Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av Agwan »

Jag behöver ofta smått komplicerade lådor i aluminium till de elektroniker jag utvecklar. De behöver ha en ganska så stor volym invändigt i förhållande till väggtjockleken. Dessutom behöver de se tillräckligt tilltalande ut estetiskt.

Det betyder att vi idag får fräsa lådorna ur ett stycke och 95% av materialet skall bort. Det hade passat sig mycket bättre att gjuta detaljerna, men då hamnar vi i att det är rätt så små serier, 5-250 stycken som totalt skall göras. Och gjutformarna kan sällan vara av tvåsidig modell, det behöver vara 4-6 delade verktyg vilket är väldigt dyrt.

Har någon erfarenhet av någon tillverkningsmetod som skulle kunna lösa mitt problem och som i pris ligger jämförbart med att tokfräsa bort 95% från ett solit stycke?

Någon slagt 3D-utskrift hade ju varit perfekt, men jag har inte sett någon som kan göra det tillräckligt billigt.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av Sastrom »

Svetsa lådorna av tjockare alu plåt som sedan kan bearbetas i fräsmaskin
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av Krille Krokodil »

Har du kollat på vad de moderna CNC-styrda plåtstansningsmaskiner kan göra?

Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av Agwan »

Tror du att svetsa plåtar först och sedan bearbetar blir billigare än att köra från ett block i en 50-serie tex?

Fin stansmaskin, en sån skulle man ha. ;) Jag har ju sett pressade lådor tidigare som har rätt så höga kanter, men kanske 50-75mm höga? Tror ni det går?

Visst går det att tillverka i flera delar, jag hade tänkt mig att få till allt i en bit. Det kanske inte är rätt. Jag glömde att tillägga att jag använder aluminiumen för att leda ut värme med rätt så höga krav på det. Så vissa delar behöver vara 10-25mm tjocka, andra behöver inte vara det. En botten fräst från en 25mm plåt och så en topp pressad från tunnare plåt till en låda med rundade kanter som har sidor på 60mmm om det går.

Blir orolig att verktyget som klarar av att från plåt pressa en låda med 60mm höga kanter blir dyrt.

Det kanske är bäst att gjuta i så fall med ett tvådelat verktyg och sedan bearbeta de andra sidorna. Svårt, det blir snabbt mycket dyrare än att fräsa från ett block.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du har ju inte nämnt något om storlek, bara att ta bort xx% av materialet,
men när du skriver om 10-25 mm för kyleffekt så börjar man förstå att det är lite större lådor.
Vad skulle hindra tillverkning i moduler!

Svårt att svara på frågor och funderingar när man inte har en bättre bild!

Ja just det Bilder säger mycket!
mattias_i_skogen
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:26:27
Ort: stockholm

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av mattias_i_skogen »

Jag tycker det låter som att du behöver läsa på om precisionsgjutning. Man gör en modell i vax eller skummad plast som man gjuter in i en keramisk form, gips tex. Modellen bränns ur i en ugn och sedan gjuter man utan att behöva tänka på släppvinklar eller delningslinjer. Man kan även 3Dprinta gjutformar i gips nuförtiden. minns dock inte vilket företag som gjorde just det.

Ddär har du formfrihet och småserietillverkning!
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av Agwan »

Ja just det Mattias, lost wax-metoden. Skall kolla upp det. Kan ha kontakter som kan fixa det i Kina så priset kan bli vettigt.

Har hört om de där 3d-utskrivna gjutformarna. Någon som vet vem som har en sån och som kan köra små serier på den?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32608
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av säter »

Går det att använda strängsprutade aluminiumprofiler?
Med 2st lösa gavlar då.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av Krille Krokodil »

Firma som djupdrar ett antal standardstorlekar i hyffsat valfri höjd:
deepdraw_square.jpg
http://catalog.zerocases.com/viewitems/ ... s-in-stock?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av sm7tjc »

Man kanske kunde gjuta en enkel låda i "halvfabrikat" och sedan bearbeta fram det sista i maskin. Den borde bli både billigare och snabbare att tillverka.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av arvidb »

Jag jobbade tidigare på en firma som tillverkade lasrar. För de tidiga prototyperna så fräste vi fram lådan från ett block precis som du beskriver. Senare, när riktiga industridesigners hade kopplats in för att göra dem tillverkningsbara i serie (hundratal) så blev det som säter rekommenderar: en fräst, lite tjockare bottenplatta med monteringsdetaljer, en extruderad (uppkapad) U-profil som gick att trä på bottenplattan, och så två frästa gavlar som skruvades fast. De senare hade hål för kontaktdon m.m.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av Agwan »

Man kör tydligen inte lost wax med aluminium. Det är ståldetaljer snarare.

Det verkar inte finnas någon bättre metod än att helt enkelt fräsa bort material från en klump. Inte när det gäller så små serier. Jag har tittat på att pressgjuta tidigare, men det lönar sig inte heller i serier på runt 100 st. Även om man först pressgjuter med tvåsidigt verktyg och sedan bearbetar resterande i fräs.
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av DupeS »

hur är det med "lost foam casting" då ?
hobbyister åtminstånde använder ju denna metod har jag sett..
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Smidigare metod att tillverka aluminiumdetaljer

Inlägg av NeoTech »

Är inte jätte svårt o gjuta korta serier i sand hjälp av aluminium då.

Man gör orginalet på en träskiva där med modelerar in alla kanaler o sånt direkt på plats. Enda o tänka på e att se till att borra hål för indexerings puggar mellan båda sidorna på skivan för annars blir man galen när man insett man limmat klossarna på fel ställen.. *japp hands on där*

Då kan man göra 2-3 modeller av lådan + lock o gjuta dom i batchar, preppa ett gäng med formar i förväg o bara skvalpa i.
Skriv svar