Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har fått en galen ide' som jag dock gått och närt en tid.

Tanken med min rörförförstärkare modell RIAA/MIC (KRA) har varit för att passa både som RIAA-förstärkare för skivspelare och mikrofonförstärkare modell Gitarr/Studio.

Tanken med mitt rörslutsteg (KPA) har samtidigt varit för att passa både som HiFi-rörslutsteg och gitarrförstärkare. Dessutom har jag underlättat införande av en spänningsregulator av slutsteget för steglös och volymsoberoende distorsionskontroll.

Jag har byggt alldeles för många rörförstärkare i mina dar. Det har kostat mycket mer än det smakat. Visst har det varit roligt också men att ruinera sig på galna olukrativa rörförstärkarprojekt var ju inte precis vad man drömde om.

Nåväl, kanske jag nu hittat min nisch. Mina rörförstärkare av idag passar alldeles utmärkt för att bygga gitarrförstärkare. Och då dessutom gitarrförstärkare som skulle kunna vara mer av HiFi.

Tanken är här att jag kombinerar mina produkter enligt ritningen nedan och sedan bygger mig ett två-vägs högtalarsystem rätt in i gitarrförstärkaren.

Satt precis i min favoritfotölj och spånade på den faktiska möjligheten att (i slutändan iaf) ha två gitarrförstärkare stående mot väggen där dessa drevs antingen av en skivspelare eller min dator.

Det är dock inte "förbjudet" med mono så varför inte ta ena uppsättningen av mina KRA/KPA och bygga ihop denna gitarrförstärkare samtidigt som jag då får två representativa mallar över?

Man kan tom tänka sig att man ställer en gitarrförstärkare på golvet för ena kanalen och mina nybyggda högtalare (KLS) inkopplade till både gitarrförstärkaren hos ena kanalen och lösa KRA/KPA+KLS som den andra kanalen.

Detta mest för att behålla balansen då jag tror jag kommer nyttja andra element i gitarrförstärkaren även om samma vore möjligt. Likväl kommer klangen i så fall bli olika för de båda kanalerna då de har olika lådor.

Jag har tänkt mig bygga den av typ 10mm plexiglas (förutom för alla kontakter front/rear där jag tänker mig 2mm).

Plexiglas har länge lockat mig men i det här fallet känns det extra praktiskt möjligt och trevligt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det får ju inte vara HiFi-kvalitet på gitarrförstärkaren, juh! Det ska ju låta elefantskit ...

Jag skulle nog planka en Fender eller Marshallrigg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av TomasL »

Dessutom kan en rörstärkare aldrig producera HiFi.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Tekko »

HiFi är subjektivt, audiofilerna föredrar ju ljudet en single ended triode rörstärk utan någon tillstymmelse till återkoppling, något som får de flesta är olyssningsbart och låter typ som att använda en gitarrstärk i overdrive läget som en audioförstärksre, och menar att det är det närmaste orginalinspelningen man kan komma = hifi = high end.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av TomasL »

Nja, HiFi är inte subjektivt, definitionen av HiFi är att inget får läggas till eller dras i från.
Rörstärkare (och de flesta andra) lägger till (och drar ifrån) en hel del, framförallt rörstärkare.
Att man sedan gillar det komprimerade ljudet som de flesta rörstärkare presenterar är ju en annan sak.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Dessutom kan en rörstärkare aldrig producera HiFi.
Det här var nog det dummaste jag hört i hela mitt liv :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Det får ju inte vara HiFi-kvalitet på gitarrförstärkaren, juh! Det ska ju låta elefantskit ...

Jag skulle nog planka en Fender eller Marshallrigg.
Jag ger musiker det dom uppenbarligen vill ha iom min volymsoberoende slutrörsdist.

MVH/Roger
PS
Jag slutade planka saker efter mina Williamson-byggen.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av svanted »

rogerk8 skrev:
TomasL skrev:Dessutom kan en rörstärkare aldrig producera HiFi.
Det här var nog det dummaste jag hört i hela mitt liv :D

MVH/Roger

han menar nog gitarrförstärkare....
det finns ju linjära och hyfsat distfria rörförstärkare åckså...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nääää vänta lite här nu. Det finns en DIN-norm som definierar olika gränsvärden för frekvensgång, distortion och mycket annat. Den apparat som producerar någon INOM dessa gränsvärden får kallas HiFi-apparat. Standarden är idag inte så lite rymlig, varför "vad skit som helst" kvalar in.
Jag förstår inte vad komprimeringen kommer ifrån hos rörförstärkare. En välkonstruerad förstärkare, oavsett om det är kisel är vacuum, kan klassas som HiFi och ska inte komprimera.
Olika topologier däremot visar mer eller mindre av vissa distortionsprodukter däremot, likså hur man utnyttjat de förstärkande elementens överföringskaraktäristik och just där har ju transistorer en stor nackdel i det att de som regel är betydligt mindre linjära än rören.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av TomasL »

Men nu menar jag inte distorsion, utan det enkla faktum att rören färgar ljudet kraftigt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu tror jag att du inte har riktigt koll på läget ....

Vi som väljer rör just för att undvika färgning. Fast då väljer vi ju moderna passiva komponenter som inte har antikens begränsningar. Transistorer, som jag meddelade nyss, färgar och måste återkopplas kraftigt för att inte färga vilket leder till nya problem ...


Roger: Bygg en rörstärkare efter ditt originalkoncept men släng in en gitarrtrafo på utgången. Kolla EdcorUSA - de har en serie vilka väl borde heta GXPP-siffor.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Tekko »

Jag har även sett billiga usatillverkade utgångstrafar på ebay.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Men nu menar jag inte distorsion, utan det enkla faktum att rören färgar ljudet kraftigt.
Var det inte nån som sa nåt om att jag pratade i nattmössan i en annan tråd :D

MVH/Roger
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Tekko »

Både rör och transistorer färgar ljudet på liknande sätt och i liknande mängd utan återkoppling, skillnaden ligger i övertonerna, en rörstärk genererar övertoner som för ett människoöra ger en känsla av värme medans en transistordito bara låter illa, samma sak vid klipp, du kan klippa en rörstärk betydligt hårdare än en transistordito utan att ens märka att det klipper, då topparna är mjukare och rundade, medans transistorditon blir en fyrkantvåg med vassa kanter och räta vinklar.

En rörstärk med återkoppling och en riktigt gjord utgångstrafo/OTL kan nå lika låg eller lägre uppmätt THD som många transistordito,
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Nu tror jag att du inte har riktigt koll på läget ....

Vi som väljer rör just för att undvika färgning. Fast då väljer vi ju moderna passiva komponenter som inte har antikens begränsningar. Transistorer, som jag meddelade nyss, färgar och måste återkopplas kraftigt för att inte färga vilket leder till nya problem ...
Sant som Amen i kyrkan!
Roger: Bygg en rörstärkare efter ditt originalkoncept men släng in en gitarrtrafo på utgången. Kolla EdcorUSA - de har en serie vilka väl borde heta GXPP-siffor.
Jag har designat mina egna utgångstrafos och har ett gäng med dom så det är klart jag kommer använda dom, men tack för tipset!

Dessutom är som sagt tanken att förstärkaren ska kunna användas både som gitarrförstärkare och HiFi (med separerbart för och slutsteg...).

Dvs man skulle kunna bygga/köpa två och använda det inbyggda 2-vägs högtalarsystemet som Hifi-högtalare om man vill.

Och är man inte nöjd med de inbyggda "ljudet" kan man alltid koppla in externa högtalare beroende på om man vill ha "bättre" eller "sämre" ljud.

Jag tycker min konstruktion är idealisk.

MVH/Roger
Skriv svar