Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt fel
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Jodu, Captain Obvious. Det är så att mitt labbagg inte är jättetillförlitligt när det gäller ström så jag trodde att det "maxade" på ~0,5A vid 25V men mätte över 0,9A.
Men jag hör vad du säger, som Kommissarie Beckström hade sagt.
V224 mäter 0,6V fall åt ena hållet och inget åt andra så den är bra.
C211 mäter godtycklig kapacitans och hög resistans.
Spänningssatte med 8,5kV-likriktaren borta och ingen skillnad mot innan när allt annat är på plats. Jag får en viss (låg) spänning ut på lågspänningsutgångarna men dessa sjunker snabbt.
Har nu provat med 8,5kV-likriktaren borta och högspänningskontakten borta men lågspänningskontakten i och blir än en gång förstummad.
Nu mäter jag ~-11V, ~4V, ~11V på -12, 5 och 12 utgången medans resten är 0. Dock drar PSU-kortet fortfarande över 0,5A.
Ja, det får bli att invänta det nya skopet. Under tiden ska jag klura ut en HV-prob eller göra precis som du säger Marta. Det lät klokt. Jag snubblade lite innan när jag skrev "över" dioden. Självklart blir det mot jord.
Ska också ta och meka loss kortet igen och mäta alla trissor/dioder igen samt spänningsätta detta och mäta lite. Får då också chansen att löda av V232 och testa.
Angående elyterna har jag inte en aning om vad det är för en sort men med tanke på åldern på skopet och hur bra kapacitans dom jag mätt hittills har haft så är det imponerande.
Men jag hör vad du säger, som Kommissarie Beckström hade sagt.
V224 mäter 0,6V fall åt ena hållet och inget åt andra så den är bra.
C211 mäter godtycklig kapacitans och hög resistans.
Spänningssatte med 8,5kV-likriktaren borta och ingen skillnad mot innan när allt annat är på plats. Jag får en viss (låg) spänning ut på lågspänningsutgångarna men dessa sjunker snabbt.
Har nu provat med 8,5kV-likriktaren borta och högspänningskontakten borta men lågspänningskontakten i och blir än en gång förstummad.
Nu mäter jag ~-11V, ~4V, ~11V på -12, 5 och 12 utgången medans resten är 0. Dock drar PSU-kortet fortfarande över 0,5A.
Ja, det får bli att invänta det nya skopet. Under tiden ska jag klura ut en HV-prob eller göra precis som du säger Marta. Det lät klokt. Jag snubblade lite innan när jag skrev "över" dioden. Självklart blir det mot jord.
Ska också ta och meka loss kortet igen och mäta alla trissor/dioder igen samt spänningsätta detta och mäta lite. Får då också chansen att löda av V232 och testa.
Angående elyterna har jag inte en aning om vad det är för en sort men med tanke på åldern på skopet och hur bra kapacitans dom jag mätt hittills har haft så är det imponerande.
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
I stort sett fullgoda spänningar på -12, +5 och +12 men inga spänningar alls på +34 och +180V låter extremt märkligt.
I det läget bör lysdioden (som drivs på 5V) lysa!
Är du 100% säker på att nätagget inte t.ex. sakta slår av och på eller att nåt annat hänt (oxid?) när du mätte?
I det läget bör lysdioden (som drivs på 5V) lysa!
Är du 100% säker på att nätagget inte t.ex. sakta slår av och på eller att nåt annat hänt (oxid?) när du mätte?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Jodå, tänkte bara kontrollmäta igen innan jag svarade dig och nu har jag ganska ok spänningar på samtliga utgångar. Detta är alltså med 8,5kV borta och högspänningskontakten ur.
Enbart lågspänning och kontakten för brytaren ikopplad.
Anledningen till att LED:en inte lyser är att enda gången jag får någorlunda vettiga spänningar ut är när kontakten hänger löst. Så fort jag kopplar in den så faller spänningarna först ner till ca 50% och sedan faller sakta ner till 0.
Äsch, vet inte vad jag ska göra. Känns som att det hade varit så mycket enklare om jag vetat säkert att matningarna ut skulle vara bra om jag hade kortet helt löst i handen men det verkar det inte som. Den kommer först reglera ok när den har rätt last.
Enbart lågspänning och kontakten för brytaren ikopplad.
Anledningen till att LED:en inte lyser är att enda gången jag får någorlunda vettiga spänningar ut är när kontakten hänger löst. Så fort jag kopplar in den så faller spänningarna först ner till ca 50% och sedan faller sakta ner till 0.
Äsch, vet inte vad jag ska göra. Känns som att det hade varit så mycket enklare om jag vetat säkert att matningarna ut skulle vara bra om jag hade kortet helt löst i handen men det verkar det inte som. Den kommer först reglera ok när den har rätt last.
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
"Det började med att funktionsvågen försvann (linjen) och sedan började den röda on-lampan på fronten dimma upp/ner. Den slocknade aldrig riktigt utan snarare pulserade oregelbundet.
Till dett hördes också ett slags pysande eller surrande från skopet."
Där gick antagligen 8.5kV likriktaren sönder och detta överbelastade nätdelen.
"Medans jag försökte lokalisera från vilken komponent ljudet kom från så försvann det helt och den röda lampan lyser inte alls längre."
Där fick Du ett följdfel. I bästa fall kan det vara en av switchtrissorna. Det är inte helt otänkbart att en sådan oscillator kan fungera med bara en av dessa hela. Det kan också vara HV-lindningen som blev för varm och trafon gick sönder.
Du kan inte prova kortet löst utan kylning på trissorna, blir de så varma som de blir monterade så förångas de mycket snabbt utan kylplåt. Däremot kan Du löda loss dem och testa. Det går inte att mäta något på dem när de är kvar i den krets där de sitter. Utan avlödning är det bara mätning med scope som kan säga om någon av dem är sönder.
Har Du en tongenerator som kan ge några tiotal volt ut, eller förstärkare att koppla till denna som kan? Då kan Du prova att mata likriktarmodulen med c:a 18kHz (inte noga) och dels se om den belastar (det skall den inte göra) och även mäta om den ger ut spänning. Teoretiskt 5x inspäningens toppvärde (halva topp-top), men dioderna ger mycket tapp vid så låg spänning.
Jag skall försöka mäta resistansen på HV-lindningen i mitt scope nu idag. Med hela liktiktare så påverkar de inte alls så det är en enkel mätning om kortet sitter bra till. Det är inget garanterat sätt att testa en sådan trafo, ett eller några få kortslutna varv märks inte.
Hittar Du inget annat trasigt så går det nog att testa trafon löst med en tongenerator, även vid låg mätspänning. Lastar den hårt så är den troligtvis sönder. Ett överslag borde vara väl inbrännt vid det här laget och märkas även vid lägre spänning.
Tillägg: Nu är det mätt.
HV-lindningen har en resistans på c:a 360 ohm. Trafon ser inte ut som Din, Du har en ingjuten klump, denna ser ut som en riktig gammaldags trafo med lindningar mellan skikt av isolerpapper och doppad i lack.
Scopet förbrukar c:a 830mA vid DC-drift och skalbelysning och intensitet på minimum. Strömmen ärhelt stabil mellan 23 och 27V, men stiger upp mot 880mA vid 22V där det drar mest. Med intensiteten på max ökar den 20mA. Sveptiderna ändrar också c:a 20mA mellan långsammast och snabbast.
Tillägg 2: Transformatorn har samma typnummer både för 3214 och 3217, så de skall vara utbytbara även om de ser olika ut. Däremot är det ingen garanti för att deras elektriska egenskaper är absolut identiska.
Till dett hördes också ett slags pysande eller surrande från skopet."
Där gick antagligen 8.5kV likriktaren sönder och detta överbelastade nätdelen.
"Medans jag försökte lokalisera från vilken komponent ljudet kom från så försvann det helt och den röda lampan lyser inte alls längre."
Där fick Du ett följdfel. I bästa fall kan det vara en av switchtrissorna. Det är inte helt otänkbart att en sådan oscillator kan fungera med bara en av dessa hela. Det kan också vara HV-lindningen som blev för varm och trafon gick sönder.
Du kan inte prova kortet löst utan kylning på trissorna, blir de så varma som de blir monterade så förångas de mycket snabbt utan kylplåt. Däremot kan Du löda loss dem och testa. Det går inte att mäta något på dem när de är kvar i den krets där de sitter. Utan avlödning är det bara mätning med scope som kan säga om någon av dem är sönder.
Har Du en tongenerator som kan ge några tiotal volt ut, eller förstärkare att koppla till denna som kan? Då kan Du prova att mata likriktarmodulen med c:a 18kHz (inte noga) och dels se om den belastar (det skall den inte göra) och även mäta om den ger ut spänning. Teoretiskt 5x inspäningens toppvärde (halva topp-top), men dioderna ger mycket tapp vid så låg spänning.
Jag skall försöka mäta resistansen på HV-lindningen i mitt scope nu idag. Med hela liktiktare så påverkar de inte alls så det är en enkel mätning om kortet sitter bra till. Det är inget garanterat sätt att testa en sådan trafo, ett eller några få kortslutna varv märks inte.
Hittar Du inget annat trasigt så går det nog att testa trafon löst med en tongenerator, även vid låg mätspänning. Lastar den hårt så är den troligtvis sönder. Ett överslag borde vara väl inbrännt vid det här laget och märkas även vid lägre spänning.
Tillägg: Nu är det mätt.
HV-lindningen har en resistans på c:a 360 ohm. Trafon ser inte ut som Din, Du har en ingjuten klump, denna ser ut som en riktig gammaldags trafo med lindningar mellan skikt av isolerpapper och doppad i lack.
Scopet förbrukar c:a 830mA vid DC-drift och skalbelysning och intensitet på minimum. Strömmen ärhelt stabil mellan 23 och 27V, men stiger upp mot 880mA vid 22V där det drar mest. Med intensiteten på max ökar den 20mA. Sveptiderna ändrar också c:a 20mA mellan långsammast och snabbast.
Tillägg 2: Transformatorn har samma typnummer både för 3214 och 3217, så de skall vara utbytbara även om de ser olika ut. Däremot är det ingen garanti för att deras elektriska egenskaper är absolut identiska.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Vet inte om jag kan säga det för många gånger men ni ska ha en stor eloge för att du/ni inte ger upp och spendera så mycket tid på detta, speciellt du Marta.
Tyvärr har jag ingen tongenerator men det står på min "bygga-lista". Har inte letat än men jag kanske har något instrument någonstans som kan hjälpa mig. Återkommer om detta.
Jag har mätt mellan punkt 29 i schemat och jord. Alltså enbart lindingen, och har 227 Ohm. Var det så här du också mätte?
När jag ändå är igång så mätte jag lindingen för "f", alltså filamentets och den mäter typ kortis, 0,3 Ohm. Vet dock inte om det är något fel eller jag mäter på fel sätt. Sätter proberna på anodsidan av V224 och negativa sidan av C211.
Dessa mätningar är också gjorda med kortet på bänken. Alltså inget inkopplat. Även 8,5kV-modulen borta.
Rent spontant så känns det som att mitt drar ungefär samma ström som ditt vid utgångspunkten men sen ökar mitt medans ditt ligger stabilt.
Ska se om jag får tid ikväll att ge mig på lite mer avancerade mätningar men det är klart, är det helt klart fel på filamentets lindning så kanske vi har svaret där. I alla fall ett delfel.
Tyvärr har jag ingen tongenerator men det står på min "bygga-lista". Har inte letat än men jag kanske har något instrument någonstans som kan hjälpa mig. Återkommer om detta.
Jag har mätt mellan punkt 29 i schemat och jord. Alltså enbart lindingen, och har 227 Ohm. Var det så här du också mätte?
När jag ändå är igång så mätte jag lindingen för "f", alltså filamentets och den mäter typ kortis, 0,3 Ohm. Vet dock inte om det är något fel eller jag mäter på fel sätt. Sätter proberna på anodsidan av V224 och negativa sidan av C211.
Dessa mätningar är också gjorda med kortet på bänken. Alltså inget inkopplat. Även 8,5kV-modulen borta.
Rent spontant så känns det som att mitt drar ungefär samma ström som ditt vid utgångspunkten men sen ökar mitt medans ditt ligger stabilt.
Ska se om jag får tid ikväll att ge mig på lite mer avancerade mätningar men det är klart, är det helt klart fel på filamentets lindning så kanske vi har svaret där. I alla fall ett delfel.
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5842
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
>Tyvärr har jag ingen tongenerator men det står på min "bygga-lista". Har inte letat än men jag kanske har något instrument någonstans som kan hjälpa mig. Återkommer om detta.
Om du vill kan jag låna ut en. PM:a adress så får du låna den för obestämd tid mot portot. Jag tror att den borde gå ner i största gröna påsen, skall kolla i morgon.
Om du vill kan jag låna ut en. PM:a adress så får du låna den för obestämd tid mot portot. Jag tror att den borde gå ner i största gröna påsen, skall kolla i morgon.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Fruktansvärt snällt av dig!
Hoppas bara att den kan ge några tiotal volt ut och runt 18kHz också. Jag håller tummarna!
Hoppas bara att den kan ge några tiotal volt ut och runt 18kHz också. Jag håller tummarna!
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Glödlindningen skall mäta så lågt som den gör, den ger låg spänning till glödtråden och har få varv med hyfsat grov tråd.
Däremot var 227 ohm på HV-lindningen en stor avvikelse mot de 360 jag har på min. Nu är det olika utförande på trafo trots att de har samma typnummer i schemat, så det behöver inte nödvändigtvis betyda något. Hur som helst är det värt att följa upp om Du inte hittar någon annan orsak till den höga strömförbrukningen i tomgång. Blir trafon misstänkt varm när den varit igång?
Du behöver ingen högre spänning från tongeneratorn för att testa trafon. Du klarar Dig även fint mer en enkel hembyggd krets kring en astabil vippa för att testa trafon. Enklare när Du inte har någon egen signalkälla tillgänglig.
Den får lödas av och matas med lämplig signal. Belastar den hårt så är den sönder. Utan referens kan det eventuellt vara svårt att säga vad som är hård belastning, men om HV-lindningen från början hållit ungefär samma resistans som min så är den så sönder att det bör vara tydligt.
Däremot var 227 ohm på HV-lindningen en stor avvikelse mot de 360 jag har på min. Nu är det olika utförande på trafo trots att de har samma typnummer i schemat, så det behöver inte nödvändigtvis betyda något. Hur som helst är det värt att följa upp om Du inte hittar någon annan orsak till den höga strömförbrukningen i tomgång. Blir trafon misstänkt varm när den varit igång?
Du behöver ingen högre spänning från tongeneratorn för att testa trafon. Du klarar Dig även fint mer en enkel hembyggd krets kring en astabil vippa för att testa trafon. Enklare när Du inte har någon egen signalkälla tillgänglig.
Den får lödas av och matas med lämplig signal. Belastar den hårt så är den sönder. Utan referens kan det eventuellt vara svårt att säga vad som är hård belastning, men om HV-lindningen från början hållit ungefär samma resistans som min så är den så sönder att det bör vara tydligt.
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Kaskaden borde gå att testa med vanlig 230V nätspänning med ett rejält seriemotstånd, fast det är en farlig övning. Om den med 1,5kV topp-till-topp in ska ge 8,5kV ut så lär den med nätspänningens ca 325V topp-till-topp ge ca 1,8kV ut. Farlig hög spänning att mäta på. Däremot borde det gå att mäta hur mycket ström som går genom ett lämpligt seriemotstånd, det bör ju vara mycket nära 0mA om kaskaden är frisk.
OBS att kaskaden bör kopplas bort från oscilloskoprörets anod, annars kan det nog hända dåligheter med övriga anslutningar.
OBS att ett CRT kan hålla laddad spänning rätt länge. Jag skulle inte rekommendera att meka med anoden samma dag som jag försökt provköra oscilloskopet.
(Jag har för en massa år sen provat hur det känns att få en sån urladdning in i handen och delvis bara via handen mot jordringen framtill på röret, delvis via kroppen till andra handen som höll på samma jordring på motstående sida. Den upplevelsen får en ytterst överkorsad ratt i betyg...)
OBS att kaskaden bör kopplas bort från oscilloskoprörets anod, annars kan det nog hända dåligheter med övriga anslutningar.
OBS att ett CRT kan hålla laddad spänning rätt länge. Jag skulle inte rekommendera att meka med anoden samma dag som jag försökt provköra oscilloskopet.
(Jag har för en massa år sen provat hur det känns att få en sån urladdning in i handen och delvis bara via handen mot jordringen framtill på röret, delvis via kroppen till andra handen som höll på samma jordring på motstående sida. Den upplevelsen får en ytterst överkorsad ratt i betyg...)
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Kaskader / Tripplare som användes för TV hade ofta kondensatorer i "nF-klassen".
Med låga 50Hz blir reaktansen i kondensatorerna hög så utspänningen blir inte riktigt
vad man har tänkt sig. Kaskaden matas i regel med 15-20kHz, är ju lite högre än 50Hz.
Om det finns risk för kortslutna varv i transformatorn
så kan följande lilla koppling användas för att konstatera om det finns kortslutna varv eller inte.
(Förutsätter att man har tillgång till ett fungerande oscilloskop )
Som enkel fyrkantsvåggenerator så fungerar det med en CMOS-grind 4093 eller 40106,
återkopplad med ett motstånd mellan in och utgång och en kondensator från ingång till jord.
En funktionsgenerator fungerar lika bra den. Frekvens och spänning får provas ut från fall till fall, det är
inte så kritiskt.
Högspänningslindningar har kapacitanser mellan varven (eller mellan lagren med tråd), tillsammans med
induktansen så bildas en resonanskrets. Med fyrkantsvåg på ingången så ser man en dämpad svängning då
fyrkantsvågens flank kommer. Med ett eller flera kortslutna varv så dämpas svängningen mycket starkare.
Om möjligt så kan man simulera ett kortslutet varv genom att lägga ett varv runt transformatorns kärna
och kortsluta den och se skillnaden på oscilloskopet.
Med låga 50Hz blir reaktansen i kondensatorerna hög så utspänningen blir inte riktigt
vad man har tänkt sig. Kaskaden matas i regel med 15-20kHz, är ju lite högre än 50Hz.
Om det finns risk för kortslutna varv i transformatorn
så kan följande lilla koppling användas för att konstatera om det finns kortslutna varv eller inte.
(Förutsätter att man har tillgång till ett fungerande oscilloskop )
Som enkel fyrkantsvåggenerator så fungerar det med en CMOS-grind 4093 eller 40106,
återkopplad med ett motstånd mellan in och utgång och en kondensator från ingång till jord.
En funktionsgenerator fungerar lika bra den. Frekvens och spänning får provas ut från fall till fall, det är
inte så kritiskt.
Högspänningslindningar har kapacitanser mellan varven (eller mellan lagren med tråd), tillsammans med
induktansen så bildas en resonanskrets. Med fyrkantsvåg på ingången så ser man en dämpad svängning då
fyrkantsvågens flank kommer. Med ett eller flera kortslutna varv så dämpas svängningen mycket starkare.
Om möjligt så kan man simulera ett kortslutet varv genom att lägga ett varv runt transformatorns kärna
och kortsluta den och se skillnaden på oscilloskopet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Det viktigaste nu är att inte förivra sig och rusa iväg. Switchtrissorna är inte testade och nätdelen drar fortfarande alldelses för mycket ström och ger underspänning utan att kaskaden är ansluten. Känner Du inte för att mäta -1.5kV innan kortet tas ur så är nästa steg att kontrollera så inte en av V217/V218 är sönder.
Kaskadens trasighet är med stor sannolikhet redan bekräftad. Enligt schemat är kondingarna i denna endast på 470pF och vid 50Hz blir strömmen väldigt liten (under 0.1mA) om det inte finns kassa kondingar hela vägen från felställe till jord.
Kaskadens trasighet är med stor sannolikhet redan bekräftad. Enligt schemat är kondingarna i denna endast på 470pF och vid 50Hz blir strömmen väldigt liten (under 0.1mA) om det inte finns kassa kondingar hela vägen från felställe till jord.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Nej! Jag har inte trillat av pinnen utan bara jobbat lite mycket men nu är vi på benen igen.
Kommande felsökning känner jag mig lite osäker på men vill verkligen göra allt i lärosyfte också men måste få förtydliga lite för att inte riskera något i onödan.
Saknas det enligt er mening någonting på listan så säg till.
Tänkte också göra det i följande ordning men känner ni att något ska prioriteras om så hojta!
Mäta -1,5kV matningen (HV-matningen):
Här tänkte jag göra en spänningsdelare på 1MOhm och 120kOhm. Dessa är mig veteligen den närmsta 1:10 kombinationen jag kan komma med mina 3W:s resistorer. -1500V borde bli ~160V ut.
Denna delaren löder jag fast parallellt med C219 och testkör med allt inkopplat som original.
Mäta switchtrissorna V217 och V218:
Här känner jag en osäkerhet så jag inte eldar det nya skopet, men, eftersom det ligger en trafo innan detta så mäter jag ju på sekundären så jag borde väl kunna proba om jag jordar på sekundärsidan, eller snubblar jag nu?
Vad bör jag mäte på dessa? Switchfrekvens när kretsen är fullt inkopplad?
Mäta transformatorerna:
Det finns 2 st. T201 och T202. För att förtydliga; vilken kallas switchtrafo och vad kallas då den andra i "fackspråk"?
Denna mätningen görs med dessa avlödda och på bänk. Jag tyckte kresten YD1150 visade verkar kul och fungerar den bra så är det något som ska få en egen flik i felsökningspärmen!
Mäta kaskaden:
Jaaaa ni, har inte en aning om jag har mod eller vill försöka men går det på något sätt med låg spänning så gör jag nog ett försök.
Kommande felsökning känner jag mig lite osäker på men vill verkligen göra allt i lärosyfte också men måste få förtydliga lite för att inte riskera något i onödan.
Saknas det enligt er mening någonting på listan så säg till.
Tänkte också göra det i följande ordning men känner ni att något ska prioriteras om så hojta!
Mäta -1,5kV matningen (HV-matningen):
Här tänkte jag göra en spänningsdelare på 1MOhm och 120kOhm. Dessa är mig veteligen den närmsta 1:10 kombinationen jag kan komma med mina 3W:s resistorer. -1500V borde bli ~160V ut.
Denna delaren löder jag fast parallellt med C219 och testkör med allt inkopplat som original.
Mäta switchtrissorna V217 och V218:
Här känner jag en osäkerhet så jag inte eldar det nya skopet, men, eftersom det ligger en trafo innan detta så mäter jag ju på sekundären så jag borde väl kunna proba om jag jordar på sekundärsidan, eller snubblar jag nu?
Vad bör jag mäte på dessa? Switchfrekvens när kretsen är fullt inkopplad?
Mäta transformatorerna:
Det finns 2 st. T201 och T202. För att förtydliga; vilken kallas switchtrafo och vad kallas då den andra i "fackspråk"?
Denna mätningen görs med dessa avlödda och på bänk. Jag tyckte kresten YD1150 visade verkar kul och fungerar den bra så är det något som ska få en egen flik i felsökningspärmen!
Mäta kaskaden:
Jaaaa ni, har inte en aning om jag har mod eller vill försöka men går det på något sätt med låg spänning så gör jag nog ett försök.
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Det är en bra ordning att göra mätningarnna i. Möjligen att börja mäta trissorna med det nya scopet.
Det är bättre att mäta 1.5kV med många 10M i serie för att få spänningstålighet och instrumentets 10M blir då det andra motståndet i spänningsdelaren. 3W motstånd räcker effektmässigt, men pallar det verkligen spänningenn? Det är både effekt och spänningståligheten i sig, vilket av dem som först uppnås, som bergränsar maximal spänning ett motstånd tåler. Det behöver inte vara några jämna 1:10 e.dyl., använd räknedosan. Det enda viktiga är att palla spännngen. Effekten blir minimal med några 10M i serie.
Du skall mäta trissorna med det nya scopet som i servicemanualen först. Med en 10:1 probe är det bara HV-kretsarna som kan skada detta. Åtminstone den ena halvperioden blir mycket annorlunda om en trissa är trasig. Du kan även måta mellan emitter och bas för att se om det är kortis eller öppet. Har inte schemat uppe just nu, men är nästan säker på att switchkomponenterna saknar jord och att Du lätt kan sätta jordklämman i såväl plus- som minuspol på 24V.
Det är T202 Du skall mäta. Nu när Du har ett scope till så gör som beskrivet för att "pinga" HV-lindningen, det är alltså denna Du skall mäta på med trafon urlödad. Blir nog en ganska fin eftersläng om den är OK. Frekvensen på ringningen blir betydligt högre än mätsignalen så Du behöver tänja ut bilden för att se den tydligt. Trafon ser ingjuten ut, så det blir svårt att tillföra ett kortslutet varv som det beskrivs. Då kan Du istället kortsluta t.ex. glödlindningen för att se skillnaden.
Att testa kaskaden tillförlitligt för annat fel än total kortis är svårt utan att ansluta till en lite högre spänning med frekvens kring där den är tänkt att arbeta.
Provar Du med nätspänning kan en 15W GLÖDlampa användas som seriemotstånd. Det skall vara 0V AC över detta motstånd/lampa om den är hel. Förutsätter en DMM som börjar indikera på ett fåtal mV AC och pallar nätspänning på detta mätområde ifall det behövs. Ett större motsånd och okänsligare DMM kan också fungera, men motståndet bör tåla nätspänning. Hur man än vänder och vrider på det kan strökapacitanser störa.
Det är bättre att mäta 1.5kV med många 10M i serie för att få spänningstålighet och instrumentets 10M blir då det andra motståndet i spänningsdelaren. 3W motstånd räcker effektmässigt, men pallar det verkligen spänningenn? Det är både effekt och spänningståligheten i sig, vilket av dem som först uppnås, som bergränsar maximal spänning ett motstånd tåler. Det behöver inte vara några jämna 1:10 e.dyl., använd räknedosan. Det enda viktiga är att palla spännngen. Effekten blir minimal med några 10M i serie.
Du skall mäta trissorna med det nya scopet som i servicemanualen först. Med en 10:1 probe är det bara HV-kretsarna som kan skada detta. Åtminstone den ena halvperioden blir mycket annorlunda om en trissa är trasig. Du kan även måta mellan emitter och bas för att se om det är kortis eller öppet. Har inte schemat uppe just nu, men är nästan säker på att switchkomponenterna saknar jord och att Du lätt kan sätta jordklämman i såväl plus- som minuspol på 24V.
Det är T202 Du skall mäta. Nu när Du har ett scope till så gör som beskrivet för att "pinga" HV-lindningen, det är alltså denna Du skall mäta på med trafon urlödad. Blir nog en ganska fin eftersläng om den är OK. Frekvensen på ringningen blir betydligt högre än mätsignalen så Du behöver tänja ut bilden för att se den tydligt. Trafon ser ingjuten ut, så det blir svårt att tillföra ett kortslutet varv som det beskrivs. Då kan Du istället kortsluta t.ex. glödlindningen för att se skillnaden.
Att testa kaskaden tillförlitligt för annat fel än total kortis är svårt utan att ansluta till en lite högre spänning med frekvens kring där den är tänkt att arbeta.
Provar Du med nätspänning kan en 15W GLÖDlampa användas som seriemotstånd. Det skall vara 0V AC över detta motstånd/lampa om den är hel. Förutsätter en DMM som börjar indikera på ett fåtal mV AC och pallar nätspänning på detta mätområde ifall det behövs. Ett större motsånd och okänsligare DMM kan också fungera, men motståndet bör tåla nätspänning. Hur man än vänder och vrider på det kan strökapacitanser störa.
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Tänkte om man tar en elektrisk flugsmälla, typ denna :
http://8085projects.info/electronic-swa ... matic.html
och kopplar in kaskaden på transformatorn. Den ger något högre frekvens än 50Hz i alla fall.
http://8085projects.info/electronic-swa ... matic.html
och kopplar in kaskaden på transformatorn. Den ger något högre frekvens än 50Hz i alla fall.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt
Så, nu ska jag försöka mig på att göra dom här mätningarna.
Jag har kollat runt på ELFA och det verkar inte var jättelätt att hitta resistorer med denna sortens spänningstålighet. Å andra sidan tror jag att det är jag som inte hittar.
Har någon lust så får ni gärna länka till någon resistor på ELFA som tål 1,5kV+ samt är på 10MOhm.
Det är väl jag som tänker som en kratta? Tar jag 10st i serie så behöver väl dessa endast tåla 150V?
Tänkte ta kvällen och rigga upp skopet och se om jag kan komma fram till något vettigt angående switchtrissorna.
EDIT:
Vet inte om ni blir något klokare men jag tycker det verkar som att switchtrissorna jobbar ganska bra? Nedan är en bild när jag mäter båda samtidigt. Gul kanal är V218 och Blå är V217. Nedanför varje bild står det om det är mätt på basen eller kollektorn.
Det jag är väldigt förundrad över är nivåerna dom ligger på. Har verifierat att proberna är inställda på x10 och båda kanalerna på skopet samma. En gissning är att det är handhavandefel så det är nog inte mycket att lägga vikt på.
EDIT2: Liten tankevurpa...
Jag har kollat runt på ELFA och det verkar inte var jättelätt att hitta resistorer med denna sortens spänningstålighet. Å andra sidan tror jag att det är jag som inte hittar.
Har någon lust så får ni gärna länka till någon resistor på ELFA som tål 1,5kV+ samt är på 10MOhm.
Det är väl jag som tänker som en kratta? Tar jag 10st i serie så behöver väl dessa endast tåla 150V?
Tänkte ta kvällen och rigga upp skopet och se om jag kan komma fram till något vettigt angående switchtrissorna.
EDIT:
Vet inte om ni blir något klokare men jag tycker det verkar som att switchtrissorna jobbar ganska bra? Nedan är en bild när jag mäter båda samtidigt. Gul kanal är V218 och Blå är V217. Nedanför varje bild står det om det är mätt på basen eller kollektorn.
Det jag är väldigt förundrad över är nivåerna dom ligger på. Har verifierat att proberna är inställda på x10 och båda kanalerna på skopet samma. En gissning är att det är handhavandefel så det är nog inte mycket att lägga vikt på.
EDIT2: Liten tankevurpa...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.