Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av Magnus_K »

För att jag var lite trött och slarvade.
Nerre
Inlägg: 26795
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av Nerre »

Jo, du förklarade det ju i nåt inlägg senare, jag försökte bara förklara för grottan varför Al ställde frågan.
Mr Andersson
Inlägg: 1400
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av Mr Andersson »

grottan skrev:Att det fladdrar 10 grader för dig är inte så konstigt då du har valt en tempgivare med upplösningen 10mV per 8 grader vilket gör att en förändring mellan 0.01 och 0.02 volt i spänning på DAC pinnen motsvarar en temperaturförändring på 8 grader.
Al säger ju aldrig att det är 10 grader det fladdrar. Jag tolkar det som att det är 10 steg på ADCn, vilket skulle motsvara ca 49mV (eftersom Al gillar arduino gissar jag att han använder den interna 5V Vref), eller +-4,9 grader. Databladet säger 10mV/1C, inte 8C.

@Al:
> Nu har jag dock ingen nedstängningsfunktion på min TMP men jag ska testa sätta dit en 0.1uF/100nF kondensator mellan Vcc och GND
Menar du verkligen Vcc? Eller Vs på TMPn? Givetvis måste ju processorn avkopplas. Fladdrar Vcc kommer ju även den interna Vref:en och ADCn att fladdra.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av Magnus_K »

Det är nog lika bra jag struntar att svara nästa gång. Blir ju bara soppa.
Det var jag som skrev Vcc men menade Vs
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av ElectricNooB »

Ge oss info!

Hur ser din setup ut? Hur har du kopplat GND? Är det en arduino på en breadboard eller inte, avkopplingskondensatorer?, vilken modell är det är det, VAD är det som fladdrar osv. osv.

GÖR DET I TRÅDSTARTEN!!!

Jag har påpekat vikten av en bra ts tidigare bla. här.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1122078

Här finns annan nyttig läsning:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=10226
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=6057
svanted
Inlägg: 5099
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av svanted »

varför fladdlrar det inte ute idag?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av TomasL »

Dessutom brukar man väl skala bort de lägsta bitarna, så att på en 10-bitars ADC använder man åtta/nio effektiva bitar.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av ronnylov »

Medelvärdesbildning i mjukvaran kan vara ett sätt att minska fladdret. Typ läs 10 värden och ta medelvärdet. Kanske även sålla bort värden som avviker orimligt mycket från medelvärdet och beräkna nytt medelvärde på de kvarvarande värdena. Men kan man minska fladdret i hårdvaran också så blir det ju ännu bättre.

EDIT: Ja det skrev du ju också i ditt första inlägg Al att du redan gör så mitt inlägg tillförde väl inget nytt...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kanske en förklaring! Ordspråk

i talrika ordspråk, t. ex.: En dåre kan fråga mer, än tio visa kunna svara. Dåren tror att alla äro som han. Fager ord pläge altijd frögde en dåre.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av Al_Bundy »

ElectricNooB skrev:Ge oss info!

Hur ser din setup ut? Hur har du kopplat GND? Är det en arduino på en breadboard eller inte, avkopplingskondensatorer?, vilken modell är det är det, VAD är det som fladdrar osv. osv.

GÖR DET I TRÅDSTARTEN!!!

Jag har påpekat vikten av en bra ts tidigare bla. här.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1122078

Här finns annan nyttig läsning:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=10226
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=6057
Jag har kopplat in som vanligt enkelt. Du vet, GND till GND och Vout till A0 och Vin till VCC. Ja. Som det ska vara.
Jag har ingen kondensator på min ATmega328P-PU, förutom XTAL pinnarna sitter det två 22 pF.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av TomasL »

Finns inget
Jag har kopplat in som vanligt enkelt
, Därför är schema nödvändigt, alltid, i alla lägen, har du inte förstått det än, efter så lång tid?
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Varför fladdlrar analoga värden så mycket?

Inlägg av ronnylov »

Kondensatorer på matningsspänningen är bra just för att ta bort störningar. Lärde mig det när vi hade labb i digitalteknik i skolan i slutet av 1980-talet när vi hade kopplat upp något kråkbo med grindar och annat på en kopplingsplatta. Inget ville funka och det fladdrade runt värden hejvilt åt alla håll. Frågade läraren vad jag gjort för fel. Testa sätta en kondensator intill varje krets över matningsspänningen sa han. Sagt och gjort och allting funkade jättebra sedan. Ofta lär man sig mer på att göra fel och sedan fixa felet än att göra rätt från början utan att veta om varför. Kondensatorerna kortsluter växelspänningar (åtminstone för höga frekvenser) vilket minskar fladdret på matningsspänningen (för det är ju likspänning som ska mata kretsarna). Matar man kretsarna med fladdrig spänning så fortplantar sig fladdret till alla signaler i kretsarna vilket kan ge problem. Finns även annat man kan göra som att tänka på hur man jordar, filtrera signaler från sådant man inte är intresserad av och så vidare. Men börja med det enklaste och ta sedan ett steg i taget.

Testa och se om det blir bättre med kondensatorer. Gäller både din ATMega och din givare, sätt dit avstörningskondensatorer över matningsspänningen nära kretsarna.
Skriv svar