gpib hpib?

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

gpib hpib?

Inlägg av grym »

bara kollar hur det är att annvända, har aldrigt haft med det att göra

det jag skulle vilja göra är väldigt simpelt, från en apparat med det inbyggt skulle jag vilja spara mätningar automagiskt till en fil som på något sätt kan annvändas i excel för att sedan göras lite matematiska operationer och ut med det i ett diagram

i så fall är det tänkt att skaffa något isakort och sätta in det i en burk som kör win98
allternativt en ännu äldre burk och dos/win3.11

några kort som är mera lämpade än andra?
och vilket sorts program kan finnas som underlättar att få kontakt med apparater och hur mycket krångel brukar det vara?

är det för mycket arbete så får det bli papper och penna istället ;-)
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Dom kostar flis dom där korten... Agilent har även en USB->HPIB dosa som är prisvärd. Agilent har även gratis programvara för vissa av sina instrument som kan anropas direkt från Excel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

kollade lite på ebay och det ser ut att kunna få tag i isakort för några hundringar om man har tur, det var bland det första jag kollade
men sen är det ju resten kvar, om det finns kort som är generella (typ att många ljudkort kan annvända sb16 program) och så vidare
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

De flesta kort har drivers för HP-VEE och LabView. Dessutom så brukar det gå att prata med dom genom att helt enkelt köra en fopen och sedan köra vanliga fread och fwrite. IOtech korten har även c-bibliotek för att underlätta kommunikationen.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Jag har sett mikrokontroler applikationer som "snackar" RS232 åt ena
hållet (t.ex till en PC) och HPIB/GPIB åt det andra.

Minns inte var, men lite googlande kanske ger nåt.

Annars är det väl enklast med et HPIB/GPIB kort...
Skriv svar