Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt fel

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

Äntligen lite tid över.
Beställde för övrigt ett Rigol DS1052E från Instrumentcenter igår. Så slipper jag känna någon press under denna felsökning. Kan också tillägga att dom skyltar med att "priset blivit sänkt ytterligare" så det kanske är att passa på om någon annan har funderat.

Så. Tänkte börja felsökningen med era frågor och första var från Marta angående hur mycket lägre spänningarna låg. Mycket bra fråga tänkte jag och startade upp skopet. Till min förvåning hade jag nu 0 ut från samtliga utgångar igen.
Just nu sitter allt i skopet monterat som original och jag får alltså inte ut någon spänning från PSU-kortet.

Efter lite fundering på vad jag gjorde annorlunda förra gången ryckte jag ur högspänningskontakten och se där, nu kom matningarna tillbaka, dock lika låga som innan men ändå.
Provade att trycka i kontakten igen och dom "dog".

Vågar man dra slutsatsen att det är något fel i just den delen och när jag tar bort kontakten så blir PSU:n underbelastad och har svårt att reglera?

Vet inte riktigt vilken väg jag ska vandra nu. Pinnarna ut från den "felande kontakten" är:

* 52/53 som verkar gå till Fokus-ratten
* 30/31 som verkar gå till ff.crt (?), filament crt?
* 35 k.crt (?) katodspänning crt?

Ska läsa lite mer schema men tycker ni att jag fortfarande ska mäta upp det ni rekommenderat eller ändrar detta riktning?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av MiaM »

Hur var det, vad får du för spänningar om du istället drar ur "lågspänning"-kontakten? (Den med +/-180V och de lägre spänningarna, som det mäts på i videon)?

Vad jag minns från videon så verkar väl nätdelen starta med endast högspänningen som last, och ge ungefär rätt spänningar. Jag tror att man då borde kunna dra slutsatsen att den borde starta även fullständigt utan last.


Men det där fräsljudet pekar ju å andra sidan mot fel i högspänningen. Hörs något när du provar nu?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av carpelux »

Magnus_K skrev:Äntligen lite tid över.
Beställde för övrigt ett Rigol DS1052E från Instrumentcenter igår. Så slipper jag känna någon press under denna felsökning. Kan också tillägga att dom skyltar med att "priset blivit sänkt ytterligare" så det kanske är att passa på om någon annan har funderat.
Ett tips är att gå på ett DS1054Z istället.

Mycket modernare, 4 kanaler och endast ca 500 kr dyrare. Jag hade inte tvekat en sekund på att välja det istället.

http://www.instrumentcenter.se/sv/40-15 ... andard.php
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Marta »

Det som händer när HV-kontakten sätts i är att glödtråden ansluts samt att lasten på -1500 blir pyttelite större p.g.a. fokuspoten, förutsatt inga kondingar utanför nätdelen är sönder. Kan vara att glödtråden blir tungan på vågen som får nätdelen att inte orka.

Det kan också vara att att Du har fel i HV-delen. Är V232 (-1500 likriktare) OK? Är denna trasig (kortsluten) kommer kondingarna att lasta HV-lindningen mycket hårt. När kontakten sätts i blir det ännu mera från C1508 och C1511. Troligen (lovar inget) är det riskfritt att ta bort V232 och testa. Ha då HV-kontakten URTAGEN så röret är utan glöd.

Testa INTE med att ta bort V232 och ha HV-kontakten i. Utan denna diod så hänger katodkretsarna fritt och med glöd på röret kan 8.5kV ta sig dit och i avsaknad av returväg blir spänningen där alldeles för hög och det kan orsaka betydande skada.

En annan möjlighet eftersom felet uppstod i två steg är kanske att switcharen är halvtrasig. Det är svårt att säga med säkerhet, men möjligheten kan finnas att den kan fungera delvis med en av transistorerna trasig. Är där stor skillnad i hur mycket lägre de positiva och negativa spänningarna är? Givetvis kan där vara obalans även av vilken av dem som är överbelastad av ett felställe någonstans, så det är inget säker sätt att kontrollera detta.

Nu har Du ju beställt ett nytt scope. Avvakta tills Du har det och mät på switcharen. Det säger så oerhört mycket mera om vad som är sönder än vad Du kan få fram nu.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

@carpelux: Jo det är sant att det skopet inte är mycket dyrare men modernare med mer "features". Då jag redan lagt ordern så vet jag inte om den går att ändra men jag drog ett e-mail till den trevliga mannen och frågade men skulle det inte gå så tror jag att jag klarar mig med 1052:an mycket bra ändå.


Jag är totalt förvirrad men gjort lite mätningar enligt nedan. Mätningarna har gjorts på lägspänningsutgångarna.
Det jag menar med "hög ur" är att mätningen skedde med högspänningskontakten borta men allt för övrigt inkopplat. Lika så med "låg ur" så har allt annat varit inkopplat.
Den översta mätningen "Hög ur/Låg i" startar på dessa värden men sjunker ner till 0V inom kanske 1 minut. Detta är alltså startvärdena.

Det som gör det här svårt är att jag tycker det är olika för varje mätning. Igår skrev jag att jag mätte med allting i och fick ingen spänning ut. Idag fick jag det men värdena sjönk precis som ovan.
Ledsen om det är rörigt men jag kan inte förklara vad som händer på ett bättre sätt.

Kod: Markera allt

Status kontakter:                    -12V     +5V       +12V       +38V       +180V       -180V

Hög ur/Låg i                         -2,4      1        2,5        9,2        51          -48

Hög ur/Låg ur                        -11       4,1      9,8        28         125         -124

Hög i/Låg ur                         -10       3,9      9,5        23         100,2       -99,5
          
Skopet låter inte längre. Det där pysande ljudet var bara första gången när det gav upp. Efter det har det varit knäpptyst.

Din teori Marta med V232 är bra! På kortet nedan ser ni den och när jag mätte över kortet första gången kan jag mycket väl skippat denna då jag trodde att jag behöver någon annan diodmätare än min multimeter. Detta baserade jag på att det verkar vara en högspänningszener.
Ni kanske kan svara på om en "vanlig" diodmätning räcker för då har vi nog ett fel där i alla fall. Jag mäter Olle Larsson i båda riktningarna när jag diodmäter. Lika så vid resistansmätning åt ett håll. Det andra hållet blir ca 8,5MOhm.

Hoppas inte jag rört till det för mycket nu...
Foto PSU V232.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Marta »

Spänningarna verkar "spåra" helt OK. Felet kan troligen vara i nåtdelskortet någonstans så att switcharen inte fungerar som den skall..

Den långa röda dioden är ingen zener. Det är en HV-likriktare med sannolikt flera diodsträckor i serie. Det är helt normalt att instrumentet visar "overload" på en sådan. Testa med Ditt labbagregat istället. Lägga på t.ex. 30V i serie med ett motstånd på 10k. Åt ena hållet skall hela spänningen finnas över dioden, ät andra hållet skall den sjunka till några volt. Leta upp datablad och se om Din uppmätta spänning är rimlig.

För att mäta denna diod på ett rimligt sätt i backriktningen behöver Du ett antal 100V i varje fall. Dubbla nätspänningn till 600V DC och lägg på genom t.ex. 100k. Hela spänningen skall finnas över dioden om den är hel. Det är ändå i minsta laget för att vara absolut säker att inget händer vid 1.5kV.

Enklast är kanske att göra en HV-probe av t.ex. 1/2W (för spänningståligheten, den gamla långa sorten och inte små metallfilmsmotstånd) 10M motstånd och mäta på -1.5kV och se om även denna "spårar" med de övriga spänningarna. Ta t.ex. 4 st. sådana motstånd. Då kommer 4/5 av spänningen över dessa och Ditt instrument visar 1/5 av det verkliga värdet. Detta förutsatt att det är 10M Ri på dess ingång.

Blir båda eller en av switchtrissorna varm?

Tillägg. De höga spänningarna "spårar" sämre mot 5 och 12V, men det kan bero på att nätdelen bara ger korta pulser p.g.a. ett fel. Utan att mäta med scope är det omöjligt att säga något säkert.
Senast redigerad av Marta 20 september 2014, 22:15:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

Ah, då förstår jag. Ska se om jag kan hitta något datablad till en BY409 under kvällen och göra testet med mitt labbagg som du föreslår.

När jag mäter tempen på V217 & V218 så kollade jag under ungefär 2 minuter med allt inkopplat och V218 stannade av kring 75 grader men V217 fortsatte. Jag avbröt testet vid 82 grader på V217 för det kändes som att det blev lite väl varm. Speciellt eftersom dessa är monterade på kylflänsar.

Ska jag köra på och se hur högt V217 går?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Marta »

De där temperaturerna lät inte alls bra. Hur mycket ström drar nätdelen i tomgång? Du kan mäta över strömbrytaren när denna är från.

Du skall inte fortsätta och låta de bli varmare. Temperaturen i själva transistorchipet är troligtvis redan otrevligt nära vad den tåler om kylaren blir 80 grader och stigande.

För att felsöka vidare utan att testa komponenter löst är ett scope tämligen nödvändingt om nu inte HV-mätningen visar på att något är fel. 1.5kV är en respektfull spänning, men inte jättehög. Det är inga problem att göra en improviserad probe för detta.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

Jag provade med multimetern i serie med labbagget (som jag matar skopet med) och när jag har skopet avslaget så drar det ungefär 2,5mA.
Vågar inte slå på det då multimetern bara är uppsäkrad till 440mA och jag vet att agget står på 0,5A vid 25VDC när skopet är igång.
Tror också att detta är max vad mitt agg kan leverera så jag vet inte faktiskt strömförbrukning. Visst, säkringen ligger på 1A så någonstans mellan 0,5-1A drar det när det är igång.

EDIT: Jo, det var den längsta provkörningen hittills och det kändes inte speciellt bra.
Har kollat på detta med temporär probe med hjälp av spänningsdelning. Ska kika vidare lite.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

Var ute i förrådet och fann en multimeter som var uppsäkrad till 10A.

Med skopet påslaget och allt inkopplat så drar det ~0,95A (!).
Med högspänningskontakten ur och låg i: ~0,9A
Med lågspänningskontakten ur och hög i: ~0,57A
Med båda ur ~0,52A
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Marta »

Tomgångseffekten på nätdelen känns hög. 1A med allt inkopplat och spänningar som är så låga är inte OK och trisorna skall ju näppeligen bli så varma som de blir.

Du kan också testa att koppla loss 8.5kV likriktaren från trafon, men låta 1.5kV vara kvar. Troligtvis är det ingen fara att något går sönder av detta, men inga garantier. Ha det övriga inkopplat om Du testar detta så nätdelen har belastning. Gör detta ingen skillnad måste Du nog göra HV-mätningen på 1.5kV.

Du kan också koppla loss dioderna en efter en och se om överlasten försvinner. Regleringen tas från primärsidan så det bör gå bra att göra detta på alla spänningarna en efter en. Personligen skulle jag göra HV-testet först. Visar detta noll eller alldeles för låg spänning relativt de övriga och med 8.5kV likriktaren urkopplad och komponenterna kring 1.5kV är hela så är det troligen "game over", bränd trafo.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

Bara för att förtydliga så jag inte gör något tokigt här.

Med 8,5kV likriktaren menas alltså att koppla bort den som kallas "Unit 4". Det är en typ koaxkabel som ansluter till katodsidan av V232. På så sätt kopplas den delen ur.

HV-testet är att mäta spänningen över V232? (som i mitt fall kommer kräva en moddad prob då jag inte har något meter som klarar av 1kV+)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av MiaM »

Om agget visar 0,5A så drar ju skopet 0,5A. M.v.h. captain obvious :wink:


Om du INTE har högspänningskablarna anslutna så borde det vara relativt riskfritt att provköra utan både V232 och för den delen V224. Det är förstås bättre att provmäta dioderna. V224 är en "vanlig" diod, den bör vara lätt att mäta med multimetern. V224 får mätas som Marta förklarat.

Frågan om både strömförbrukning och värme gäller egentligen i alla kombinationer av in/urkopplad last.
Med både högspänningen och lågspänningen urkopplad så bör nätdelen dra mycket lite ström och det borde då inte heller bli nämnvärd värme.


Om du inte kommer vidare, och inte redan gjort det, så kan du alltid ta till nödfallmetoden att mäta diodsträckorna (bas-emitter, bas-kollektor) på alla transistorerna på primären, och också mäta kollektor-emitter, och även mäta dioderna. Vi kan ju konstatera att dioderna på sekundären som ger "lågspänningarna" mer eller mindre måste vara hela eftersom du i alla fall kommer i närheten av rätt utspänning, så de behöver du nog inte mäta på. Fast det här är en sista utväg, det är nog ändå läge att vänta på att du får nya oscilloskopet.


P.S. min erfarenhet är för övrigt att här elektrolyterna håller mycket bättre än modernare elektrolyter. Orsaken är dock samtidigt en viss fara, de här äldre har inget övertryckskydd så om man kör överspänning, backspänning eller på annat sätt överbelastar dem så kan de sprängas med en rätt rejäl knall, och det gäller även de minsta. Nu är det väl nära på ingen risk att det händer i din felsökning eftersom du har för låga och inte för höga utspänningar, men det kan ändå vara värt att påpeka. (OBS, jag är inte 100% säker på att det gäller specifikt för dina kondingar, men tror att det är sådana).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Marta »

V232 är 1.5kV likriktare och det är denna som Du kan testa med labbagregatet och ett seriemotstånd för att se om framspänningsfallet stämmer med ett datablad.

V233 är en 110V zener som skall sänka spänningen lite, tydligen kittslig på 1.5kV. Ingen regulator, utan endast ett spänningsfall.

V224 är en vanlig diod för låga spänningar som ger glödspänning till röret. Hela kretsen där denna diod finns ligger däremot på -1.5kV relativt jord. Rota inte med denna krets och riskera att få för hög spänning mellan glödtråd och katod genom att dra ström mot jord. Där sitter 4k64 som utjämningsmotstånd, men riskera inte CRT i onödan.

På Ditt schema är 8.5kV likriktaren ritad som om det var en modul med diskreta komponenter. På mitt schema över PM3217 är det en ingjuten klump. Det kan det i och för sig vara i Ditt scope ändå och det saknar betydelse i detta sammanhang. Det viktiga är att koppla bort den.

HV-testet är mellan jord och utgången för -1.5kV. Parallellt över C219. Inte över någon diod.


Lytngarna är nästan säkert av den typ som MiaM beskriver. De har en tjock gummipropp i plusänden. Denna kan trängas ut långsamt, eller flyga ut med en smäll, med otur så spricker istället plåthöljet.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av MiaM »

(sidospår: om man som ungdom tyckte det var kul att spränga elektronik så var det snarast tur om höljet på kondensatorn exploderade :wink: :vissla: :wink: )
Skriv svar