Detta gäller altså äldre agg. (de är från början försedda med strömbrytare) från datorer.
Ok, behövde en enkel 12V källa, men kommer att dra ut alla tillgängliga "kanaler" (dvs. +12V -12V +3,3V +5V -5V)
Som vanligt blir dessa agg aldrig lika bra som riktiga labbagg, men de duger för grovgöra om låg/medeleffekter krävs. (de ger ändå hyfsad uteffekt på vissa linjer) Noteras bör att -5V är på väg ut, (och att ATX agg utan stömbrytare och med "grön kabel" delvis måste kopplas annorlunda för att fungera, några sådana projekt fins tidigare beskrivna här...)
Dessa agg, Inte mycket att hänga i granen vad gäller uteffekten kanske, men de är i mitt tycke mycket trevliga och duger fint att driva fläktar och annat dessutom rätt enkla att konvertera och meka med.
-----------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
Till saken:
Agg som kommer att "avhandlas"
1. ASTEC model AA19380 (används av bla fujitsu)
(Ustp. cont. 120W) (Obs! detta agg är delvis okapslat och måste monteras i skyddshölje)
2. ASTEC model AA19380 SA145-3495
(ett agg med mer "modern" look, Utsp. cont. 145W)
Vi skall även ta en titt på
3. Tabuchi electronic Type QH3-3126
Detta är inget PC agg utan ett litet agg som förekommer på vissa skrivare och annat, detta tänkte jag vi skall använda för att driva små stegmotorer, agget behöver egentligen inte modifieras alls för detta, men om man vill kan man montera en liten fläkt och göra en kåpa.
-------------------------------------------------------------------------
Agg. 1.
Modell:
ASTEC model AA19380
(används av bla fujitsu före siemens tiden)
Ustp. cont. 120W
Spec:
Out:
+ 12V 4.0A MAX.
+ 5V 17.0A MAX.
+ 3V3 (3.3V) 14.0A MAX.
- 5V 0.3A MAX.
-12V 0.6A MAX.
+5VSB 20mA MAX.
MAX. COMBINED POWER FOR +5V AND +3V3
(output not exeed) 95W
----
Kabelfärg:
Svart: COMM (ground)
Blå: +12V
Röd: +5V
Fristående Klen röd intill blå: +5V sense
(anslutes till +5V)
Brun: +3,3V
Orange: -5V
Gul: -12V
-----------
Vit: P(ower) OK.
Grå: Remote (kan vara byglad till svart tamp "K" från fabrik)
Lila: 5V SB.
(om man vill kan man koppla en led (och motstånd, 220 Ω (kolla!) till P.OK och/eller 5V SB. (samt comm) för indikation på power OK resp. power on indikering) Annars kan man helt enkelt strunta i dessa bara man ser till att de ej har oavsiktlig kontakt med tex. jord)
Remote (grå) skall byglas till K om detta inte redan är gjort.
+5V sense Anslutes till +5V
Önskas inte alla utspänningar fimpar man helt enkelt dessa kablar och ser till att dessa ej får kontakt med tex chassi. (tex krympslang, issolerband...)
Det går förstås bra att minska antalet kablar till uttag (de går ju ändå till samma punkter i agget), för det mesta räcker det med en tåt, men önskar man ta ut väldigt mycket effekt bör man nog spara ett par-tre tampar så bör man vara helegarderad mot överhetting av kablarna.
------------------------------
Agg2. ASTEC model AA19380 SA145-3495
Edit: Max. Cont. Outp. 145W
Out.
+12V 6.0A MAX.
+5V 18.0A MAX.
-5V 0.3A MAX.
-12V 0.8A MAX.
---
Edit:
Sv: Comm (ground)
Röd: +5V
Gul: +12V
Vit: -5V
Blå: -12V
Orange: PG.
(3V3 saknas på detta agg)
(Möjligen är den "lösa gul" (brevid gul +12V) sense för +12V, men har ej hunnit kolla detta ännu)
-------------------------------
Mer kommer!
AT agg (dator agg) "konvertering" fortlöpande upp
- Mizzarrogh
AT agg (dator agg) "konvertering" fortlöpande upp
Senast redigerad av Mizzarrogh 8 april 2008, 15:09:12, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
- Mizzarrogh
Jo,
Men, Kablaget är annorlunda på de aggen, färgkoden är helt annan (bla saknas den gröna kabeln, brun är +3V3, gul -12, V-sense saknas på de aggen, osv...).
Gjorde detta mest för att bringa klarhet i detta då det gett mig en del huvudbry.
En annan notering, på dessa agg jag nämner verkar gå att bygla direkt, vilket inte går med vanliga ATX.
De har även en "äkta" svitc från början (som är tämligen enkel att flytta), behöver altså ej "eftermonteras" (eller använda ev. mainsvitch) som på ATXen.
Det sista agget tog jag med mest för att jag råkade ha ett hemma och det är utmärkt att utgå från om man vill börja labba med små stegmotorer (tex inför fräsbyggen, eller till pennplotters, etc) också är det mycket kompakt och tar litet plats.
(till skillnad från det första som är ganska bulkigt men lätt att modda)
Men, Kablaget är annorlunda på de aggen, färgkoden är helt annan (bla saknas den gröna kabeln, brun är +3V3, gul -12, V-sense saknas på de aggen, osv...).
Gjorde detta mest för att bringa klarhet i detta då det gett mig en del huvudbry.

En annan notering, på dessa agg jag nämner verkar gå att bygla direkt, vilket inte går med vanliga ATX.
De har även en "äkta" svitc från början (som är tämligen enkel att flytta), behöver altså ej "eftermonteras" (eller använda ev. mainsvitch) som på ATXen.
Det sista agget tog jag med mest för att jag råkade ha ett hemma och det är utmärkt att utgå från om man vill börja labba med små stegmotorer (tex inför fräsbyggen, eller till pennplotters, etc) också är det mycket kompakt och tar litet plats.