Laserskrivare

dow
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 december 2003, 13:26:46
Skype: alexander.lundh
Ort: Linköping
Kontakt:

Laserskrivare

Inlägg av dow »

Tjenare!
Jag funderar på att ersätta min bläckskrivare mot en laser dels för att patronerna är så jäkla dyra, men också för att jag är rätt missnöjd med mina kretskortsutskrifter.
Jag tycker att ledarna ofta blir ojämna, och på mindre ytmonterade komponenter (LQFP är det minsta jag pysslat med) går ledarna ofta ihop.

Min fråga är angående upplösningen; räcker det med 600dpi?
Jag funderar på hp skrivaren DeskJet 1022. den kostar runt 1500 och har 600 dpi, fast skall enligt hp ha utskriftskvalitet som 1200dpi-skrivare.

Vad tror ni, borde jag satsa på en riktig 1200dpi-skrivare istället?
Går ogärna upp så mycket mer i pris, men krävs det så antar jag att jag blir tvungen.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Har en HP lazerjet 5 med 600dpi, och är mycket nöjd.
Brukar dock skriva ut med 300 dpi med gott resultat.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

600dpi klarar 0.254mm (10mil) ledare fint!
Är kring TQFP, LQFP etc pad mått!

/Funkis
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Har en HP laserjet1000w som jag är jättenöjd med, vad gäller vardagsutskrifter på papper. Kostade typ 1000.- och har funkat helt klockrent sen ett par år tillbaka. Snål på tonern och krånglar aldrig.

Men till kretskort ger en (nyare) bläckstråleskrivare bättre resultat. Har testat några olika laserskrivare, bl a laserjet 5, men inget slår en bläckstrålareutskrift - på bra film - i svärta och kontrast. Som utvecklingen varit får man en kanonskrivare för inga pengar alls, det är patronerna som kostar.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

funkis skrev:600dpi klarar 0.254mm (10mil) ledare fint!
Är kring TQFP, LQFP etc pad mått!

/Funkis
Vilken skrivare kör du?

Jag gjorde några enkla test med en rättså fet 176-pins qfp på en ricoh 1224 (större kontorslaser), men jag tyckte det såg ut som skit, det blev inte jämn delning mellan pinnarna t.ex. Minnet sviker lite (det var ett tag sen) men jag har för mig att det var från eagle i 1200 dpi. Kan ju vara att den interpolerade eller hade andra hyss för sig och inte körde äkta 1200 dpi, eller att jag inte hade full koll på inställningar, var bara ett snabbtest.

Nån som har tips på en bra och billig laser som klarar riktigt små pads (typ 0,5mm delning, gärna mindre) utan anmärkning? Helst med riktigt bra (ställbar?) svärta och täckning.

Nu kör jag en gammal Nec silentwriter, den duger väl för enklare grejer, men jag skulle vilja labba lite med en cool firewire-krets jag fått tag på och där håller den inte riktigt måttet...

Är bläckstråle kanske bättre för sånt här som Henrik säger? Tar ju emot lite att gå över på fotoresist när man vant sig att köra tonertransfer...

/Andreas
Skriv svar