diskmaskin översvämningsskydd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av frownlayer »

Kom ner i morse och märkte att diskmaskinen gick för fullt, och att den stod och blinkade som en julgran.
efter lite letande i min bruksanvisning så hittade jag att det var översvämningsskyddet som utlöst. när jag tittar under maskinen så har ca 1-2msk vatten kommit på plastskyddet på golvet. Jag vet inte hur gammal maskinen är. jag tänkte nog skruva isär den ikväll, så har någon en liten erfarenhet så får ni gärna dela med er.

Maskinen är en husqvarna cardinal 5026.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av Nerre »

Vi hade liknande problem med vår gamla maskin, varje gång man körde den så rann det över nån tesked vatten som hamnade på bottenplåten (där det satt en flottör som fungerade som övervakning).

Min analys blev att maskinen fyllde vatten så här:

1. Vatten fylldes "på tid"
2. Spolpumpen startade
3. Vatten fylldes "till nivå"

Den där skvätten vatten som rann över kom vid steg 1, när den fyllde på tid alltså. Min gissning var att programverket började bli slitet (det var ett elektromekaniskt) och att fyllningen därför pågick nån några sekunder för länge så det hann rinna över. Eller möjligen var det att spolpumpen startade några sekunder senare än den skulle.

Innan vi bytte maskin så fick jag suga upp vatten från bottenplåten ungefär varannan vecka för att vi skulle slippa "stopp".
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av Micke_71 »

En del äldre diskmaskiner har en mikrobrytare och en bit snabbbitsocker som översvämningsskydd. Kommer det vatten på plåten så smälter sockerbiten o brytaren slår ifrån maskinen. Genialiskt simpelt, särskilt när folk vill köpa en sockerbit som reservdel för dyra pengar.....

Om du haft smuts i luckans tätning så kan det ha sipprat ut lite vatten o löst upp sockerbiten.

På vissa nyare maskiner så ska det tydligen sitta något liknande men en svampliknande historia istället. Har aldrig behövt bråka med dom så jag vet inte exakt hur de fungerar.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av frownlayer »

Jag har nu plockat isär maskinen, efter att ha sugit upp vattnet ur bottnen med en trasa så är nu felet borta.

efter detta så tittade jag runt lite i maskinen och fick se ett vitt märke på en slang. och tada.... där var det ett litet minihål.
problemet är att jag behöver bara gummidelen men då är det klart att den är ihopsatt med en annan. så totalt blir det 450kr med frakt :(.

jag ska leta upp lite slang ikväll och fusklaga tills jag fått min del.

Bild
PatrikB
Inlägg: 185
Blev medlem: 24 maj 2004, 11:19:32
Ort: Borås

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av PatrikB »

Har bytt exakt samma del på våran Husqvarna. Gummidelen hade lösts upp inifrån vilket resulterade till slut i ett hål. Vatten rann ner i värmaren vilket gjorde att jordfelsbrytaren löste ut. Tur man var hemma...

Det man undrar nu är om alla andra slangar i maskinen också håller på att lösas upp...
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av frownlayer »

troligen inte. Denna är gjord av TPE, de andra liknar mer äkta gummi.

men varför de har satt gummi överallt förutom just här är för mig en fråga. kanske för att få sälja mer delar.
jag tänker spara det gamla röret och vulka dit en riktig gummislang med armering, och nästa gång denna går sönder så ska jag byta till min egen konfiguration. det bör hålla mycket bättre.
PatrikB
Inlägg: 185
Blev medlem: 24 maj 2004, 11:19:32
Ort: Borås

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av PatrikB »

Ok.

På min maskin var gummidelen inte ljusbrun utan svart. Även den utbytesdelen jag fick hade svart gummi.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av GalFisk »

Ang. översvämningsskydd, så är skyddet i min maskin bestående av en bit frigolit som vid översvämning flyter upp i armen på en mikroswitch. Enkelt, tillförlitligt och återställningsbart.
Jag ska skruva en kompis' bänkmaskin till veckan, som ibland går i tömningspanik utan att ha översvämning och nyss fick översvämning utan att skyddet slog in. Det ska bli intressant.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av frownlayer »

jo jag hade med frigolit-versionen. den har både för och nackdelar. fördelen är att den är återställningsbar utan att byta delar. nackdelen är att om vattnet är smutsigt eller geggigt med fett så finns risken att den sätter sig i bottnen och därav ger en falsk trygghet. Nu är iaf röret hemkommet och ditmonterat.
BengtAl
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 oktober 2014, 22:27:24

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av BengtAl »

Vi hade liknande problem med vår gamla maskin, varje gång man körde den så rann det över nån tesked vatten som hamnade på bottenplåten (där det satt en flottör som fungerade som övervakning).

Min analys blev att maskinen fyllde vatten så här:

1. Vatten fylldes "på tid"
2. Spolpumpen startade
3. Vatten fylldes "till nivå"

Den där skvätten vatten som rann över kom vid steg 1, när den fyllde på tid alltså. Min gissning var att programverket började bli slitet (det var ett elektromekaniskt) och att fyllningen därför pågick nån några sekunder för länge så det hann rinna över. Eller möjligen var det att spolpumpen startade några sekunder senare än den skulle.

Innan vi bytte maskin så fick jag suga upp vatten från bottenplåten ungefär varannan vecka för att vi skulle slippa "stopp".
Fick samma problem med min Husqvarna Cardinal 5131. Jag upptäckte att det inte var en läcka eller mekaniskt fel, utan vattnet kom från ett litet dräneringsrör från enheten på sidan där vattnet kommer in. Jag skruvade av sidoplåten och upptäckte att det satt en massa skit/klägg inne bland massa kanaler i plastbehållaren. Den såg svår ut att montera loss, så jag kopplade loss vatten in och ut (det rann en del vatten när jag kopplade loss vatten in slangen) Jag tog tryckluft och blåste in i rörkopplingarna samt in i det lilla dräneringsröret. Det syntes att en massa klägg lossnade... Monterade tillbaka allt och se, nu kom inget mer vatten ur det lilla röret och maskinen har fungerat problemfritt sedan dess. :D
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av adent »

Ush, jag måste dra ut vår maskin nån dag och skruva isär den, tycker inte den diskar så bra som den har diskat.
Den har dessutom timer så man kan sätta den att diska när elen är billig på natten, men det känns alltid lite läskigt.

Tror våran också är en Huskvarna, dock rätt ny.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av Glenn »

adent: kör en diskmaskinsrengöring i den fröst om du inte redan gjort det, kan göra underverk.

Elen billig på natten förresten, finns det sådana avtal fortfarande ? trodde dom avskaffades på typ 90-talet.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av MiaM »

En annan lösning på diskmaskiner som läcker lite vatten är att ha dem i ett våtrum / utrymme som tål vatten (d.v.s. där det finns golvbrunn & co).

Det är givetvis hygieniskt vidrigt att ha diskmaskinen i samma rum som en toalett (bakterier som stänker o.s.v.), men ifall man har dusch/bad separat från toaletten så lär det väl mest bara vara ett socialt stigma att ha diskmaskinen i badrummet?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av adent »

Glenn skrev:adent: kör en diskmaskinsrengöring i den fröst om du inte redan gjort det, kan göra underverk.

Elen billig på natten förresten, finns det sådana avtal fortfarande ? trodde dom avskaffades på typ 90-talet.
Jo faktiskt, det går inte att nyteckna och det är mycket högre fast avgift på detta med tidstariff.
Men vi har typ 24 öre i överföringsavgift på dagtid 5 månader på vintern och nattetid vinter och resterande 7 månader dygnet runt har vi ca 4 öre.

MVH: Mikael
GGeorgss
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 januari 2009, 21:34:56

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av GGeorgss »

Har fått problem med en Electrolux ESF 63030. Felkoden säger att översvämningsskyddet har löst ut.

Kontrollampan för Start/Avbryt blinkar kontinuerligt
Kontrollampan för Program klart blinkar 3 gånger

Översvämningsskyddet är aktiverat

Stäng vattenkranen och kontakta vår lokala serviceavdelning.

Har skruvat av sidopanelen samt frontpanelen framför pumpen, och har lokaiserat frigolitbiten. Det konstiga är att det är maskinen är helt torr. Ingen fukt alls på bottenplattan.

Några idéer??
Skriv svar