Dett är mitt första inlägg här. Hoppas jag hamnat rätt

Det var i alla fall jag som alldeles nyss köpte motorstyrnings-kretsarna TA8050P som Sodjan här på forumet krängde på Tradera. Hoppas kunna använda dem till de motorer jag kommit över på mitt jobb.
Surplus motorer från kasserade skrivare som driver skallinan på gamla panelinstrument från industrin. Mycket små fina underverk från Sweisch som skall gå från 1-5 volt och har planet växellåda och drar nästan ingen ström alls.
Detta med PIC processorer har jag åter tagit tag i. Har aldrig kommit igång ordentligt men lyckades i går kväll med "trafikljus" på ett labbord.

Jag letar nu överallt på nätet efter något lagom robotprojekt att börja med men ju mer jag lär mig desto mer "om och men" dyker ju upp. När jag ändå startar så skall jag försöka göra det med något modulsystem så att jag kan använda prylarna i senare projekt om jag orkar hänga i och lära mig mer. Har lite draghjälp av min son på 12 år som börjar få kapacitet till mer än bara fantasifoster, och som har idéer och entusiasm (och hög månadspeng.

Har ni här några bra förslag på länkar med någorlunda färdiga bitar som kodsnuttar, scheman mm. ?
Vilka hemelektronikprylar är bra att slakta för att få tag på IR-sändare och mottagare t.ex ? Jag menar, skall man köpa alla grejor nytt blir det ju för dyrt.

Hade stora planer på att bygga roboten som var i Allt om elektronik för något år sedan. Kallades Wobbler. Får dock inte tag på processorn, även om Conrad Elektronik hade motorstyrning och IR delarna.
Nu har jag ett antal PIC16F84A och en PIC16F876a att leka med och det måste väl räcka gott för en enklare robot att lära sig på.
Ja, lite tankar rätt ut i luften. Kanske någon har liknande idéer ?
Ha det gott