Mitt digitala hönshus

Berätta om dina pågående projekt.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Mitt digitala hönshus

Inlägg av Didde »

Då tänkte jag dra igång en tråd om mitt lilla projekt.

Bakgrund: I somras fick jag till min förtjusning Höns i födelsedagspresent. Dessa flyttade in i vårt magasin med hönsgård och ett utrymme invändigt. I höstas infann sig iden om att förenkla lite för oss, och från början handlade det om att hönsluckan skulle öppna och stänga automatiskt. Men som vanligt när man ändå håller på så kan man väl likaväl lägga till lite annat. Som så mycket annat så är det latheten som triggar igång kreativiteten.

Projektet kommer delas upp i två delar:

Del I:
Funktioner i den första delen kommer att vara
¤ Temp/Fukt inne/ute
¤ Styrning av hönslucka + indikerar på denna för att säkerställa dess position(timer)
¤ Vägning av foder för att kunna presentera kvarvarande mängd i automaterna
¤ Räkning av ägg
¤ Styrning av belysning(timer)
¤ Styrning av värme(innetemp)

Del II:
Detta är väldigt lösa tankar men om energin räcker till så är tanken att förse hönsen med RFID. Med hjälp av detta kan jag då avgöra om de är ute/inne samt vilken höna som lagt ägg och logga detta.

Här kommer säkert flera av er ha synpunker på mitt val av styrsystemet, men jag använder ett kort baserat på en utvecklingsmiljö jag känner mig bekant med och kommer därför att vara ett Netduino plus 2 kort och via hemmanätverket in till "servern" nere i källaren, där i framtiden via en webservice skicka upp det informationen på en webplats för visning. Kommunikationsbiten tackar jag en god vän för stor hjälp med att få ordning på, denna bit används av ett annat projekt och därav "färdig".

Jag kommer göra mitt bästa för att uppdatera, ta kort och skriva förklaringar.
Mycket nöje!

/Robban
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av Didde »

Luckan

Strax efter jul så monterade jag in modulen som luckan sitter i. Mycket enkel konstruktion, reglar där spår är urfräst längsgående, med en glidande skiva som "dörr", och lite stearin i spåren.

Bild
Stängd
Bild
Öppet

Bild
Närbild på en av de två läges switcharna.

Bild
En spjällmotor från belimo med fjäderåtergång. Spjället virder sig med 15Nm, men när jag slutligen monterade det i taket i utrymmet utanför hönshuset så visade sig det vara för lite. Luckan vägen ca: 4 kg, så det fick bli en hastigt hopslagen motvikt, fungerade med för ful för att fotas.

/Robban
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av arvidb »

Kul projekt som jag läser om med intresse. Fortsätt gärna att uppdatera! :tumupp:
thomasloven
Inlägg: 96
Blev medlem: 2 februari 2011, 13:16:32
Kontakt:

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av thomasloven »

Hur säkerställer du att ingen kommer i kläm?
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av ElectricNooB »

Stänger hårt nog? Nä nu var jag elak :P Kul projekt som man funderat på men aldrig varit flitig nog för att få gjort!
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av Didde »

thomasloven skrev:Hur säkerställer du att ingen kommer i kläm?
Ja, jag funderade på detta. Men eftersom det är "rädda" djur, så bestämde jag mig för tillsvidare inte göra någon säkerhetsanorning där.
De är snarare rädda för luckan när den plötsligt rör sig. Men ser jag att dom får ökat självförtroende så får jag nog fundera på någon lösning där. Kanske en ir-barriär.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av Didde »

Temperatur

Som temp och fuktgivare använder jag två RHT02(DHT22). De är monterade i en liten plastkapsling, inget avancerat.

Bild
Bild
Bild
Jag vet inte hur bra den här lösningen håller utomhus. Men det återstår att se.

I soffan(testbänken) så har jag haft problem med att vi uppstart att givaren har "hängt" sig. dvs inte svarat. Vet inte vad detta kan beror på men löste det detta genom att mellan varje mätning bryter jag minus till givaren, så att den startar om till nästa gång jag läser av den, med resultatet att dom alltid svarar.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av Didde »

Elektronik

Bild
En anspråkslös låda.
Bild
Provmontage.

Bild
testkörning i soffan.
Bild
Monterad, i drift.
Bild

Slutligen några bilder från datorn som tar emot alla signaler.
Bild
Bild
Det rödmarkerade området är de funktionerna som fungerar.

Nästa steg är att få till äggräkningen. Jag hoppas att det finns utrymme i helgschemat för detta.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1824
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av frownlayer »

thomasloven skrev:Hur säkerställer du att ingen kommer i kläm?
Det går inte sätta en strömbrytare som ta hela nerekanten? och när du kör ner luckan så kör man via den, så kommer någon dum höna ivägen så stannar den, och när hönan gått bort så fortsätter den att stänga till den nått gränslägesbrytaren för att den är nere. det drar inget extra med ström. och så slipper man rengöra ir-komponenter stup i ett.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av Lennart Aspenryd »

I gamla Melittabryggare fanns det en härlig brytare som fungerade på vattentrycket från behållaren.
En sådan kopplad till en klistrad slang under hela nederdelen löser många problem.
För övrigt gillar jag konceptet. Vad skal du ha för RFID chip på Hönsen?
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av Didde »

Tack för ideérna, jag skall ha de i åtanke om det blir aktuellt med en säkerhetsanorning där.

Lasp:
Jag har nog tänk mig något i still med:
Bild
De är ju anpassade för fåglar, men detta är lite snabba googelsökningar än så länge.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av Didde »

Räknarna

Efter att ha provat sig fram lite, med olika typer av lösningar med vippor, som fjädrar tillbaka så kom jag fram till att en berörningsfri registering var nödvändig. Främst för att äggen rullar från redena med en sådan fart med nuvarande konstruktion att de finns risk för att krossa skallet när de då träffar vippan.
Så det blev en lösning med Ir. Lunchrasterna denna vecka har gått åt till att rita, fundera, göra om, prova och slutligen skära ut tre givare, i form av u, med CO2 laser. Och lördagskvällen ängnades åt att löda och limma ihop alla delar. Se bilder.

Bild
Samtliga delar.
Bild
Det är väl inte insidan som räknas?
Bild
3 stycken testade och färdiga givare.

Nu hoppas jag att det snart finns tid att få de på plats också. Fortsättning följer
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Räknarna ser riktigt kul ut.
Antar att det är utprovat.

Det är inte mina RFID brickor! Into på Höns Ej heller på tupp
RFID Bilar.JPG
Men säg till hur många du vill ha säger Lasp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1797
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av toffie »

Dags att prenumerera! Det här verkar skoj :)
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Mitt digitala hönshus

Inlägg av Didde »

toffie skrev:Dags att prenumerera! Det här verkar skoj :)
Det glädjer mig att det roar :D
Skriv svar