Bygga enkel robot. Samla delar först

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Bygga enkel robot. Samla delar först

Inlägg av Radioman »

Hej på er
Dett är mitt första inlägg här. Hoppas jag hamnat rätt
:D
Det var i alla fall jag som alldeles nyss köpte motorstyrnings-kretsarna TA8050P som Sodjan här på forumet krängde på Tradera. Hoppas kunna använda dem till de motorer jag kommit över på mitt jobb.
Surplus motorer från kasserade skrivare som driver skallinan på gamla panelinstrument från industrin. Mycket små fina underverk från Sweisch som skall gå från 1-5 volt och har planet växellåda och drar nästan ingen ström alls.

Detta med PIC processorer har jag åter tagit tag i. Har aldrig kommit igång ordentligt men lyckades i går kväll med "trafikljus" på ett labbord. :lol:

Jag letar nu överallt på nätet efter något lagom robotprojekt att börja med men ju mer jag lär mig desto mer "om och men" dyker ju upp. När jag ändå startar så skall jag försöka göra det med något modulsystem så att jag kan använda prylarna i senare projekt om jag orkar hänga i och lära mig mer. Har lite draghjälp av min son på 12 år som börjar få kapacitet till mer än bara fantasifoster, och som har idéer och entusiasm (och hög månadspeng. :twisted: )

Har ni här några bra förslag på länkar med någorlunda färdiga bitar som kodsnuttar, scheman mm. ?
Vilka hemelektronikprylar är bra att slakta för att få tag på IR-sändare och mottagare t.ex ? Jag menar, skall man köpa alla grejor nytt blir det ju för dyrt.:? Skall man bygga allt med diskreta komponenter tar det för lång tid osv.

Hade stora planer på att bygga roboten som var i Allt om elektronik för något år sedan. Kallades Wobbler. Får dock inte tag på processorn, även om Conrad Elektronik hade motorstyrning och IR delarna.
Nu har jag ett antal PIC16F84A och en PIC16F876a att leka med och det måste väl räcka gott för en enklare robot att lära sig på.

Ja, lite tankar rätt ut i luften. Kanske någon har liknande idéer ?

Ha det gott 8)
tgr

Inlägg av tgr »

Jag är också väldigt nybörjare på detta. Jag har byggt mig en liten robot i tekniklego med legos vanliga dc-motorer. Till denna har jag lite brytare och en pic för att hitta väggar å syra och lite så.

Väldigt enkel men funkar bra att lära sig på tycker jag.
Anledningen till att jag valde att bygga med tekniklego är att jag helt enkelt inte behövde bry mig så mycke om design på roboten. Det är ju väldigt lätt att bygga om när man kommer på en förbättring.

Här är en sida med massa do it yourself sensorer till just lego. Där finns även massa data på de olika legomotorerna. Jag driver mina motorer med vanliga h-bryggor.
Jag hade sen tidigare motor: 2838 men köpte nyligen 2st motorpaket: 5292. De senare kostade under 300:- styck och var ett litet impulsköp när jag råkade passera en leksaksaffär :)

Jag såg för övrigt att det går att beställa Lego Mindstorms motorerna löst från lego.com. Tror man kan köpa sensorer där med. Så har man tekniklego sen innan gär det grymmt lätt att bygga sin egen centralenhet med en pic och ha massa fler io än den motorn har.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hej,

jag håller också på att försöka bygga en lite enkel robot (autonom) utav en pic.

jag är extremt mycke nybörjare (började fundera på att byta till pic för typ en veckasen) :D men jag har bygt många robotar med basicstamp innan.

för att få ir motagare och diod är det nog ingen ide att slakta nåt... en motagare kostar 13kr på Elfa 0 en diod går inte på många kronor den heller... men det är klart.. har du en trasig stereo eller tv m.m kan det ju va värt ett försök...

OBS. TÄNK BARA PÅ ATT DET KAN VA FARLIGT ATT ÖPPNA EN TV DÅ DET ÄR VÄLDIGT HÖGA SPÄNNINGAR I KONDINGARNA.

vil du inte ha det så dyrt (kostnaden är inte gigantisk direkt :D ) eller lite lättare at bygga, kan du ju ta microbrytare för att navigera.

//daniel
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Tjenare squiz3r
Skratta du :( :)

Har man som jag en hööög med intressen som man vill jobba på så blir det dyrt. Har du sett att Elfa vill ha moms på sina priser, de vill ha dyr frakt. Det blir INTE billigt med alla komponenter.

Sedan , om du tittar på min hemsida, så har jag i år lagt 20 000 på vår amerikanare. Nyrenoverad motor mm. Blev kanon. Brände däck med tjutande V8 ljud i sommar. Bensinen hade ju rätt pris också... :shock:

Sedan är det ett gammalt hus som skall renoveras. Släktforskningsföreningar och allt annat. Köpte komponenter på Tradera igår. Bra pris men en hundring gick ju igen..

Vad tar du stålar från ? :D

TV och högspänning är jag inte rädd för. Jobbade på TV-trim elektronik i Göteborg i 3 år innan jag gick över till industrin. Jag äälskar rörförstärkare t.ex. Tar mina IR mottagare från avdankade sattelitmottagare 8)

När jag lärt mig lite mer om microcontollers så skall jag bygga en rörtestare med mätdel som använder PIC och display. För visning av förstärkning, spänningar , strömmar beräkningar mm. Blir kanske först i världen med en sådan. Har inte hittat någon "Tubestester" med pic aller atmel i på nätet.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Dyr frakt? Inte då... De skickar som brev = en tia eller så i frakt...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Vad tar du stålar från ?
månadspeng :D

ooosh... tur att man inte har sånna utgifter :)
men å andra sidan har man ju inte nåra speciella inkomster heller ,250kr/månad pluss nåra tior i "extra knäckande"... :P
Tar mina IR mottagare från avdankade sattelitmottagare
ja... det kan man ochså göra om man har till gång till sånt (tillskilnad från mig)...

IR Motagare är ju lätt att läsa av med en PIC ..
sändar dioden är väll det lättaste att bygga en "555" krets av en "invator", har du ett osolyscope? det under lättar ju väldigt för att få rätt freqvens på 555:an

ska roboten göra nåt eller bara köra runt o va "söt"??

Lycka till! lägg hjärna upp lite bilder :)

Edit: ordningen på ditt elektronik-bord påminner mig av nån konstig anledning om mitt elektronik-bord, o mit skrivbord också för den delen :P

//Daniel
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Hoppas bara jag får genomfört projektet ... Ibland tröttnar jag på vägen.

Jag skall lägga upp bilder, jag lovar. Lekte med Lego igår och fick till en grund med två motorer med hjul på mitten och ett stödhjul bak.

Min robot skall kunna väja för hinder. Kommer han till ett 90 graders vägghörn så skall han kunna vända helt om.
Nästa steg är att han skall söka sig till ljus, men inte om där är en vägg.
Inte jättehäftigt men det är väl så man börjar ? :)

Nästa steg är att han ropar på pappa att han vill sitta och gosa i knät efter att han stött på för många hinder :lol:

Angående utgifter. Fick denna månaden pröjsa den numera obligatoriska oljetanksinspektionen i huset. Kostade 3000kr. Ett antal robotar hade det blivit :(

När det gäller elektronikskrot så har jag en son på 12 år som uppenbarligen har ärvt gener från mig. Han drar hem mängder med skrot. Han har en egen mobiltelefonverkstad. Alla hans kompisars telefoner lagar han. Oftast är det fukt och oxidproblem. Kan nog bli ett mobiltelefonmuseum så småningom.Som tur är har vi ju ett hobbyrum där vi härjar fritt. Stort hus är bra ibland 8)

Fy f*an va jag svamlar :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Inte jättehäftigt men det är väl så man börjar ?
jepp det är så man börjar...
Nästa steg är att han ropar på pappa att han vill sitta och gosa i knät efter att han stött på för många hinder
jepp det är så man slutar :D
Min robot skall kunna väja för hinder. Kommer han till ett 90 graders vägghörn så skall han kunna vända helt om.
då kan du ju ha en ir detector på var sida o en fråmåt?
så när den möter nåt hinder framför sig kollar den på dem två på siderna också.

jag byggde ett liknande system för ett tagsen med en basicstamp, men då hadde jag bara en detector som satt på ett "huvod" som den vred på :)
Stort hus är bra ibland
det hadde jag också velat ha... :( så fort någon liten pinal kommer utanför mitt rum, så kommer mamma o klagar...

en son på 12 år som uppenbarligen har ärvt gener från mig
ja... han kan ju va glad att han har nån han kan fråga om saker o ting :) mina föreldrar håller bara på med hästar... :cry:
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

då kan du ju ha en ir detector på var sida o en fråmåt?
så när den möter nåt hinder framför sig kollar den på dem två på siderna också.
Räcker det inte med två stycken framåt. En snett åt höger och en snett åt vänster. De borde väl ta hinder framåt också, eller är normala ir-sändare väldigt riktningskänsliga?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

nja.. jag vet inte riktigt... det står nog i data bladet, det är möjligt att det kan gå, men det är nog betydligt säkrare om du kan hitta 3st saker att slakta :D eller så kan du göra som jag gjorde så att du vrider på "huvodet", om du kan hitta nån sån lågt utväxlad motor.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Radioman

Välkommen till forumet!
Jag tror att länken i min signatur kan vara till hjälp!
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Tackar $tiff
Jag hamnade på detta forum tack vare ditt gymnasieprojekt. Googlade efter info om h-bryggor och nu är jag alltså inne och skriver i ännu ett forum.

Här är ett par bilder på mitt lilla robotprojekt. Grabbens Bionicle och Legopyssel är grunden. Armarna kan man ställa lite som man vill, de är utrustade med kulleder. Uppe i de där fräcka sköldarna tänkte jag stoppa in IR utrustningen hade jag tänkt.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

har du kommit nånstans kanske lite nya bilder? ser bra ut :)
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Hej squiz3r
Jag har kommit väldigt långt.
Mycket längre än jag trodde på ganska kort tid. Jag har studerat flitigt också :)

Jag gör som du, vet du... läser och läser och läser igen. Tillslut så klarnar det.
Jag är ju så gammal så fastän jag läst elektronik och pysslat med det en hel del, av och till, så missade jag det stora digitala tåget. Blev aldrig riktigt biten av datorer och digitalteknik förrän senare.
Jag tar igen det nu :D

Skall precis nu i kväll montera kontakter till IR utrustningen och motorerna. IC-kretsarna med H-bryggor till motorerna skall också dit.

Programmet är också klart i version 1.0 Jag gör inga mer finesser förrän jag provat ut detta jag har nu.
Jag lyser hela tiden med två IR dioder och när jag detekterar (pollar med jämna mellanrum.) etta på mina två IR detektorer så svänger roboten eller backar och vänder helt om, beroende på vilka av de två/eller om båda IR detektorerna är 1. Detta med interupt får komma senare 8) Jag tar det riktigt enkelt nu.

Angående studerandet så har jag gått igenom samma Tutorial som jag tror du hade uppe en del exempel ifrån i en fråga du hade. http://www.mstracey.btinternet.co.uk/index.htm
Den är ganska bra fast författaren undanhåller i början (ett par tutorials) att man inte skriver adresser utan använder sig av Microchips vedertagna TRISA, TRISB, PORTA osv istället för 85h, 86h och 05h.

Sedan har jag trängt igenom, lärt mig och använt den gamla basic kompilator jag köpte för 3 år sedan, som är gratis nu. http://213.222.12.205/Default.aspx?tabi ... 0912&PN=On Se länken på den sidan under "free software" 996033-1.zip

Efter det har jag lagt ner den och köpt en annan programvara, en PIC simulator, från ett företag som heter Oshonsoft http://oshonsoft.com/pic.html Ett helt enastående program som också innehåller en basic kompilator. Jag lade till ytterligare 90 kr. för att få fler funktioner på den.
Jag är väldigt nöjd. Har aldrig tidigare sett en programvara som är värd pengarna så mycket som denna. Det hela blir skitroligt om man nu kan säga så om att nörda ner sig helt i PIC -kretsarna. :lol: Jag är inte ensam. Oshonsoft har många nöjda kunder.
Simuleringen av dina program är kanonbra. Man ser precis hur ettor och nollor sättspå de olika adresserna. Editorer för Assembler, basic kompilatorn, simulering av knappar, LCD displayer, analoga insignaler mm.

Nä, nu får jag ge mig så jag hinner löda lite i kväll också. Hoppas jag entusiasmerat någon mer :)

Jag återkommer med mer information när jag kommit en bit till.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Lite mer nytt om min robot.
Har monterat allting. Använder molexkontakter så att jag kan plocka bort hela utvecklingskortet från roboten med motorer och IR utrustning hängandes kvar.
Har bara najat fast kortet på linkilur ovanpå. Najat fast batteri och av/på kontakt. En aning provisoriskt alltså.
Brände i går kväll sönder en H-brygga. Värmde för länge med lödpennan för att det flöt ut dåligt på de gamla oxiderade kretskortsbanorna. Efter en del felsökande med detta och provkörning av programmet i kväll så fick jag justera timers och ändra lite i programmet ... så klart :) men det är ju bara roligt nu när man börjar fatta galoppen.

Efter dagens prov kan jag sammanfatta följande. Roboten har potential. Programmet fungerade fint i detta grundutförande.
Det som inte är bra är bakhjulet. Detta anade jag innan men ville ändå prova eftersom jag inte hade något annat hemma. Jag behöver ett stödhjul bak som roterar runt och ser ut som det som sitter på kundvagnarna i affären, för att kunna gira snabbt.
Har inte fått fast hjulen på de smala hjulaxlarna ordentligt. Det slirar där av friktionen när bakhjulet behöver gå på tvären vid snabb gir.
Det är en aning dålig markfrigång.
Sedan är det IR konceptet. Tål att diskuteras en annan gång. I vilket fall så störs de av glödlampsljus vad det verkar. Så var det dock inte när jag testade på ett labbord innan montaget :? .

Lite bilder bjuder jag på också. Sladden med sip-kontakten är för programmering utan att ta ur processorn. Till detta använder jag min egenhändigt byggda JDM serie-programmerare och ICprog 105A.

På första bilden syns IR dioden och detektorn bra. Detektorn är till höger om dioden. Svart och väldigt liten. Innanför krympslangen har jag monterat ett ytmonterat motstånd och en kondensator enligt databladets rek.

Datablad IR diod http://www.elfa.se/pdf/75/07522568.pdf
Datablad Detektor http://www.elfa.se/pdf/75/07522303.pdf

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar