Strömsnål AM-mottagare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Du behöver nog ha ett kraftigare "slutsteg" än TL084 om du ska ha en lampa och lysa. :wink:

Skulle använt en stor slinga som täcker hela lägenheten/huset som sändarantenn.
Ferritstav som mottagare kan fungera men det går åt (in i h**vetes :) ) massa varv koppartråd för fem kHz.
Du kanske får ha 300varv för att få resonans på långvåg typ 200kHz med något hundratal pF parallellt,
då blir det en hel del mer nere på låga fem kHz.
Lindningskapacitanserna (parasit) gör nog sig gällande med en "ruslindad" spole på 4000-5000varv.
Många varv behöver troligtvis tunn tråd (0,05-0,1mm diameter?) vilket medför stor resistans som
i sin tur sänker Q-värdet på resonanskretsen. Så kallad Litz-tråd finns men lite svårare att få ta på.

Du borde testa med ett "knippe" ferritstavar typ tio stycken då blir det inte fullt så många varv.
Stor area på mottagarspolen underlättar eftersom du får fler (magnetiska) fältlinjer genom spolen
och därmed högre inducerad spänning.
Den inducerade spänningen avtar fort med avståndet också.

Men det är bara och fortsätta och testa, man lär sig alltid något nytt. :)
Tack YD1150 för att du stöttar mig i mitt dårskap :)

Jag tycker "learning by doing" är trevligt ;)

Bifogar nytt schema där jag räknat på bl.a flödestätheten i L2.

Den är just nu på ynka 2,5mT.

Inte mycket till "sändare", väl? :)

Jag vet inte vad mina Philips-ferriter tål men ferritstavar med Bmax om 300mT(@1600A/m) går att köpa på ELFA (58-746-72).

Eftersom jag räknat såpass mycket kan vi nu räkna om relativt.

Testade med purfärskt 9V-batteri precis. 500mA var inga problem (i ELFA finns tom 500mAh laddningsbart).

Så säg att vi går upp i ström, nu när jag byggt ett B-steg av TL084, till 530mA istället dvs en reaktans hos L2 på en hundradel (XL=5,65 Ohm).

Eftersom L ( och därmed XL) ~Ñ^2 så kan vi då gå ner till en tiondel i antalet varv hos L2 (dvs till 60).

Och då B~1/N så blir nya flödestätheten (som egentligen är den verkligt begränsande faktorn) 25mT.

ELFA's ferritkärna verkar ha en relativ my om 110. Jag kommer dock köra med mina Philips men det kan vara bra att komma ihåg.

MVH/Roger
PS
10uF på utgången ändras till 100uF.

Jag undrar dock vad uteffekten blir i Watt för det jag räknat på är reaktiv effekt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av E Kafeman »

Ferrit-spole tillför serieresistans vilken läggs i serie med utstrålningsresistansen som är mycket låg.
Utstrålad effekt kommer bli mycket låg. Däremot kan du kanske lyckas få till magnetisk koppling i närfältet och få detekterbar överföring på någon eller några dm.
Det är utstrålad effekt som är mest intressant. Den sprids i alla riktningar så den effekt som kan tillvaratas på avstånd med en annan liten ferrit-antenn minskar snabbt.
Ta bort ferriten i sändaren och du tar bort en förlustresistans som bara kommer bränna effekt till värme. Möjligheten till utstrålad effekt ökar utan ferrit.
En uppfattning om utstrålad EM effekt, dvs hur mycket effekt som sprids i alla riktningar kan man få genom att jämföra med andra som provat att sända på inte 5 men väl 8 kHz.

I ett exempel användes en sändare på 300W och utstrålad effekt beräknades vara 58mW. Om du lyckas lika väl och sänder med 3W blir det 0.5 mW utstrålat, och en bråkdel av detta kan tas tillvara på säj 10 meters avstånd. Vi är positiva och antar att en tusendel kan tillvaratas, ca 50uW.
Den aktuella 300 Watt sändaren använde inte ferrit utan en luftlindad spole. Det var några kilo koppartråd lindat på en 200 liters plastdunk. Till dennas anslöts en antenn som var 200 meter lång.
Gör antennen kortare, och verkningsgraden sjunker, dvs du kommer kunna plocka upp mindre än 50 uW utstrålad effekt i din mottagare på 10 meters håll.

Man kan göra en ytterst förenklad beräkning. Antag att du nöjer dej med antenn som är 1 meter, dvs en faktor 200 ggr kortare, och samt skalar ner spolen till en 2-liters plastflaska så ökar förlusterna i spolen en faktor 100. Då tappar du ytterligare 200*100= 20.000 ggr. Kvar att plocka upp med din mottagare blir det då några nW. Nu blir det inte fullt så illa för att om mottagare och sändarens spolars fältlinjer sammanfaller så kommer effektöverföringen pga magnetkopplingen även på 10 meters håll att kunna bli större några nW, då det är närfältskoppling.
Sedan kommer det i praktiken även tillkomma förluster i din mottagare innan strömmen når summern.

Magnetfältets räckvidd kan jämföras med trådlös laddning av mobiltelefoner som visserligen får lite mindre förluster pga av högre frekvens, man ligger på ca 200kHz. Praktisk räckvidd där rör sej om några cm, men viss koppling kommer finnas även på längre håll.
Länk till 300 Watt sändare med 200 liters spole

Effektiv överföring av EM-signal kräver att antennen har en storlek som är minst 0.25*våglängden för monopol-antenn, i både sändare och mottagare.
Vid 5 kHz är det en antennlängd på några kilometer.

Ett exempel på en stor spole vid frekvenser under 10 kHz, och vars signal kan detekteras i en hel lägenhet, är när man spikar upp talslinga för hörsel-skadade runt alla väggarna. Det medger i lägenheten heltäckande induktiv koppling mha aktiv mottagare, det borde vara möjligt även för dej att göra något liknande.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt sakliga och trevliga inlägg, E Kafeman.

Jag skrattar ihjäl mig av min egen dumhet :D

Men skam den som ger sig!

Jag har nu studerat min gamla kurslitteratur. Verkar som om B-fältet avtar med en faktor 1/R^3 (statiskt iaf). Inte bra :)

Om den elektriska dipolen är orienterad längs z-axeln och den magnetiska dipolen i xy-planet fås:

Elektrisk dipol:

\(E=\frac{p}{4\pi \epsilon_0 R^3}(a_R 2cos(\theta)+a_{\theta}sin(\theta))...[V/m]\)

där p är det elektriska dipolmomentet dvs p=qd och d längden hos dipolen.

Magnetisk dipol:

\(B=\frac{\mu_0 m}{4\pi R^3}(a_R 2cos(\theta)+a_{\theta}sin(\theta))...[T]\)

där m är det magnetiska dipolmomentet dvs m=IS med strömmen genom slingan gånger slingans area.

Samtidigt är E-fältet från en punktladdning:

\(E=\frac{q}{4\pi \epsilon_0 R^2}\)

där man f.ö bara multiplicerar med q för att få Coulomb's lag.

Det är således skumt att E-fältet avtar långsammare för en punktladdning än vad den gör för en elektrisk dipol.

Vet mao inte riktigt om jag tror på det här med 1/R^3...

Man kan dock visa att fjärrfältet (då z>>b dvs radien hos slingan) på z-axeln hos en magnetisk dipol blir

\(B=a_z\frac{\mu_0 Ib^2}{2z^3}\)

vilket tyvärr antyder korrelation med 1/R^3

Nu ska jag bygga bobiner av papper :)

MVH/Roger
PS
Tror nog att m=NIS funkar allmänt sett dvs för en mycket liten spole i förhållande till avståndet. Fast det ändrar ju inte faktumet att flödestätheten tycks sjunka med en faktor 1/R^3.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu mätt lite noggrannare på det alkaliska 9V-batteriet från IKEA.

Ri=1,9 Ohm dvs max strömuttag är teoretiskt 4,8A.

Jag skulle vilja köra med 5A(@>8V) så jag funderar nu på två 6V-batterier som åtminstone fanns förr och koppla dom "Push-Pull".

Då skulle jag få +/-6V teoretiskt eller i praktiken dom 3Ve jag redan räknat med (OP'n är ingen rail-to-rail och jag måste uppgradera till Darlington).

Det har ju redan diskuterats hur man ska kunna lokalisera sändaren om man tappar bort den så två rejäla 6V-batterier...

Ok, vi kör 5A. Tråddiametern jag tänkt använda är på 0,3mm. Arean är då 3,1/4*(0,3)^2=0,07mm^2.

Strömtätheten är då 5A/0,07=71A/mm^2.

Den kommer bli rätt varm :)

Under kontinuerlig drift dvs.

Men säg att vi pulsar den med en pulskvot om 1:10, då är vi genast nere i effektiv strömtäthet på 7,1A/mm^2 och det duger faktiskt (även om det är en faktor två större än vad som specas för transformatorer).

Om vi sen räknar på resistans hos L1.

Rs=rho*L/A
rho(cu)=1,67*10^-8
A=0,07mm^2=7*10^-8m^2
C=3,1*D=3,1*1*10^-2, D=1cm
N=600
L=NC=1884cm=18,84m~20m
Rs=4,8R

Q=wL/Rs
L=25mH
XL=wL=785R~N^2
f=5kHz
Q=164

Om vi nu säger att genom L2 skall det gå minst 5A effektivt. Garanterat sving är 3V effektivt. Spolens reaktans måste då vara

3/5A=0,6 Ohm

Då ska vi alltså minska varvantalet till

\(\sqrt{0,6/785}*600\)

dvs till 17 varv varvid dess induktans blir

20uH.

Och här kan man ju tom gå upp i tråddiameter...

Slutligen räknar vi lite på flödet L2 genererar:

B=Ue/(4,44NAf)
A=3,1/4*(1*10^-2)^2=79um^2
N=17
f=5k
Ue=3V
B=101mT

Sen leker jag med tanken att ferriten (åtminstone den ELFA säljer) förstärker flödesintensiteten (H) med typ en faktor

\(\mu_r=100\)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

En sista korrektion.

Mitt nätagg klarar 2X3A.

Jag börjar alltså med att gå ner till 2,5A.

Med användning av ovan blir då reaktansen för L2 dubbelt så stor dvs 1,2 Ohm och antalet varv 23.

Imorgon börjar skapandet av bobinerna!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skapat en pappers-bobin för L1 och lindat L2.

Med ovanstående varvantal för L2 (23 varv) lyckades jag ta mig tusan pricka exakt 1,2 Ohm vid 5kHz (dvs 38uH).

Kan ni fatta :D

Bestämde mig för att limma pappers-bobinen med ett gammalt Karlssons Klister jag hade liggandes.

Inte bra, för det stelnade inte :)

Avser dock vänta tills i morgon.

I värsta fall måste jag köpa nytt.

MVH/Roger
PS
Påminner inte bobinen lite om Star Wars :D

Knepigt utseende hos spänningen över spolen (0,1V/DIV överst och över spolen, 2V/DIV nederst och över 100R).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är vad jag kommer att bygga.

Först kommer jag låta mitt agg leverera de 2,5A jag tror mig behöva (Imax=3A).

Sedan är tanken att jag nyttjar ett par 4,5V-batterier av sällsynt sort men kraftigare sort än standard 9V.

Ur dom tror jag mig nämligen kunna dra de 2,5A utan att spänningen sjunker för mycket.

Kom ihåg att jag bara behöver korta pulser/pip så långtidskapaciteten är inget problem.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar få samlat ihop lite prylar nu.

Köpte rundstav för lindning av mottagarspolen idag.

Tanken är här att jag ska trycka in nåt tillplattat typ 4mm rör som jag dessutom sågat ur en spalt hos i ena änden.

Spalten gör den gaffel-liknande dvs den kan pressas in i rundstaven och slirar sedan inte.

Andra sidan (hållsidan) av bobinen kommer jag använda samma typ av rör men bara spänna fast rundstaven med hjälp av en anordning som byggs upp av två borrstopp som sitter på vardera sidan av en L-formad plåt.

Då kan jag alltså trycka in gaffelsidan av den första typen av rör i drivsidan och spänna fast rundstaven med ytterligare ett borrstopp på insidan av denna andra L-plåt.

Nu återstår alltså drivningen av gaffelsidan.

Jag har alltså hittat en gammal 4V-motor som troligtvis är en 30 år gammal Lego-motor.

Ni skulle se vad den väsnades när jag la 4V över den. :D

Men efter att jag sprutat in lite 556 så löste sig som vanligt alla problem :)

Den är stark också (kunde inte få den att stoppa vid 3V och rundstavspress).

En liten pedal till den så är biffen avklarad.

Fast den har ett litet kugghjul fäst på axeln.

Och jag tror det är bra men oroas över hur jag ska kunna få tag i dylika gärna lite större kugghjul för att växla ner den (och göra den ännu kraftigare).

Sen är jag villrådig hur den kraftöverföringen skall ske rent mekaniskt.

Slutligen kan jag berätta att jag, till min stora glädje, hittat ett gammalt remdrivet räkneverk.

Jag har också hittat en gammal lamphållare som jag gillar.

Ha det bra!

MVH/Roger
PS
Min spollindarmaskin kommer till ytterligare bra nytta när jag fått börjat bygga min rörradio (annan tråd) :)

Nu slår det mig att jag nog bör använda dubbla L-plåtar på vardera sida om bobinen för då får jag balans 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av MiaM »

Den där motorn ser väldigt legomässig ut och är nog avsedd för 4,5V batterispänning. De fanns även för 12V DC från trafo.

(Sidospår deluxe: jag har btw en sån Lego-trafo, den funkar fint att köra till vanlig modelljärnväg om man vill :wink: )
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen, notifieringen funkar inte alltid!

Rolig kommentar, MiaM!

Jag har nu en ide' om hur jag ska skapa lindningsapparaten.

Men jag behöver några kugghjul.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag köpt koppartråd till min legendariska spole :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Häromdagen var jag på Järnia i ett annat ärende (cirkulärt figursågblad för mitt KFA-projekt).

Jag passade dock på att kolla upp aluminium-rören och lite kopparplåt.

Visade sig att Al-rören hade lite tråkigt kraftigt gods medans mässingsrören inte hade det.

Jag föll således för mässingsrören och avser köpa ett vid tillfälle.

Vid samma tillfälle kommer jag köpa billigast möjliga plåt.

Sen återstår "bara" kugghjul.

Undrar hur fasen jag ska få tag på sådana som dessutom passar mässingsröret.

Hobbex, kanske?

Annars får jag väl be nån 3D-printa det :D

MVH/Roger
PS
Sen tror jag att man kan få tag i en återfjädrande "fot-brytare" i byggvaru-handeln.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av YD1150 »

Skruvdragare / batteridriven borrmaskin som motor till lindningsmaskinen, ett räkneverk till det så är det färdigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket underbart tips, tack!

Nu är bara problemet att jag inte har nån skruvdragare alls.

Annat än min Skil borrmaskin då förstås vilken jag funderat på att använda men den går inte att låsa till en speciell hastighet då den har "tryck-regulator", om du förstår vad jag menar.

MEN, jag har faktiskt en AC-regulatorbyggsats liggande som kanske skulle kunna funka även om jag tror att effektbehovet är för stort.

Samtidigt hade det varit käckt att äga en skruvdragare för nuförtiden är ju liksom hammare och spik helt ute :D

Tror faktiskt jag råkade se en Anderson på Net-On-Net för några veckor sedan.

Prislappen var inte mer än ett par hundra, vill jag minnas.

Så vi får se hur jag gör.

Detta galna projekt ska slutföras dock, det lovar jag :D

Ha det bra!

MVH/Roger
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av metric »

Hur många varv ska du linda?
Skriv svar