Ett tips till er alla med kontaktproblem

Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Ett tips till er alla med kontaktproblem

Inlägg av PaNiC »

Nu vet jag inte om smörja klassas som verktyg, men Veidecs rust lube utgör en mycket trevlig kontaktspray iaf. Jag har här en omkopplare av modellen "glid på två etsade banor på kretskort" och denna var det ju rejält med sprak i. Efter några rejäla duschar rust lube och lite lirkande med omkopplaren finns det inte en tillstymmelse till sprak. Hur länge det varar är en annan femma, men jag är nöjd än så länge.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad är där för något i den geggan? Google hittar inget på läsbart språk. Finns det elektriskt ledande eller korrosiva komponenter i den så blir resultatet knappast långvarigt och något rostlösande utan sådant lär knappast finnas.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Det är säkert en väl bevarad hemlighet vad som finns i.
Får väl se hur länge det varar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

En av mina mindre IQ-belastade kollegor tog just kontaktspray på et gammalt PPI med glapp i (PPI = Planar Position Indicator ... radarskärm). Det fungerade kanonbra....i 3 dygn, sedan tog det oss 14 dagar att rensa allt.

Allt sånt olja-aktigt som inte försvinner _helt_ kommer att skapa avsevärd större problem än de löser!

Vad som däremot fungerar bra (om man kan komma åt kontaktytorna) är suddegummi! Inte den vita med roliga dofter men den röda med lite slipmedel i. Putsa lite, rensa med sprit och det är som nytt igen. Är det besvärligt med åtkomst kan man putsa kontaktytorna med papper, tidningspapper till större saker och vanligt kopiatorpapper till mindre saker.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Icecap:Din radarhistoria minner mig om en snubbe som ägde en gammal mac. Den startade inte när den var "kall" så han "fyllde" nätagget med 5-56 varpå den startade. "Så har jag gjort länge" sa han..

Vet inte hur det slutade men....
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

just suddigummi är väldigt bra på att ta bort ganska mycket skräp, använder det ofta för att sudda bort beläggningar mm på div saker
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack för tipset Icecap! Papper brukar jag använda men suddigummi, det var en oväntad lösning. Kul. :)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Veidec gör ungefär samma grejor som alla andra fast mycket dyrare förstås, rust lube funkar som 5-56 från CRC! Sånt ska man helst inte använda på elektronik prylar om det inte är absolut sista utvägen!
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Don't i look like an idiot..

Jaja, det var väl mer eller mindre sista utvägen med tanke på att den skulle vara omöjlig att öppna.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Suddgummi...

Jag minns när vi hade extra personal för att "tvätta" frontkontakterna
(typ förgyllda "tungor" på kanten av ett mönsterkort) från abbonentsteget
i utrustning för telekom. Det skickades även tekniker med en väska med
suddgummin till en stor och viktig kund i orienten.. Vi talar tidigt 80-tal...

Men det skall vara den lite hårdare (bläck-typen, inte för blyerts) av suddgummi.

Det var något tvättsteg i förgyllningsprocessen som hade "gått snett"...
Skriv svar