"Rätt" sätt att hämta signal från en wheatstone-brygga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

"Rätt" sätt att hämta signal från en wheatstone-brygga?

Inlägg av jadler »

Jag lurar än på att försöka göra en SWR-mätare med en mikrokontroller, som tar signalerna från en wheatstone-brygga. Senaste tanken är att göra en slags antennanalysator med en billig kinesisk AD9850-modul som signalkälla.

När jag nu granskar olika källor finner jag att kopplingen för att hämta utmatad respektive reflekterad spänning från wheatstone-bryggan skiljer sig. Enklast är nog att hänvisa till nedanstående schema. (Jag har inte gjort det för att det skall vara estetiskt tilltalande, mer för att det skall vara illustrativt.)
wheatstone.compare-01.png
Några källor använder kopplingen till höger, och i 2014 års utgåva av ARRL Handbook (sidan 24.21) används kopplingen till vänster.

Jag är inte dummare än att jag inser att det borde kunna bli skillnad i uppmätt spänning beroende på vilken koppling man använder, och jag undrar vilken av dem som kan vara mest ändamålsenlig. På ett sätt känns den vänstra mer korrekt, rent intuitivt, då jag tänker mig att man genom att halvvågs-likrikta så att säga i samma riktning torde få signalen i samma fas. Å andra sidan utgår den högra kopplingen från exakt samma signal för båda sidor. Jag inte tillräckligt insatt i dessa kopplingar för att säker kunna avgöra saken, och därför frågar jag er.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: "Rätt" sätt att hämta signal från en wheatstone-brygga?

Inlägg av YD1150 »

Ett litet tips, funderat på en sådan här:
Dir_cpl.jpg
Datablad:
PDC-10-21+.pdf
---------------------------------------------------

Håller på med ett snarlikt antennanalysatorbygge, men utan DDS.
Ska fungera mellan ca 0,2-35MHz. Återkommer med en projekttråd senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: "Rätt" sätt att hämta signal från en wheatstone-brygga?

Inlägg av jadler »

Jag insåg lite senare att mina tankar om fas sannolikt var feltänk från min sida. Det är ju olika signaler man läser av, med en garanterad fasskillnad beroende på längd och hastighetsfaktor i kabeln som går från mätinstrumentet till det som mäts, normalt sett en antenn, möjligen med en anpassningsenhet någonstans på vägen.

Finns det något annat skäl att välja den ena eller andra lösningen?

Det är en halvvågslikriktare, så vitt jag förstår, skulle det ge någon ytterligare användbar information om man skulle försöka implementera en fullvågslikriktare?
YD1150 skrev:Ett litet tips, funderat på en sådan här:

Håller på med ett snarlikt antennanalysatorbygge, men utan DDS.
Ska fungera mellan ca 0,2-35MHz. Återkommer med en projekttråd senare.
Nej, det är inget jag kände till, skall kika på den som referens, men å andra sidan känner jag att jag (nästan) förstår mig på den lösning jag beskriver, och det är billiga och lätt tillgängliga komponenter. Kanske i något framtida projekt, men varför inte börja mer från grunden och bygga upp kunskaperna därifrån.
Skriv svar