Nixie-klocka utan kretskort

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Nixie-klocka utan kretskort

Inlägg av Magnus_K »

Jag vet inte om det är bra eller dåligt med den långa leveranstiden från Kina. Man hinner ju komma på nya saker medans man väntar...

Nåväl, detta forum samt www har gjort mig nästan besatt av dessa vakuum-rör, speciellt Nixie-typen (inte riktigt vakuumrör. men nästan!).
Jag följer alla byggen av klockor/termometrar är på forumet med stort intresse och måste ger en stor :tumupp:

Ja, till saken. Efter många timmars googlande och läsande så hittade jag den -> Free form Nixie clock
Tänk en sådan med fyra siffror på en lackad träbit och med Kankki´s hjälp (om intresse finnes?), göra ett akrylhölje. I bakgrunden vill jag ha ett svagt glödande sken som lyser upp hela konstruktionen. Obs, jag menar absolut inte bakgrundsbelysning med dessa, i detta sammanhang, vidriga LED's.

Ser ni det som idioti och/eller något mycket svårt att göra? Vore skitkul med lite tankar och funderingar.

Jag tänker gräva mer i det här och kretschema redan påbörjat i väntan på andra prylar.

EDIT: En liten parantes efter "Nixie-typen".
Senast redigerad av Magnus_K 19 februari 2014, 12:21:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Nixie-klocka utan kretskort

Inlägg av FormerMazda »

Jag bygger en nixietermometer enbart för jag tycker rören är snygga och för att det är kul att bygga.
Jag behöver inte ens en termometer till hemma.

Så vill du bygga en freeform så gör du såklart det! :)
Svårt? Självklart. Ska det vara enkelt så beställer man väl prylen, men då tappar man lite vitsen. En del är ju att få ha den framme sen och visa den för folk: kolla vad jag har byggt.

Go for it! Glöm inte projekttråd med bilder! :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu har jag ingen trång att bygga med nixie men själva visningen anser jag vara rutten.

Och designmässigt ser jag ett antal förbättringar. Ponera att man vill göra en 4-sifrad klocka i freeform. Jag hade då fått fräst en "gallerverks"ram som omsluter fronten och sannolikt då sidor och bakstycke på samma sätt, då kan man skapa en kub att ha det hela i vid att montera plastbitar direkt på den ram.

Självklart kan yttre ramen vara gjort av t.ex. 4-kantiga mässingspinnar som man kan gänga M2 i, då kan de hålla ihop ramen och plasten. Samma pinnar kan man böja till cirklar som kan hårdlödas ihop till den finare version av det ramverk som finns i ursprunget. Lite putsning och lackering senare kan det bli hur fint som helst.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@FormerMazda: Jag la till "termometrar" till min första post då jag glömde av dig när jag skrev. Självklart följer jag ditt bygge också och det ska bli otroligt spännande att få följa bygget!
Känner jag att jag klarar av det så kommer jag absolut påbörja det här.

@Icecap: Håller helt med dig om att visningen är usel. Det var därför jag tänkte mig fyra rör. Personligen ser jag ingen nödvändighet att ha sekunder men jag tror jag ska försöka klämma in ett "kolon" mellan sifferparen.
Har lite svårt att se framför mig vad du menar konstruktionsmässigt men jag ska sitta i lugn och ro ikväll och "visualisera" lite men mässingsstänger blir det nog, mycket bra förslag. (Ta det inte som om du är dålig på att förklarar utan det är bara jag som har lite koncentrationssvårigheter just nu!)

Har ni någon erfarenhet om just friform (heter det så på svenska?)?
En sak jag tänker på är just sammanfogningen av komponenterna. Finns det lödhylsor "där ute" där man kan säkra lödningen en aning? Det jag föreställer mig är att det blir lite spänningar i hela konstruktionen under bygget och skulle en lödning spricka så kan det trolig gå ganska tokigt. Ser framför mig en lite "renare" lödning med hjälp att hylsa där man möter komponentbenen i...
Något annat jag funderar på är avkoppling. Borde vara otroligt viktigt vid sånt här bygge. Konstruktionen känns ju som en enda stor antenn...
Senast redigerad av Magnus_K 19 februari 2014, 15:11:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

* Avkopplingen sker i de byggblock som finns.
* Hylsor lär knappast vara behov av om du inte är mycket usel på att löda. Det viktiga är att planera byggandet av de olika block.
* Den du länkar till är tillverkat av en "Matseng". Jag vet om att det nick finns här i forumet. Slumpen? Tror inte det!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Då jag själv har lite problem med pumpen så vore det lite intressant att ha en sekundvisare i stil med hjärtslag. Inte till någon direkt nytta (mer än personligt).
Efter lite klabbande med Sketchup så kanske man skulle kunna lägga ner lite tid på något likande som på bilderna.
Jag tänker mig då PIC'en (eller vad det blir) nedsänkt i hjärtat och borrade kanaler för ledarna. Gömd bakom IC'n ska det vara en röd diod som väldigt svagt blinkar så här -> Heart-beating LED.

EDIT: Detta hjärta skall alltså vara i centrum av konstruktionen men varken överta rören eller vara för dolt.
hjärtat från sidan.JPG
hjärtat framifrån.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Gjorde mitt första snabba försök med röd LED idag. Dock ingen IC än. Så här såg det ut ->
Heartbeat
zealotry

Inlägg av zealotry »

Snyggt!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jo man tackar.
Det här å andra sidan bara ett snabbförsök för jag var så fruktansvärt nyfiken. Tyvärr är ljuskänsligheten lite hög på kameran då det i verkligenheten inte blänker riktigt så mycket.
Ska se om det finns tid ikväll att montera en IC för att se hur det ser ut.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Börjar nog bli tjatig vid det här laget men nu ligger det en bättre version samt att jag borrat upp hjärtat så dioden sitter inuti.

Youtube-länk
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Skitsnyggt ju! :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jo men det blir precis den effekten som jag önskat och pga den lite ruggiga ytan så blir hjärtat mer "levande". Kanske inte någon direkt raketforskning men ändå...

Ditt tips om att värma borren lite innan fungerade perfekt! Stegade upp 0,5mm i taget och hålet blev kanon.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Funderat lite på kretsar för spänningsmatningen till detta bygge och jag är otroligt tacksam om någon vill ge sin idé eller kommentar om eventuell bättre/stiligare lösning.
Självklart ska man veta först och främst vilka spänningar man behöver men eftersom det fortfarande är i idéstadiet och jag inte kan så mycket så har jag ingen säker sammanställning än.
Tanken är att använda mig av en 230VAC->12VDC vägg-vårta och sen en brytare på klockan.

Spänningsmatningen till Nixie-rören verkar ligga kring 170VDC och för att labba lite med detta så tog jag ner ett schema från nätet på en SMPS (schemat nedan). Har fått hem grejerna och kopplat upp allt på brädan men provkörning blir imorrn. Nu står det förvisso 9VDC Vin men enligt pappret så kan det vara 9-12VDC.
Enligt specen ska denna kunna ge 100-200VDC på Vout. När det kommer till ström så måste jag nog räkna lite.. Eller ja, har inte en aning men det är alltid en början!

Till uC'n (som blir en PIC av någon modell) räknar jag i nuläget med en step-down från 12->5VDC (typ 7805). Kommentarer kring detta?

Senare till drivkretsen för rören så har jag kikat lite på K155ID1 vilket också verkar "må bra" av 5VDC.

Ja som sagt, vore kul med lite idéer eller kommentarer!
SMPS.JPG
EDIT: Lade till "typ 7805" då jag såg jag hade en sådan hemma om den fixar 12VDC galant
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Mitt förslag: använd CMOS-versionen av 555: ICM7555. Den har inte samma otrevliga ström-surge vid växling av utgången som "den gamla" har. Kontrollera med databladet om tiduträkningen är den samma, jag har för mig att ICM7555 har en annan uträkning.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Det lät som ett mycket bra förslag Icecap! och nu kommer det "sorgliga":

Ni får ursäkta min okunskap men jag har aldrig hållit i en 555 innan. När jag letade 555'or så tog jag faktiskt bara en som "lät" bra. Antagligen var det beslutet baserat på vädret...
Som jag skrev i tidigare inlägg så var allt monterat igår och jag testskörde i morse men fick bara 12VDC på Vout. Tyvärr kan jag inte koppla in skopet förrän ikväll för att se om 555'an oscillerar.

Efter detta så läste jag ditt inlägg och blev glad för förslaget men fundersam.. jag kände igen den benämningen.. Jo visst, det var just 5st ICM7555'or jag hade köpt varav 1 satt i kretsen.

Så, inte bara har du gett mig ett bra förslag, du har troligen också förklarat varför min krets inte fungerar och hur man kan lösa det.

Jag tror inte jag kommer klara av det men jag ska göra ett tappert försök i att "konvertera" kretsen. Databladet verkade mycket bra!
Skriv svar