Nummerpresentatör

Berätta om dina pågående projekt.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Nummerpresentatör

Inlägg av frejo »

Tänkte jag skulle ta och bygga mig en nummerpresentatör som extrauppgift i kursen Signaler och System genom att koda en egen dtmf-avkodare.

Visserligen finns det fina färdiga kretsar för sånt men nu går ju uppgiften ut på signalbehandling så jag tänkte jag skulle avkoda signalen i en atmega.

Goertzels algoritm som jag hittade i en annan tråd här på forumet verkar ytterst lämplig för detta. Beräkningarna blir nog inga problem att hinna med då atmegan går i 16Mips och klarar 16*16 bitars multiplikation på 2 cykler om jag inte missminner mig.

Har gjort en första simulering av algoritmen i matlab (spelade in tonerna från min mobiltelefon):

http://www.student.itn.liu.se/~frejo242 ... ertzel.gif
Bild

Här syns tydligt att första tonen är siffran 1 då den består av just 697Hz och 1209Hz enligt http://www.celticrover.com/bgtt/dtmf.asp

Nederst gjorde jag en fft mest av nyfikenhet (0-2KHz). Kan tillägga att fft:n tog 12ms medans Goertzel tog enligt matlab 0ms (upplösningen på tic/toc är inte bra nog)

Innan jag kopplar in någon display eller liknande tänkte jag debugga via hyperterminal. Har sett något om att det finns lite vettigare hyperterminaler än den i windows, nån som har ett bra förslag?

Ska försöka hinna med att koppla ut atmegan i helgen eller så och se om det går att få igång hyperterminalen.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

HÄR finns en tråd om olika terminalprogram.

Själv gillar jag Realterm.
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Skulle var kul att kunna få in nummret i datorn via modemet, någon som vet det? :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Sånt finns redan, avsedd åt kontor. När numret är inne slås i en databas med alla nödvändiga och onödvändiga upplysninger så man kommer ihåg färgen på båten osv.

Dekoda DTMF'en, skicka på serieport t.ex. (kanske via PIC eller AVR) och ha ett program i datorn som kör ytterligare behandling.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vissa modem har möjlighet till dtmf-mottagning. Detta hanteras med #VTD -kommandot.

Prova AT#VTD på ditt modem och se vad som händer.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Mats: Vad ska hända om det funkar?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Minns inte exakt vad det svarar, men jag förmodar att den svarar med ett ERROR om modemet inte har dtmf-in-möjlighet.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Icecap skrev:Sånt finns redan, avsedd åt kontor. När numret är inne slås i en databas med alla nödvändiga och onödvändiga upplysninger så man kommer ihåg färgen på båten osv.

Dekoda DTMF'en, skicka på serieport t.ex. (kanske via PIC eller AVR) och ha ett program i datorn som kör ytterligare behandling.
Tanken är väl att senare bygga ut det med USB genom att nyttja t.ex. igorplug. Sen kan man ha ett program på datorn som visar både namn, adress och karta. Inte för att det är så nödvändigt utan mest för att det går ;)
Hedis skrev:HÄR finns en tråd om olika terminalprogram.

Själv gillar jag Realterm.
Tackar, plockade ner term20041226.zip. Får se om det blir lite meck i helgen.

Har hittat en trafo också för anpassningen mot telenätet, så det blir väl att ansluta oscilloskopet också för att se lite hur signalen ser ut när det ringer.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Nu har jag lödit ihop en början till det hela:
Bild

Serieinterfacet är uppe och snurrar med en simpel kommandoprompt för att skicka kommandon till atmegan.

Nästa steg blir att sätta upp signalanpassningen på den tomma ytan på kortet med en linjetrafo samt ev. en op då jag antar att signalen behöver lite förstärkning.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Hur gick det med projektet, frejo?
Är i liknande tankar själv, men funderar lite på hur anpassningen med signalerna mot telenätet ska se ut.
Fick du ihop något schema man skulle kunna kika lite på? :)

Mvh
speakman
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Jo det gick bra, gjorde en prototyp på experimentkort som jag tänkt göra ett riktigt kort till men det har inte blivit av...

Hela rapporten finns här

Anpassningen var inga problem, använde en linjetrafo från elfa, 27:- tror jag den kostar, sen kopplade jag enligt databladets anvisningar för svenska telenätet.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Tack för infot! Ska nog prova en konstruktion såsmåningom. :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Frejo> Den länken verkar inte fungera.
Skriv svar