0-30V stab.PSU med strömbegr. 0,002-3A

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

0-30V stab.PSU med strömbegr. 0,002-3A

Inlägg av Radioman »

En kompis till mig hittade denna idag och vi blev så inspirerade att vi genast etsade kretskort på lunchen på jobbet idag.

http://www.electronics-lab.com/projects ... index.html

Vi hade båda snuskburk med så när de andra gick till matsalen kastade vi i oss vår mickrade burkmat och sedan fullfart med korttillverkningen. Badet var redan uppvärmt...

Jag har nu på em., efter jobbet, kletat på en "silkscreen"(transparent ettikettfilm) och borrat hålen.
Skall nu ragga komponenter och se om det går att få fart på detta aggregat nästa vecka.
Sedan blir det, förhoppningsvis, en egen konstruktion med LCD visning spänning, ström och effekt med en PIC16F88, som jag ju köpte på mig ett knippe av i glädjeyra :oops:
Inspirerande med färdiga projekt som verkar vara utprovade. Nu tänker jag ju göra min egna microchiplösning men själva aggregatet verkar ju jättekanon för en DIY hobby bänk. :)

Vad kör ni själva med för lab aggregat?
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Har oxå länge tänkt på att bygga ett eget kraftaggregat, men inte fått tummen loss :roll:

Det du hittade var intressant, men jag funderade lite på att bygga med hjälp av L200-krets.

Här är en länk till en sida om L200 som Janne66 här på forumet har gjort!

Håll oss uppdaterade!
Väntar med spänning :eek2:
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Det där var enklare men en aning för klen PSU för mig.

Jag kommer att bygga och rapporterar när det är klart, åtminståne delvis :) Detta med PIC och LCD tar tid för mig, det är nytt för mig. :)
Den andra biten är solklar och är klar nästa vecka, om tid finnes.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

fast 3A kommer man inte långt med
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Jättelångt med vanligt pyssel är min 25 åriga erfarenhet.

sedan har jag ett "fast" +-12v 0ch +5v på 5 respektive 10A som jag sällan använder.

När behöver du mer än 3A för de vanligaste teständamålen ?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

ofta tycker jag :)

har några olika justerbara labbagg utan strömbegränsning i 10A klassen, skulle behöva ett med strömbegränsning oxå, när man testar saker som drar lite mer än 3A men som inte ska dra 10A om man säger så :) 20A skulle inte vara fel heller. så skulle man kunna rensa lite på skrivbordet bland alla nätagg

Har letat lite men inte hittat någon vettig ritning, för det är väl inte så enkelt att man bara kan slänga på fler trissor om jag har förstått det rätt iaf. skulle förvåna mig lite att ingen har slängt ut en ritning eller notis om det isf.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Slänga på fler trissor är lösningen, till en viss gräns förstås.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Undrar hur gammal designen är, för har kan man vara så dum att använda 2N3055 idag?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Använder dom själv till ett nätagg jag gjorde för ca 10 år sedan och använder dom fortfarande till diverse effekt krävande saker om jag inte har något annat hemma och det fungerar hur bra som helst. Är ju förhållandevis billiga effekttrissor och håller i princip lika bra som andra dyrare varianter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

psynoise: Måste ställa en motfråga: Varför skulle man vara så dum att inte använda 2N3055? :) De tillverkas visserligen inte längre, men så länge de finns är det bara att använda. Förr eller senare kommer alla existerande komponenters tillverkning att upphöra, så vi kommer alla bli dumma förr eller senare. :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är du säker på att dom inte tillverkas längre? Tom Elfa har haft dom så länge jag kan minnas och skriver inte heller något om att dom inte rek att användas i ny utrustning eller så som dom brukar göra på komponeneter som inte finns att få tag på längre. Eller så är det kanske väldigt stora lager som dom kommit över..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

För det mesta duger mitt 0-30V 0-2,5A labbagg väldigt bra. Det är ett Velleman PS613.
Men ibland har det hänt att det inte räckt till. T.ex för att testa bilstereo, laptopladdare mm.
Köpte en hel hög med L200 för länge sen för att bygga nånting kraftigare. Tänkte parallellkoppla. Det var lite krångligare än så upptäckte jag. Men jag ska nog ta upp bygget igen. Trafo, mätare, mjukstart och chassi är klart sen 10 år tillbaks...

Hittade en riktig bad-ass mo.fu**** till ringkärnetrafo förut som jag kanske ska använda. Men jag får nog bygga om mjukstarten... :P
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

JimmyAndersson / Henry:

Det är konstruktören som jag menar är dum. Sen har jag hört att axiella kondensatorer är på väg bort.

Tog en snabb titt på elfa, hittade inget direkt argument på deras sida då alla effekttransistorer såg dyra ut. För några år sedan när jag byggde ett labbagregrat kom jag iaf fram till att 2n3055 hade sämst prestandard till priset så det blev någon mycket billigare FET.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Det är konstruktören som jag menar är dum."

Jo, men varför?

Henry:
Det kan vara fel, men jag har läst att de inte tillverkas längre men att några (tror det var bl.a Elfa och Bhiab) fortfarande har gott om dem. Eller så kanske de har börjat tillverkas igen.. Det finns en tråd någonstans där detta har diskuterats. Hoppas jag har fel och att de fortfarande tillverkas för 2N3055 tillhör (tillsammans med 1N4148, BD139 och 1k-motstånd) basvarorna i många scheman. "Don't leave home without them" ungefär. :)
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

psynoise skrev:Sen har jag hört att axiella kondensatorer är på väg bort.
Man kan sätta dit stående kondensatorer också.
Kortet är gjort för vilken sort du vill.
Skriv svar