Högspänningsregulator

limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av limpan4all »

Intressant, men ditt schema är förvirrande för mig.
Detta då jag och "branschen" har som praxis att ha ingångar till vänster och utgångar till höger :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kanske massuppfi .. missuppfattade. Ska du ha ett universellt HV-aggregat? I så fall vore det kanske vitsigare att köra en trafo med mittuttag så du kopplar in likriktare/regulator för en låg högspänning och en hög högspänning. Ska du t ex droppa 400V vid 100mA blir det mycket effekt för transistorn att bränna bort.
Ett annat alternativ är ju att låta komponenter som klrar högspänning och effekt bättre än trissor jobba - använd rör istället. Rör som 6AS7G, 6080, 5998 och liknande är gjorde för att reglera spänning/ström. Men det går ju bra att köra med EL34, 6L6, KT88 och andra effektrör också.

Så här kan ett aggregat med rör se ut. Byter man ut R8/R2 mot en motståndskedja med en pot i mittan kan man ju reglera lite.
Bild

Bruce Rozenblit beskriver en universellt universell historia i någon av sina böcker (Tube Audio Design). Där får man ut 150-300V i ett lågområde och 300-500V i ett högområde med upp till 150mA. Det aggregatet har dessutom bias- och glödspänningar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

Du missar poängen.

Spänningsreglering av endast slutrören kommer ge en distorsion som kan ställas oberoende av volym.

Detta är åtminstone min tanke.

MVH/Roger
PS
Ser nu att jag glömde uppdatera sidan. Tack för ditt schema och tips!

Högspänningsreglering mha av rör är oslagbart. Men detta gäller tyvärr bara om man tänker på förlusterna i förväg...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du menar att om du begränsar spänning alternativt ström, kommer förstärkaren att klippa/dista?

Jag vill inte direkt dela med mig av Rozenblits schema till superaggregatet, men det kanske kommer vad det lider då jag ska bygga det. Dock är det en del besvärliga komponentvärden (motstånd med höga och udda ohmtal och effekt).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

Precis!

Ditt projekt låter roligt. Lycka till!

MVH/Roger
PS
Bifogar en bild på hur jag tänker mig att arbetspunkten för ett par KT88 ändrar sig med anodspänningen. Men ärligt talat vete tusan om jag tror rätt. Jag har nämligen gjort ett rätt flummigt antagande att den dynamiska arbetspunkten är linjärt proportionerlig mot anodspänningen.

Jag är dock rätt säker på att de automatbiaserade rören inte behåller samma DC-bias vid anodspänningsändringen.

Å andra sidan kan man kanske se det som så att den relativa ändringen i anodspänningen ändrar bias ungefär lika mycket vilket faktisk verifierar mitt antagande ("300V/400V"*45Vg=34Vg) enligt bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av MiaM »

Jag lurades på samma sätt som limpan4all av att in är till höger och ut till vänster.

I rörsammanhang kanske man ritat nätdelen längst till höger eftersom det är den logiska placeringen när matningsspänningen delas i en radda seriemotstånd (som del av RC-filter) allt eftersom från slutsteget långt till höger fram till ingångssteget långt till vänster.

Ritar man nätdelen separat så är det väl alltid standard att ha in till vänster och ut till höger.


Nåväl...

Är disten i slutsteget specifikt mer önskvärd än annan rördist?

Kan man inte låta ett steg med klart klenare signaler driva en trafo och driva det till klippning?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av blueint »

Databladet för BU931T.pdf som används i ritningarna på förra sidan.

(High voltage ignition coil driver NPN power Darlington transistors)

Hur kan halvledaren fungera korrekt när kollektor-emitter spänningen vid basström noll överstiger den absolut maximala spänningen som är 400 V ? enlig schemat så är max 450 V där?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

Du kan glömma den trissan och dom ritningarna för det fungerar inte pga SOA (Safe Operating Area) som EF lärt mig.

Titta istället på min senaste ritning ovan. Där nyttjar jag en trissa som tål 500Vceo. Men observera återigen att denna ännu ej är provbyggd.

Databladet för BUJ303AX (TO-220F, obs) går att finna via Farnell.uk.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev: Är disten i slutsteget specifikt mer önskvärd än annan rördist?
Ja, det är den. Och det är inte bara jag som "alltid" tyckt det utan det kommer även från en gitarrspelandes blues-musiker som jag nyligen fått som kollega.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag och en kollega varit på vuxendagis på jobbet. Han har pulat med att hotta upp sin elgitarr (bygger mer eller mindre en ny) och jag har borrat i små gulliga lagom tunga aluminiumlådor som jag stulit från jobbet ;)

Jag har nu monterat alla mekaniska komponenter till två av mina mindre komplicerade projekt.

Det vänstra kallar jag KVP (Knoppson Volume Potentiometer) det andra kallar jag enligt ovan dvs KVR.

KVP behöver bara kabeldras och lödas medans KVR väntar på framförallt trissor men också 100k/3W pot (om det ens går att få tag på).

MVH/Roger
PS
När det gäller KVP så är det bara en stereo 47kB potentiometer med fyra RCA.

Tänkte nästan starta upp en ny tråd för detta men det känns löjligt. Faktum är dock att det inte är så trivialt hur den är tänkt att användas. Mina rörslutsteg (KPA) kommer nämligen uppgraderas med 7247 (Dissimilar Dual Triode, e.g ECC83+ECC82 i samma glaskropp som jag dessutom råkar ha 20st av) samt förses med 14dB på och avkopplingsbar feedback.

Anledningen är främst att jag gärna vill kunna lyssna på omotkopplat ljud och jämföra med motkopplat. Men denna löjliga skillnad i ljudkvalitet kan man också använda som "försteg".

Så istället för ett separat försteg som lyfter linjenivån 14dB+ så kan man koppla in linje-källan (typ mitt RIAA/Mic-steg eller en iPod) direkt om man då samtidigt kopplar ur återkopplingen.

Smart va? :)

Vilken ratt är förresten snyggast tycker ni? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av JimmyAndersson »

Den vänstra, tror jag personligen. Men det beror lite på resten av designen.

Jag gillar själv resultatet (den typen av distorsion) som blir när man sänker spänningen till rören.
Vet att forum-medlemmen Fritzell och jag diskuterade det i någon tråd.
Så det ska bli intressant att följa tråden. :)




edit: Eller förresten.. Det var svårt det här med rattarna. Jag skulle behöva se den högra ratten skarpare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer ett lite skarpare kort på den högra ratten. Lustigt förresten dels hur man kan lyckas få oskarpa delar av en och samma tagning samtidigt som suddigheten växlar mellan dom dom två olika tagningarna :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

JimmyAndersson skrev: Jag gillar själv resultatet (den typen av distorsion) som blir när man sänker spänningen till rören.
Vet att forum-medlemmen Fritzell och jag diskuterade det i någon tråd.
Så det ska bli intressant att följa tråden. :)
Min gitarrspelandes kollega beskriver det så tydligt när han säger att han inte vill ha rörförstärkare som kan leverera för hög effekt för då måste han spela så högt innan den sköna distorsionen kommer.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av JimmyAndersson »

Exakt! :)


Jag tycker nog att den högra ratten har lite mer äldre/ovanligare utseende.
Vilken som passar bäst beror nog på hur resten av apparaten kommer se ut.
Märkligt med oskärpan som sagt. Som om rattarna har rört på sig. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högspänningsregulator

Inlägg av Spisblinkaren »

Visst är det knepigt :D

Jag gillar numera ratten till höger bäst. En väninna kallade den för "gasspis-ratt" :D

MVH/Roger
Skriv svar