar. Grammofoner med tonarmen luftlagrad, magnetlagring eller i flytande oljebad är inte så svårt att tillverka själv.
Tallriken, görs den bara med tillräckligt stor vridmassa så fungerar det att driva den med tvåtakts mopedmotor med fullgod stabilitet.
Det finns tallrikar som väger mer än 30 kilo. Motsatsen finns också, tallrikar som är i stort viktlösa och direktdrivna.
Det finns till och med grammofoner som är designade för att vara oberoende av gravitations-riktningen. Beograms grammofoner med motviktupphängda tonarmar fungerade lika bra hängandes på en vägg. B&O gillade väl det konceptet med väggmontering för de gjorde senare servostyrda tonarmar där grammofonen verkligen skulle hänga på väggen.

Tonarmen, generellt vill man ha död(fri från egenresonanser) och med så liten massa som möjligt men med väl kontrollerat moment i både höjd och sidled. Man vill att armen ska vara följsam efter skivan även om inte skivan är perfekt i yta och centrering, men inte heller ta upp moment från skivans rörelser då det direkt påverkar nålens rörelser (rumble).
Om armen är för tung måste det kompenseras för att få lagom nåltryck och är ju tyngre det totalt är, ju större levande kraft i armen vilket gör att pickupen måste hantera större spårkrafter i både sid och höjdled. Kopparrör till tonarm låter rätt extremt då det är tungt och inte särskilt styvt. Kolfiber-rör från ett fiskespö är annars vanligt diy eller helt enkelt en blompinne om man föredrar träslöjd.
En tung arm är ok om man även vill ha högt nåltryck. På gamla 78-varvare var det ok, men vinyl hyvlas.

Jag gjorde en tonarm för skojs skull för länge sedan. Kan kanske vara inspiration och kan säkert förbättras. Tanken var att testa något som på den tiden var nytänk, fast på enkelt och billigt sätt. Tonarmen gjordes av smörpapper som rullades till ett rör med lim emellan. Laminerat ger större styrka med låg vikt. Rörändarna förstärktes med mässingsrör (patron från en kulspetspenna).
För upphängningen slaktades ett mekaniskt väckarur där 3-4 cm av klockfjädern klipptes av och monterades mellan tonarm och den horisontellt vridbara bryggan. Genom att justera inspänningen kunde nåltryck justeras. För den horisontella bryggans rörelse användes resten av samma klockfjäder fastsatt på en rätt lång vertikal axel. Halva fjädern fästes upptill och halva nedtill, i olika riktningar för att kompensera att armens rörelse påverkade fjäderkraften förutom en mindre tangentiellt önskad kraft.
Armen saknade direkt fysiska motvikter, men klockfjädern gjorde samma sak. Resultatet var inte friktionsfritt men saknade uppenbart rörliga lagringar.
Gjorde även den opto-mekaniska pickupen själv, med måttligt bra resultat, mest pga brist på bra material.
Ljudmässigt var resultatet helt ok att spela Tops Of The Pops.
Tonarmen är numera skrotad pga av lite brutal hantering, däremot har jag liggandes en tonarm som är upphängd i spända fiske-linor som lagring.
Funktionen är säkert sämre en valfri medium grammofon men det är alltid roligt att göra själv.

Alternativt så behövs varken grammofontallrik eller tonarm, man kan lägga skivan direkt på köksbordet. Kanske kan förbättras med modern teknik?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Icecap »

Rent logisk ser jag inte en motor med DC-tacho som en bra lösning. Hur man än gör det kan man antingen krångla med en massa DC-referenser, trimpotentiometer osv. eller välja den digitala vägen.

I båda fall finns det fallgropor och de är väl lika stora i vilket fall som helst.

Jag hade definitivt vald att ha pulsgivar-feedback och en µC som reglerar och styr PWM. Med en frekvensnormal som referens kan hastigheten blir oerhört exakt och med ett bra kristall blir den "bara" riktigt bra.

Med rätt styrparameter blir kraften och stabiliteten den samma - om inte bättre.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

FarbrorEstland skrev:Hej!

Roger... det var en väldigt uppstaplad trådstart.

Ok, jag vet inte så mycket om din hemliga idé (eftersom då hade den inte varit hemlig) men... varför uppfinna hjulet på nytt? Alla världens audiofiler har "nya" sätt att kräma ur det bästa ur vinyl men i slutändan så sitter dom där med en tok-modifierad och uppgraderad Linn LP-12 ändå och är hur nöjda som helst.

Jag gillar (älskar) vinyl. Har en Dual (remdriven) ifrån 75 och den går fler timmar i veckan än spotify. Min dotter på 1,5 år förknippar video med You-Tube, men MUSIK med den där trä-lådan som snurrar. Det är gött :)

Men. Summa summarum. Saker jag funderar över när jag läser trådstarter som denna;

Hur svårt ska det vara?

PWM-ad motorstyrning av plattan.

Optisk avläsning av LP-skivan (ja, det borde gå, det är ju bara gropar, det vill säga 1or och 0-or). Filter hit och dit för att få det rätt.

Varför ens fundera på mekanisk koppling över huvud taget då det genererar brus?

Varför ens försöka förbättra vinyl, då charmen med det är just bruset? Brus = Dynamik.
Hej Farbror Estland!

En skivspelare är så enkel i sin principiella uppbyggnad att det nästan är korkat att köpa en :)

Om man är lite händig dvs :)

Nu är jag emellertid mycket dålig på det mesta tekniskt faktiskt men speciellt mekanik.

Fast jag tror jag börjar lära mig.

Visst, jag har också drömt om LP12 under en tid i mitt liv men jag har kommit på att det är mycket roligare och mer lärorikt att försöka bygga saker än att köpa dom.

Dessutom tjänar man ofta, fast inte alltid, på det.

Eftersom den rackarn E Kafeman redan tycks ha byggt det jag har tänkt ut så laddar jag upp en skiss på hur jag tänkt mig upphängningen.

Vinyl och rörförstärkare regerar :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman skrev:Visst tröghetsmoment och massa vill man ha för att pickupen ska ge sitt bästa, och det finns mer eller mindre bra beräkningar på nätet.
Låg friktion i tonarm har experimenterats åtskilligt. Även jag har testat att göra egna lösningar. Grammofoner med tonarmen luftlagrad, magnetlagring eller i flytande oljebad är inte så svårt att tillverka själv.
Tallriken, görs den bara med tillräckligt stor vridmassa så fungerar det att driva den med tvåtakts mopedmotor med fullgod stabilitet.
Det finns tallrikar som väger mer än 30 kilo. Motsatsen finns också, tallrikar som är i stort viktlösa och direktdrivna.
Det finns till och med grammofoner som är designade för att vara oberoende av gravitations-riktningen. Beograms grammofoner med motviktupphängda tonarmar fungerade lika bra hängandes på en vägg. B&O gillade väl det konceptet med väggmontering för de gjorde senare servostyrda tonarmar där grammofonen verkligen skulle hänga på väggen.

Tonarmen, generellt vill man ha död(fri från egenresonanser) och med så liten massa som möjligt men med väl kontrollerat moment i både höjd och sidled. Man vill att armen ska vara följsam efter skivan även om inte skivan är perfekt i yta och centrering, men inte heller ta upp moment från skivans rörelser då det direkt påverkar nålens rörelser (rumble).
Om armen är för tung måste det kompenseras för att få lagom nåltryck och är ju tyngre det totalt är, ju större levande kraft i armen vilket gör att pickupen måste hantera större spårkrafter i både sid och höjdled. Kopparrör till tonarm låter rätt extremt då det är tungt och inte särskilt styvt. Kolfiber-rör från ett fiskespö är annars vanligt diy eller helt enkelt en blompinne om man föredrar träslöjd.
En tung arm är ok om man även vill ha högt nåltryck. På gamla 78-varvare var det ok, men vinyl hyvlas.

Jag gjorde en tonarm för skojs skull för länge sedan. Kan kanske vara inspiration och kan säkert förbättras. Tanken var att testa något som på den tiden var nytänk, fast på enkelt och billigt sätt. Tonarmen gjordes av smörpapper som rullades till ett rör med lim emellan. Laminerat ger större styrka med låg vikt. Rörändarna förstärktes med mässingsrör (patron från en kulspetspenna).
För upphängningen slaktades ett mekaniskt väckarur där 3-4 cm av klockfjädern klipptes av och monterades mellan tonarm och den horisontellt vridbara bryggan. Genom att justera inspänningen kunde nåltryck justeras. För den horisontella bryggans rörelse användes resten av samma klockfjäder fastsatt på en rätt lång vertikal axel. Halva fjädern fästes upptill och halva nedtill, i olika riktningar för att kompensera att armens rörelse påverkade fjäderkraften förutom en mindre tangentiellt önskad kraft.
Armen saknade direkt fysiska motvikter, men klockfjädern gjorde samma sak. Resultatet var inte friktionsfritt men saknade uppenbart rörliga lagringar.
Gjorde även den opto-mekaniska pickupen själv, med måttligt bra resultat, mest pga brist på bra material.
Ljudmässigt var resultatet helt ok att spela Tops Of The Pops.
Tonarmen är numera skrotad pga av lite brutal hantering, däremot har jag liggandes en tonarm som är upphängd i spända fiske-linor som lagring.
Funktionen är säkert sämre en valfri medium grammofon men det är alltid roligt att göra själv.

Alternativt så behövs varken grammofontallrik eller tonarm, man kan lägga skivan direkt på köksbordet. Kanske kan förbättras med modern teknik?
Jag njuter alltid när jag läser dina grejer, E Kafeman!

Fast den här gången kände jag mig sårad i min "innovativa" stolthet :)

Du nämner nämligen på slutet fiskelina som upphängning.

DET är precis vad jag hade tänkt mig.

Fast kanske filskelinan i sig användes på ett annorlunda sätt?

Jag har nämligen räknat ut att det räcker att en fiskelina går genom ett hål i tonarmen varvid man sedan tiltar (alfa) upphängningen så att det, oavsett om tonarmen vilar på sitt vilostöd eller på skivtallriken, alltid finns ett av fiskelinan skapad/balanserad kraft neråt (e.g uppåt pga tonarmens tyngd).

Sen behöver man bara göra "kopplådan" så stor i sin öppning att vridningen (gamma) av tonarmen aldrig tar i kopparlådans kanter.

Är detta ett möjligt scenario eller är jag helt ute och cyklar?

MVH/Roger
PS
Det är intressant att notera att så fort du ger fiskelinan lite "tilt" kommer tonarmen ligga kvar där (och inte ens behöva någon "stopper" neråt). Och eftersom tilten är uppåt så kommer tonarmen vara fixerad vid fiskelinan så länge du inte reser tonarmen för högt. Vilket man dessutom lätt kan lägga in en spärr för (dvs begränsa vinkeln helt enkelt).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:Rent logisk ser jag inte en motor med DC-tacho som en bra lösning. Hur man än gör det kan man antingen krångla med en massa DC-referenser, trimpotentiometer osv. eller välja den digitala vägen.

I båda fall finns det fallgropor och de är väl lika stora i vilket fall som helst.

Jag hade definitivt vald att ha pulsgivar-feedback och en µC som reglerar och styr PWM. Med en frekvensnormal som referens kan hastigheten blir oerhört exakt och med ett bra kristall blir den "bara" riktigt bra.

Med rätt styrparameter blir kraften och stabiliteten den samma - om inte bättre.
Varför det?

Är verkligen PWM nåt att ha i närheten av en MC pick-up, tycker du?

Jag vill undvika digital hysteri så mycket det går :)

Istället kan man t.ex göra som jag tror Technics gjorde dvs en lampa som lyste på skivtallrikens små "vita" kvadrater som hade ett avstånd som innebar att de stod "still" när rätt pitch var inrattat. Mycket innovativt och enkelt. Nåväl, kanske inte så enkelt att införa som hobbyist men (stroboskop)principen var lysande, tycker jag.

Jag tycker tacho-spänningen vs varvtalet borde ha en tolerans om bättre än +/-10%. Jag tror alltså att det räcker. För återigen snackar vi "hörbarhet" och inte asdyr och menlös audiophili.

MEN om om toleransen faktiskt är sämre så funderar jag på läsgaffel + UNO.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är alltså min ide'.

Var så goda att kritisera :)

För jag kanske är helt ute och cyklar :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Icecap »

rogerk8: nu vet jag ju inte vad du anser vara hysteri men vill du ha DC finns det ett antal D/A-omvandlare att köpa till en billig peng, vissa PIC har en 32-stegs D/A-omvandlare inbyggd, PWM kan enkelt filtreras till DC osv.

Om du anser att ±10% på varvtalet har du en rätt intressant uppfattning av noggrannhet i mina ögon.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:rogerk8: nu vet jag ju inte vad du anser vara hysteri men vill du ha DC finns det ett antal D/A-omvandlare att köpa till en billig peng, vissa PIC har en 32-stegs D/A-omvandlare inbyggd, PWM kan enkelt filtreras till DC osv.

Om du anser att ±10% på varvtalet har du en rätt intressant uppfattning av noggrannhet i mina ögon.
Hej Icecap!

Du och jag tycks ha helt olika uppfattning om nödvändigheten för elektrotekniska detaljer.

Jag betraktar dig som mycket kompetent i frågan.

Det är roligt med folk som tycker (och kan) olika.

Men jag ser på elektroteknik som något som skall lösa en uppgift mer eller mindre approximativt.

Så när du nämner 32-bitars D/A blir jag nästan förbannad ;)

För vad ska du med den där HYSTERISKA upplösningen till?

Vad ska du ha den till?!

Tror du att du hör den, eller?

I mina öron är det bara rent utsagt löjligt!

Jag anser att A/D- eller D/A-omvandling med fler än 8 bitar ofta är fullkomligt meningslös.

Bara resursslöseri (jaja, jag vet att det finns TB-hårddiskar idag...).

Slutligen tror jag du råkat missuppfatta mig:

VARIATIONEN vid Tacho-användning får naturligvis inte vara +/- 10%, men den Tacho-spänning du får vid ett givet varvtal borde vara inom 10% bestämt.

Och om det är sant kommer tallriken snurra med alltifrån typ 30 till 36 varv/s (stabilt, alltså).

Vilket inte låter så allvarligt i mina öron (fast det kanske det är, vad vet jag).

MVH/Roger
PS
Undrar hur stor pitch-justeringen var i procent hos mitt antagna Technics-fall ovan.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av superx »

30-36 varv/s kommer slå på flera (3?) hela tonsteg. Definitivt inget jag skulle stå ut med iaf. Men vi har ju alla olika krav och syften. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det riktigt roliga är ju att jag, som du märker, inte kan nåt om sånt här :D

Men är inte avvikelser från perfektion åtminstone lite intressant?

Ett exempel är vi människor för är vi inte annat än approximativt perfekta till vår natur?

Ett annat exempel är t.ex hur mycket långsammare än optimalt skivtallriken kan snurra innan man blir irriterad :D

Rätta mig om jag har fel, men är det egentligen inte just det som är intressant?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av TomasL »

Eller också så sätter du tonarmen på en ledskruv, och låter ett servo köra den.
Då slipper du problemen med friktion och andra otrevligheter.
Skriv svar