PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, men Svalander tar 295kr för att gummera om ett hjul. Jag har minst två så om det går att fixa själv är det bra.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Men då får du hollistisk ViFi-kvalitet med syrefritt gummi från FuruTech.
(ViFi = Vidskeplig Fidelity) :mrgreen:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Bild

Det blir en ny tråd snart.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

:D :D :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ibland har man tur. Chansen att få tag på en sådan här är ju nästan noll. Fick ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

> Det blir en ny tråd snart.

Ska man sitta uppe vaken ikväll? :-)
Aja, kollar Hercule Poirot så länge... :-)
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Inlägg: 332
Blev medlem: 7 januari 2008, 06:30:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av G_Axelsson »

Kul!

Och för dom som inte vet hur sällsynta dom här maskinerna är så gjordes det bara 445 ex i serieproduktion.
(Källa http://www.ricomputermuseum.org/Home/eq ... /dec-pdp-9 )
Enligt den sidan finns det bara nio maskiner bevarade i världen. Två i Sverige varav den ena står hos MattisLind. Är det här den andra eller är det en ny som har dykt upp? Vad är det för serienummer på din maskin?

Ser fram emot den nya tråden. 8)

/Göran
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

G_Axelsson skrev:Kul!

Och för dom som inte vet hur sällsynta dom här maskinerna är så gjordes det bara 445 ex i serieproduktion.
(Källa http://www.ricomputermuseum.org/Home/eq ... /dec-pdp-9 )
Enligt den sidan finns det bara nio maskiner bevarade i världen. Två i Sverige varav den ena står hos MattisLind. Är det här den andra eller är det en ny som har dykt upp? Vad är det för serienummer på din maskin?

Ser fram emot den nya tråden. 8)

/Göran
Detta är den andra nya som RICM skriver om. Denna har som sagt serienummer 203. Men min är äldre :D Serienummer 183. Vid samma tillfälle som Anders fick sin PDP-9 hämtade vi en PDP-12. Frontpanelen. Redo att monteras på plats. Bild
Något mindre sällsynt. 755 tillverkade. Kommer nog en tråd om denna med. Men det är en femårsplan att bli klar till 50-år jubileet.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Jag blir lite förvirrad av formuleringen på rcims sida. Finns det total 3 PDP-9 i Sverige? Jag känner bara till Mattis och Anders.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, de har lagt till information om min lite mitt i texten utan att läsa igenom helheten. Det ser konstigt ut. Det finns bara två kända i Sverige. Totalt 10st (om man räknar ihop de som finns uppräknade på deras sida, det stod att det fanns nio stycken innan min omnämndes).

Denna tillverkades som det står i 445 exemplar och är en 18-bitars maskin. Den är en efterföljare till PDP-7 (som är känd som datorn Ken Thompson implementerade UNIX på för första gången 1969). Dubbelt så snabb som PDP-7 och medlem i 18-bitars familjen PDP-1/4/7/9/15.

Den här datorn verkar vara i ganska bra skick, men det fattas lite småsaker. Inget som är omöjligt att ersätta.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har jobbat lite med 8:an igen. Tillslut fick jag tag i ett gammal analogt oscilloskop så jag kunde testa X-Y grafikkortet. Man styr strålen med två DA-omvandlare på tio bitar samt en kanal för Z som är för att slå av/på strålen.

Bild
Här, de två översta quad-korten är XY-grafikkortet. M885 och M869. Det översta kortet har -15V/+15V in, det understa är utgångarna till displayen.

Bild
Fick skarva på några bitar RG58 som jag krimpte på BNC-kontakter på. BNC-kontaktlådan var givetvis tom, men en utflykt till Electrokit i Malmö löste den saken.

Bild
Helt otroligt. Det fungerade direkt! Oscilloskopet får duga som skärm tills vidare. På önskelistan står en Tektronix 604 XY-skärm eller en DEC pryl som jag inte minns numret på. Detta oscilloskopet tycker jag är surt, det är digitalt kontrollerat så det ställer sig i defaultläge när man stängt av det. Så är det inte om man har rattar och knappar.

Sen fortsatte jag med att testa en sak. Boot-knappen på "programmers console" fungerar inte. Den på "limited function panel" fungerar dock, så det är inget stort problem. Men irriterande nu när jag vet om det.

Sen plockade jag fram FPP8, flyttalsprocessorn. När jag satte den i bakplanet så fungerade inte något länge. Antar att någon/några signaler lastas ner. Nu satte jag den direkt under processorkorten, men i manualen står det att de ska sitta under minnena. Så nära som möjligt. Jag såg bara att det var skrivet med kulspetspenna på varningsdekalen var de hade suttit. Men det behöver inte stämma. Nu har jag flyttat upp minneskorten så de sitter direkt under CPU-korten (som på första bilden). Ska kolla vad det står om detta i loggboken.

Edit: Hade skrivit AD när jag menade DA.
Senast redigerad av anders_bzn 20 december 2014, 22:45:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

KUL att VC8E funka direkt!

M869 ser ut att vara ett ganska enkelt kort. Är det andra av likvärdig komplexitet? Jag funderar såklart på om man skulle nytillverka en batch eller två :)

Mycket snygga bilder du tar, det är en fröjd att titta på.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

M885 har ganska mycket komponenter men är inte komplext alls. Ca 10 IC kretsar och sedan många transistorer och motstånd och potentiometrar av bra kvalitet och bra toleranser. Saken är att kortet implementerar två stycken 10-bitars DA-omvandlare med diskreta komponenter. Om man bara är ute efter funktion så löser någon enstaka IC-krets allt, man borde således få in hela grafikkortet på ett quad-kort inklusive nätdelen för-15V/+15V som nu sitter i racket.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Kul!

Hur är det, ska X/Y-signalerna egentligen vara terminerade och i så fall med vilken impedans?

Jag är rätt övertygad om att de flesta som sitter på ett helt analogt oscilloskop nog kan tänkas byta med ditt. Ditt verkar ju ha lite bonusfinesser. :)


Hur ser en stor X/Y-skärm ut invändigt? Kör även de med plattor och elektrostatisk avböjning som oscilloskop, eller kör de med spole som vanliga skärmar?

Om de kör med spole så borde det väl i värsta fall gå att bygga en sådan skärm om man utgår från en vanlig skärm/TV.

P.S. det var inte bara bland dessa lite större maskiner som XY användes, även den 8008-baserade mikrodatorn Scelbi-8 kunde köras mot oscilloskop. (Det verkar för övrigt vara den första riktiga mikrodatorn baserad på en mikroprocessor - den kom före Altair 8800 och före mark-8).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet inte om signalerna har någon angiven har någon specificerad termineringsimpedans, jag skulle gissa på 50Ohm eftersom grafikkortet är konstruerat för oscilloskopskärmar.

En stor XY-skärm är npg konstruerad som ett oscilloskop. Jag tror man bara tog ett större rör och struntade i tidbasgenereringen samt ingångsförstärkarna.

Det är faktisk mitt oscilloskop, det tillhör en kompis. Tror dock inte han vill ha det tillbaks.
Skriv svar