Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Sommaren 2013 gjorde vi en rejäl utrensning på jobbet. Gick så klart med jämna mellanrum och kontrollerade den växande högen av skrot utanför :D . Fick efter ett tags botaniserande syn på en tygväska som det stod "Compaq" på. Verkar intressant tänkte jag. Öppnade väskan och såg direkt att det var en gammal "släpbar" dator med inbyggd CRT skärm. Tog genast reda på den!
Visade sig att datorn jag hittat var en Compaq Portable II (från http://oldcomputers.net):

Kod: Markera allt

Compaq Portable II
Announced: February 1986
Price: US$3499 - $4999
Weight: 26 pounds
CPU: Intel 80286 @ 6 or 8MHz
RAM: 256K - 640K
Storage: One 360K 5.25-inch disk drive
 10Meg or 20Meg hard drive
Display: internal 9-inch monitor
 monochrome, 80 X 25 text
Ports: 1 parallel, 1 serial, 1 CGA.
OS: MS-DOS 3.2
På kvällen när jag kom hem samlade jag mod ett tag och beslöt till sist att plugga in datorn och se vad som händer.
2013-08-23 17.45.28.jpg
Den startade i alla fall upp, men bootade inte! Denna dator har CMOS minne där man bland annat ställer in hårddisktyp. Batteriet till detta CMOS minne var så klart sedan länge dött, hårddisktypen var därmed fel och datorn måste bootas från diskett. Problem tänkte jag, vart får jag tag på bootdisketter? Gjorde snabbt lite efterforskningar på nätet om datorn och ser att den verkar ju ha 360kB diskettstation. Jag har en Pentium III dator med Windows 2000 och 5,25" 1,2MB diskettstation, så jag tänkte att det kanske går att hitta på något för att få till en bootdisk och sedan kunna föra över filer. Under tiden som jag sitter i kontoret och läser står Compaqen på köksbordet och går fortfarande efter sin första uppstart på säkert 20 år. Plötsligt hör jag ett "POPP!" och datorn tystnar. Säkringen i nätdelen flög ..ajaj.

Nästa dag på jobbet frågar jag runt lite bland kollegorna som jobbat i företaget längst. Det slutar med att en av kollegorna visar mig ut i skrothögen utanför jobbet igen, och pekar där ut ytterligare två st Compaq Portable II! Dessa var monterade in i Schroff lådor för fältmässigt bruk, och ganska modifierade med omdraget kablage till tangentbord mm. Spenderade en kväll på jobbet och skruvade ur datorerna från Schroff lådorna och släpade hem ytterligare två st Portable II :)

Ytterligare en dag går och jag frågar runt mer på jobbet om gammeldatorerna. "Det kan finnas kvar disketter och manualer i arkivet nere i källaren" säger en av kollegorna. Blir eskorterad ner i arkivet efter dagens slut och visst, vi hittar disketter, DOS 3.30 manualer, manualer till grafikkortet i maskinerna mm, mm. Allt som följde med när datorerna var nya! Jag tar rubbet sa jag :)
Med disketter och dokumentation, samt två reservdelsmaskiner kände jag mig säker på att jag skulle få igång en gammal Compaq.

Disketter
2014-01-31 19.16.57.jpg
Datorn i orginalväskan
2014-01-31 18.40.46.jpg
Klar för transport
2014-01-31 18.39.47.jpg
Utfällbart stöd under, tangenbordet fäster man i fronten
2014-01-31 18.38.47.jpg
Fortsättning följer ..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Gör gärna en imagekopia (sektor för sektor) på de där systemdisketterna då det kan vara fler som behöver dessa. Inget man kan beställa direkt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Har provat läsa disketterna i min Win 2k dator, och det verkar gå bra att läsa 360kB floppys i den 1,2MB stationen i alla fall.
Bra idé att spara image av systemdisketterna! Skall forska i lämpligt program lite. Du kanske har något tips på imageprogram? Eller någon annan?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Om du kör någon form av unix så kan du använda:
dd if=/dev/fd.. bs=512 of=floppyimage.fs

Ersätt /dev/fd.. med den enhet som dit system använder.

Prova annars dessa:
http://www.pamarsystems.com/raw
http://www.tavi.co.uk/os2pages/rawrite.html

Annars kan jag tipsa om C kompilator för MS-DOS (Borland Turbo C 2.01):
http://cc.embarcadero.com/item/25636 (1 MB)

Där kan du skriva ett program som i stort sett kör open() for(..) biosread() write() close().
int biosread(int dev, int cyl, int head, int sec, int num)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Kanonbra tips blueint! Skall ta en titt på detta senare. Jo jag känner till Borlands C kompilatorer, har använt de en del, mer om detta senare i tråden :)

Fortsätter Portable II storyn, det blir lite tråkigt, för jag har faktiskt redan fått ordning på en av datorerna. Beskriver vad jag gjort så här i efterhand helt enkelt :)

Jag trodde att det skulle bli en enkel match att få en av datorerna att boota, nu när ja hade orginalfloppysarna. Fortsatte uppstartsförsöken med en av de andra datorerna. Denna hade inget plastskal, ganska allvarlig inbränning på skärmen och såg allmänt skamfilad ut efter år av bruk i fält. Den gick igång dock, och inget säkringspoppande. Provade boota från floppy, gick inte. Provade flera olika bootfloppys, hade ju hämtat tre uppsättningar orginalfloppy och manualer från arkivet på jobbet. Tvärstopp. Nu fick datorerna stå i flera veckor medan jag funderade på vad som kunde vara fel. Till slut tog jag ut en av floppyenheterna helt ur maskinen med en tanke att sätta in den i Petium III datorn och prova läsa från den. När jag hade floppyenheten lös så såg jag hur låsmekanismen fungerade och förstod att här föreligger ett förarfel!
Många gamla 5,25" floppyenheter har en arm man viker ner efter att man stoppat i floppyn, inte Compaqen, där finns bara en knapp för eject (trodde jag). Det visade sig att man skall trycka en gång på eject knappen efter man stoppat in floppyn, då låser man fast den! Beväpnad med denna kunskap och en lite skamsen känsla skruvade jag ihop datorn igen och .. den bootar :)

Kör igång Compaq diagnostics programmet och med det kunde jag efter lite läsande i manualerna fixa till CMOS inställningen för hårddisken. En snabb CTRL-ALT-DEL, ut med floppyn ur datorn och se om den vill boota från hårddisken. Njet. Nu förstår jag att hårddisken spinner inte ens upp, tyckte nog att det var ovanligt tyst.
2014-01-12 12.38.58.jpg
Skruvar sönder hårddisken i småbitar eftersom jag sett att ibland så räcker det med att man ger de gamla diskarna en knuff på spindeln så spinner de upp igen. Tog bort korten som sitter under disken för att komma åt baksidan på motorn (måste vara rotorn med magneter). Vrider försiktigt på den .. "knirk" låter det och motorn snurrar fritt. Skruvar ihop allt, bootar först från floppy, ställer om CMOS hdd typen igen, starta om. Yes! Den bootar från hårddisken!

Hårddiskarna i de gamla Compaq Portable II är en lite underlig histora. HDD kontrollerkortet som sitter i en av de fyra ISA platserna är faktiskt IDE! Hårddisken har dock ST506/412 (MFM) interface, så under hårddisken sitter ytterligare ett kort som översätter IDE styrsignalerna till det äldre MFM som hårddisken förstår. Lite underligt upplägg.

Har tidigare beställt nytt batteri för CMOS. Passar på att i det här läget byta detta, då det verkar finnas hopp om att få fart på datorn.
2014-01-09 18.19.21.jpg
Datorn sköter sig exemplariskt i några dagar medan jag utforskar gamla program och annat på den gamla hårddisken. De här gamla Compaq datorerna användes på jobbet för att styra en väldigt tidig markradarutrustning, speciellt gjord för att mäta inuti borrhål. Jag hittar lite gammal mätdata, kermit script för överföring av filer till en DEC PDP11 och ett terminalprogram som någon klurig en döpt till "Smarterm".
2014-01-06 21.32.34.jpg
Efter några dagar börjar dock hårddisken krångla. Vill inte spinna upp. Jag måste skruva ur den ur datorn, knuffa runt motorn lite och sätta tillbaks den igen, då är den med. Börjar klura på ett sätt att överföra filer, är fortfarande vid det här laget säker på att det sitter 360kB floppyenheter i datorerna ..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av xxargs »

när huvudena börja klibba på landningszonens smörjmedel i centrum av skivan så fastnar de snart igen även efter en kortare stillestånd - det var närmast standard att ha en träpinne, gärna med gummi eller tom tops som man stack in mellan kretskortet och chassiet till spindelmagnethjulet och knuffade till - också med ett knäpp när det lossnar som redan nämnt. så länge disken snurrar är det inga problem utan det var när de var avstängda - från 20 minuter och längre som man var tvungen att 'lossa skiva' strax innan strömmen slogs på...

tyvärr har jag ett par gamla SCSI-diskar med samma problem men där spindelmotorn är inbyggd och oåtkommlig...

idag så lyfter man huvudena från skivan mha kälkbackar i viloläget längst ut i periferin och huvudena berör aldrig hårddiskytan någonsin under sin drifttid.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Ok, är det alltså läs/skrivhuvena som fastnar? Jag trodde att det var motorlagren?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av xxargs »

Det är gammal känd 'issue' på HD tillverkade kring 1985-1995 av samma kaliber som när magnetpulver lossande på magnetbanden i bandmedia som tillverkades i slutet av 70-talet, nitratfilmer för biograffilmer i början och mitten av förra seklet...

det är sällan lager blir tröga och skär på en hårddisk - dock gamla hårddiskar så kunde lagren bli så slitna att det wobblade och svajade så mycket att man fick läsfel, men det var långt långt innan slitaget var något som kunde mätas upp. På den tiden så renoverade man också hårddiskar med bl.a byte av lager etc. då HD var svindyra...

såg på dina bilder att det är stegmotordriven huvudpositionering på HD:n, den kommer inte vara särskilt snabb när det gäller huvudpositionering och med en karaktäristisk ljud som man numera bara hör i hacker/datornördfilmer kring 85-90 talet ;-)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Ok, intressant. Jag trodde nog att det var lagren som tjarvat ihop.

Japp, en stegmotordisk är det! Den är helt klart slö, men låter kul :) Disken som till sist hamnade i maskinen är tyvärr en servodisk, men den enda av de tre diskarna som fungerade tillförlitligt. Skall fortsätta tråden med mer info, men det blir nog imorgon.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Electricguy »

Fasen vad häftig! :D
Gillar verkligen färgen på skärmen!
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Ja, visst är den? Flickvännen är inte lika imponerad av den däremot. Kanske tvingar WAF faktorn ut den från huset till slut :) Funderar på att ha den ståendes på jobbet som prydnad / kul grej.
Tar lite tid att skriva och gå igenom bilderna, under tiden kan ni ju kolla in den här gamla reklamen som John Cleese gjorde åt Compaq, tydligen gjorde han en hel del reklamfilmer för Compaq.
The Compaq Portable II compared to this fish!
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Electricguy »

Ett tips om du vill ha den till något lite kul, och du hänger på IRC så kan du plugga en Raspberry Pi till den, köra en serieterminal och köra typ IRSSI på hallonpajen, eller varför inte surfa runt på nätet med textbaserade webbläsare? :D
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Jag har redan en riktig IRC klient på den, och har den ansluten till internet med ISA nätverkskort :) Tips på kanaler?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av stenD »

Oskar skrev:Ja, visst är den? Flickvännen är inte lika imponerad av den däremot. Kanske tvingar WAF faktorn ut den från huset till slut :) Funderar på att ha den ståendes på jobbet som prydnad / kul grej.
Tar lite tid att skriva och gå igenom bilderna, under tiden kan ni ju kolla in den här gamla reklamen som John Cleese gjorde åt Compaq, tydligen gjorde han en hel del reklamfilmer för Compaq.
The Compaq Portable II compared to this fish!
Lägg ut grejerna på ebay, det kanske ger en rejäl slant. Det finns ju nostalgiker i mängder därute!!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

@Oskar, Hittade en mycket bättre funktion än biosread() i Turbo C:

ousob.com: ClipX - Turbo C - <b>absread() read disk sectors</b>

Kod: Markera allt

#include   <dos.h>

 int        absread(drive,nsects,sectno,buffer);
 int        drive;                       Drive number to read
 int        nsects;                      Number of sectors to read
 int        sectno;                      Beginning logical sector number
 void       *buffer;                     memory address
Inläsningen av en floppy till en fil bör se ut ungefär så här (se upp med var du sparar filen!):

Kod: Markera allt

#include   <stdio.h>
#include   <fcntl.h>
#include   <sys\types.h>
#include   <sys\stat.h>
#include   <io.h>
#include   <dos.h>

int main(int argc, char *argv[]) {
char *filename_out;
unsigned char buf[512];
int szsect=512;
int nsect=1;
int fd_out, drive, sector;

if( argc < 3  ){
  printf("Usage: floppyreader drive output_filename\n\n");
  return 1;
  }
drive = atoi(argv[0]); /* From this drive A=0 etc */
filename_out = argv[1]; /* Filename to dump sectors into */
if(  (fd_out=open(filename_out, O_CREAT | O_EXCL | O_BINARY, S_IREAD | S_IWRITE)) !=-1  ){
  for(sector=0;  sector<=10000; sector++){
    if(  absread(drive, nsects, sector, buf) !=0 ){
      break;
      }
    if(  write( fd_out, buf, nsects * szsect) != nsects * szsect  ){
     printf("FAIL: write(), errno=%s\n", errno);
     break;
     }
    prinitf("Done %.1f kB\n", ((float)(sector*szsect))/1024.0 );
    fflush(stdout);
    }
  close(fd_out);
  prinitf("Done %d sectors\n", sectors );
  }
return 0;
}
Om absread() inte uppfattar antal cylindrar, huvuden och sektorer korrekt så kan det bli smet av alltihop så det kan vara bra att kontrollera denna aspekt.
Oskar skrev:hittar lite gammal mätdata, kermit script för överföring av filer till en DEC PDP11 och ett terminalprogram som någon klurig en döpt till "Smarterm".
Lite länkar i ämnet:
https://en.wikipedia.org/wiki/PDP-11
https://en.wikipedia.org/wiki/Kermit_(protocol)
Skriv svar