Köpa lysrörsreaktor?

Acedarkman
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 januari 2014, 09:10:23

Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av Acedarkman »

Hej

Jag var tvungen att demontera mitt ena lysrör i garaget då jag satte in en gargeportsöppnare i helgen. Jag upptäckte då att det var bränt runt ena anslutningen till den ena reaktorn. Jag vill inte koppla på detta lysrör igen utan att först ha bytt rektorn. Har kollat runt men hittar inte någon bra sida där man kan köpa dessa. Någon som har något bra uppslag? Rektorn ska var till ett 58W rör.
Flera av mina lysrör brummar (billiga armaturer från Harald Nyborg) så jag har tänk kolla igenom allihopa och bytta de reaktorer som låter eller kanske också är brända!!!

//Micke
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av mrfrenzy »

ELFA har reaktor, men det är oftast billigare att köpa en helt ny armatur på harald nyborg eller Biltema...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av Henry »

Eller ändra om allt till en elektroniskt ballast så tänds de direkt utan fördröjning och inga glimmers att bry sig om. Finns en hel del av dessa typer på tex Ebay för småsummor, även från tex engelska eller tyska Ebay så får man de lite snabbare med.
Acedarkman
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 januari 2014, 09:10:23

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av Acedarkman »

Hej

Tack för era svar!

MrFrenzy, jag kollade där, men precis som du skriver så är det nästan billigare att köpa en helt ny armatur. Men jag har ju fler reaktorer som brummar och har ingen lust att byta ut alla armaturer, då kan det kanske löna sig ändå att byta ut dem som är dåliga. Om jag nu kan hitta några prisvärda reaktorer någonstans!?

Henry, intressant idé! Kan du hjälpa mig på lite på traven med vad jag ska börja kolla efter? Jag har ingen aning om vad en elektronisk ballast är, vilket jag nu direkt ska kolla upp direkt!

//Micke
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av Henry »

Den har samma basfunktion som en mekanisk tung en med järn i sig och inkluderad glimtändare, som behövs för att köra igång lysröret, en elektronisk dito är som namnet antyder helt elektronisk med elektronikkomponenter och dylikt istället och väger en bråkdel och har dessutom en del fördelar jämtemot en ej elektronisk sådan. En av de stora fördelarna är att den tänder lysröret samma sekund som du slår på strömbrytaren utan någon synbar fördröjning och lysrören brukar också hålla lite längre med dessa.

Här är några exempel på dessa typer:

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat ... _PrefLoc=2

Gjorde en snabbsök och de två översta som är lika finns i England medan en hel del av de nedersta och framförallt billigaste är i Hong Kong, men dock bra grejer som tex OSRAM och dylikt men tar dock runt 2 veckor att få och ev även behöva momsa för de. Det behövs inte för de från England och att du normalt får de inom en vecka eller så om det flyter på och att det verkligen finns i England så de inte tar hem från kina vilket vissa gör.

Finns nog säkert i Sverige med men inget jag kollat upp och förstås till andra priser.
Acedarkman
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 januari 2014, 09:10:23

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av Acedarkman »

Hej

Jag har nu beställt två ballaster gjorda för 2x58w för att prova. Jag har ju två reaktorer i varje armatur som jag får över då jag sätter in ballasterna istället, så då får jag lite reservdelar över till de andra två. Fungerar det bra byter jag nog till ballaster i de andra också på sikt. Jag beställde på e-bay enligt ditt förslag Henry men det blev från Hongkong då britterna fortfarande envisas med vänstertrafik, avlopp på utsidan av husen, varm öl och framför allt 110v i uttagen.

Jag postar hur det gick när jag väl monterat in de nya ballasterna!

Tack så länge!

//Micke
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av NULL »

110V i uttagen?
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av frallzor »

England har väl ändå samma spänning i sina uttag som vi har med annan kontakt :)
Acedarkman
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 januari 2014, 09:10:23

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av Acedarkman »

:shock: :oops:
Tja, jag vet inte vad jag tänkte på...

Men nu har de två reaktorerna i alla fall kommit fram! Fantastiskt att det kan fungera så bra!

Ska bygga om den första armaturen i helgen och postar så fort jag vet resultatet.

Tjoho!
George S
Inlägg: 58
Blev medlem: 28 januari 2014, 14:26:55
Ort: Numera emigrerad till skogarna 5 mil NV om Kalmar
Kontakt:

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av George S »

frallzor skrev:England har väl ändå samma spänning i sina uttag som vi har med annan kontakt :)
japp, det har dom! eller om det kanske var så att dom har 240volt i stället för våra 230..

Drosslar/ ballaster mm. tror jag man kan köpa rätt billigt på malmbergs elektriska.. Handlade mycket elmaterial från domför stället jag jobbade på för några år sen.. ..Men du kanske redan har hunnit köpa hem vad du ska ha..
Acedarkman
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 januari 2014, 09:10:23

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av Acedarkman »

Hej

Har nu byggt om två av mina lysrör med reaktorer istället. Det fungerar klockrent, tänder direkt och framför allt brummar de inte! Så nu är det både tänt och tyst i garaget!

//Micke
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av 4kTRB »

Jag köpte billig reaktor hos Clas Ohlson till min UV-låda.
I och för sig ett antal år sedan men de var de billigaste jag hittade.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av NULL »

Det fungerar klockrent, tänder direkt och framför allt brummar de inte! Så nu är det både tänt och tyst i garaget!
Håller med, det ska vara väldigt specialfall för att jag ska sätta in den gamla typen nu när man vant sig vid elektroniska. :tumupp:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av 4kTRB »

En bra reaktor brummar väl inte vad jag vet.
Den ska bara se till att begränsa strömmen
och ska vara dimensionerad efter lysrörets effekt.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Köpa lysrörsreaktor?

Inlägg av NULL »

...bra reaktor...
Finns det någon märkestillverkare kvar tillverkningen av såna, har inte de gått över till HF-don...
Skriv svar