Nexasändare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Nexasändare

Inlägg av vfr »

Det var väl på tiden att jag presenterade något istället för att bara snacka. Projektet är visserligen inte helt nytt men det verkar finnas visst intresse för liknande saker så...

Bakgrund

Ett av mina stora intressen är styrsystem av olika slag, särskilt i meningen intelligenta hus. För ett par år sedan så insåg jag att Nexas små radiofjärrstyrda moduler skulle vara ett utmärkt komplement till mina fasta styrningar. Min idé har aldrig varit att försöka bygga hela husstyrningen med ett enda system/protokoll utan snarare att lägga till det som jag tycker att jag behöver.

Nexas enheter

Så här ser Nexas grundsortiment ut. Tre "generationer" fjärr och mottagare som alla har samma radioprotokoll. Den vita till vänster kan använda alla 16 huskoderna (A-P) och vardera 16 kanaler (1-16), d.v.s totalt 256 adresser. Den i mitten har bara 4 huskoder (A-D) med vardera 3 kanaler (1-3). Sista modellen har 8 huskoder (A-H) och 8 kanaler (1-8 ). Förutom dessa grundprylar så finns det dimmermoduler, IR-detektor, timerfjärrkontroll, väggbrytare mm.

Bild

Konstruktion

Min tanke var att bygga en sändare för dessa moduler baserad på en PIC och den befintliga radiodelen från den vita fjärren. Eftersom dom modulerna ofta säljs i tvåpack med tillhörande fjärr så har man oftast överskott på fjärrar efter ett tag. Skulle jag ändå ta radiodelen från fjärren så kunde jag lika gärna basera hela bygget på den. Då skulle jag få låda plus ett mycket primitivt experimentkort "på köpet".

Alltså rensades hela kretskortet på komponenter utom den lilla radiodelen längst till höger. Det visade sig att kodningskretsen som satt original i fjärren var en 18-pinnars krets och här passade min PIC 16F628 alldeles utmärkt. Rotationsswitchen behöll jag också och dom fyra adresspinnarna från den kommer då rakt in på fyra portpinnar på PIC:en. Perfekt!

Här är den ombyggda fjärren från ovansidan. PIC-sockeln längt upp till vänster, kristall, stiftlist för ICSP och radiodelen kvar till höger. Alla transistorer och motstånd hör till strömförsörjning och serieinterface.

Bild

Undersidan med några virtrådar som var nödvändiga. Det mesta lyckades jag ändå få till med befintliga ledningsbanor. Här syns också rotationsswitchen tydligt.

Bild

Radioprotokoll

Protokollet lyckades jag klura ut rätt snabbt med ett oscilloskåp. Det har sedan min vän, Mel, dokumenterat tillsammans med sitt Nexaprojekt. Därefter gjordes drivrutinerna för protokollet i PIC:en. Jag var ganska tidigt klar över att radiosändaren skulle styras av output compare på PIC:en och all timing av timern.

Seriekommunikation

På serieportssidan av sändaren så bestämde jag mig för att använda en strömslinga istället för RS232. Denna har flera fördelar. Den är multidrop så att det går att hänga på flera enheter efterhand. Den klarar långa avstånd, uppåt 500m på 9600 baud. Den kan även strömmata hela sändaren över samma tvåtrådskabel som kommunikationen går. Elektriskt liknar det Dallas 1-trådsbuss, men datan sänds som asynkron seriedata istället.

Resultat

Sändaren har nu varit i drift ca 1,5år och fungerar alldeles utmärkt!

Att göra

Förädla prototypen till en mer serieproducerbar enhet med riktigt kretskort. I det läget kommer jag nog att använda en radiomodul liknande dom som Kjell säljer. Eftersom radiomodulen i originalfjärren är väldigt enkel så duger säkert Kjells sändare i det här fallet.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Snyggt!
PIC-koden hade varit intressant att se, blir nog något liknande projekt här framöver...
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Helt klart snivligt!
Jag har funderat på att mäta en sändare i jakt på protokollet, men nu behövs det ju inte! :)
En sak undrar jag över:
På sidan du länkar till står det att varje paket består av 25 bitar. Jag får inte ihop det.

4 bitar huskod
4 bitar kalalkod
4 bitar okänd data
1 bit status (On/Off)
1 bit extra på slutet?

Jag får det till 14 bitar. Vad finns mitt framför ögonen på mig som jag inte ser??? :?:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Som jag tolkar det så sänds det en nolla mellan vaje databit.

EDIT: Hur funkar dimrarna. Sänder de absolutvärde? Annars är det ju inte så lyckat att styra från en dator i blindo.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Men då blir det ju 27 bitar, eller?

En dimmer funkar så att en ON-signal tänder lampan på den nivå som sen var när den släcktes. En ny ON-signal startar dimring som fadar upp och ner. Ytterligare en ON-signal stoppar "fadningen" i önskat läge.
Det är med andra ord inte så lämpligt att styra från en dator...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det ser det ju ut att bli.
Synd att dimrarna funkar så.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nä. det är en stor svaghet att inte kunna absolutstyra dimmrar. Jag köpte ett paket från IKEA för att prova eftersom dessa verkar kunna det, men har inte försökt avkoda protokollet ännu. Och just nu så har det inte första prio heller.

Nexa sänder 25 pulser där bara varannan innehåller data. Resultatet blir 12 bitar data i slutändan.

Edit: Dom 12 bitarna är 4 bitar huskod, 4 bitar kanal och 4 bitar data. I dom sista 4 bitarna ingår on/off.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Då känns det som att det är två pulser för mycket i beskrivningen i din länk.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det har du tamejfan rätt i! Ser ut som att skissen är lite fel. Får be Mel uppdatera lite.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Tack! Nu får jag det att gå ihop. :D :wink:
Skriv svar