Hur reglera en tekokare på 2200 W?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Miramithe »

Och lösningen är nog som förut att köpa något billigt från ebay, typ en PID regulator.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag gjorde bara denna kod för att förklara för er hur jag tänker. Koden, som jag säger även igen, fungerar inte.
Jag jobbar på den. Men åt andra sidan så funderar jag på att ställa in pulseringen själv med hjälp av en potentiometer.
ATmega328 har en ADC på 10 bit och då kan jag mappa om längden mellan 0 till 1023 till kanske 60. Då får jag vrida puleringen på minimum när jag känner för det, och maximun när ärvärdet närmar sig börvärdet.

Det är förstås vara 40 minutes reglering jag ska göra varannan månad.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Miramithe »

Och i vilket universum är det bättre än en helt automatisk lösning?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Al_Bundy »

Miramithe skrev:Och lösningen är nog som förut att köpa något billigt från ebay, typ en PID regulator.
Nej. Jag gillar när det krånglas och jävlas :)
Jag köpte också för rätt så länge sedan 20 stycken ATmega328 för 50 kr så jag tänkte använda upp dessa till allt möjligt.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Al_Bundy »

Miramithe skrev:Och i vilket universum är det bättre än en helt automatisk lösning?
Helautomatisk reglering av ett minibryggeri på en liten ATmega328?
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Miramithe »

Ja det är ju inte så svårt. Det du ska värma och värma med är så pass segt att de knappast behövs mängder mer beräkningskraft. Du skulle nog till och med kunna få till fyllning och tappning på samma microprossesor.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag ska fundera på det. Eller så kör jag med två ATmega:s och gör ett ännu bättre system :)
En mikrokontroller på 32 bit och 28 ben. Hur långt sträcker dess användningsområde? Kan man göra mycket eller kan göra så där, eller är det bara en processor för leksaker?
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Miramithe »

För att värma och reglera vatten så är kraften i en atmega328 mer än väl. Du behöver inte så många pinnar inte, en för temp och en för styrning av relä.
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av ElectricNooB »

Snöret är pi meter långt. Aaa men, 32-bitar duger bara för leksaker, 8-bitar skall det vara och helst skall det ha e stycken ben! Men seriöst, ATmega328 funkar mer än väl för ett sådant enkelt projekt. *pop pop*

Edit: 159 inlägg i denna tråd :shock: :lol:
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Miramithe »

Men det här räknas ju faktiskt bara som en leksak. Ska ju bara värma vuxensaft.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Al_Bundy »

Ni vet verkligen inte vad jag tänker göra. Märks på er att ni har noll koll. :mrgreen:
Jag får fundera vidare hur jag ska reglera som. Jag lutar nu att sätta dit en extra processor också. En processor som har hand om display, keyboard, LED, högtalare och en annan som har hand om temperatur, relä och servomotorer. Kanske t.o.m pumpar.

ElectricBooB: Jag menar 32 kbytes :) Själv brukar mina projekt sträcka sig max 20 kb och min 10 kb på en 32-kbyt:are
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av tecno »

Om det är någon som har NOLL KOLL så är det du skonasarn!
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Miramithe »

klart vi inte vet vad du ska göra när du är så urbota dålig på att förklara vad du vill ha hjälp med. I denna tråd vill du ha hjälp med att värma 30 liter sörja, till det krävs inte mer än 1 ingång och 1 utgång, lite kod och testande och placering av termometer. Thats it.
Men sen om du glömmer att tala om att den även ska snurra runt mars och blinka som ett tyskt raveparty, det är ju inget som vi kan gissa.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Icecap »

Få se nu... På min meritlista finns det 1 kommersiellt produkt som styr ett 230Vac värmeelement med PWM. Effekten är ställbar i steg om 1% och regleringscykeln är på 1 sek.

Men det har ju tydligen inget på sig, vi fattar ju inte.

Samma produkt har en välfungerande PID-styrning av den utvecklade effekten (ej ovannämnde värmeelement, biologisk bränsle) - men vi fattar ju inget så det har nog inte hänt heller.

Jag hade faktisk förhoppning om att Al hade sett ljuset, jag tyckte att det fanns framgångar.

Men jag kan bara konstatera att diagnosen är tillbaka för fullt och att det nog är dags för lite litium. Jag räknar härefter inlägg från TS som spam och TS som troll.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Al_Bundy »

Nu tog du i, men JA. Jag ska reglera vissa saker JA och jag funderar och tänker. Jag inser att detta kommer bli ett stort projekt så jag tror jag får plocka fram en till processor.
Skriv svar