Död förstärkarsektion i funktionsgenerator - Löst!

dejv
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Död förstärkarsektion i funktionsgenerator - Löst!

Inlägg av dejv »

Min ena funktionsgenerator (Hung Chang 8205A) har för några år sedan varit med om en smärre felkoppling, vilket gjorde att utgångstransistorerna brunnit, och inte agerar transistorer längre. Nu är det äntligen dags att ta itu med detta, då jag snart kommer att ha behov av den.

Q25, Q26: 2N3904
Q27, Q30: 2N3906
Q28, Q29: 2N3904
Q31: 2SC3596
Q32: 2SA1402
R109-R110: 10 ohm 1/2w
R111-R112: 100 ohm 1w

Bild
Transistorerna Q31-32 är av en typ jag inte får tag i, och de har fT på 700 MHz. Jag skulle behöva hjälp att hitta ett substitut, och undrar om det är nödvändigt med en transistor som är så högfrekvent. Generatorns högsta frekvens är 2 MHz. Vill någon vänlig skäl ge mig ett förslag på lämplig ersättare?

Datablad: http://213.114.131.21/_pdf/2SA/2SA1402.pdf
Senast redigerad av dejv 14 januari 2019, 16:43:39, redigerad totalt 2 gånger.
dejv
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Re: Död förstärkarsektion i funktionsgenerator

Inlägg av dejv »

Tack! Jag har hittat en liknande sida (http://www.alltransistors.com), men många av de där transistorernas Ft är inte i närheten av 700 Mhz, och är svåra att hitta inom Sveriges gränser.

Däremot forskade jag runt lite hos svenska återförsäljare och hittade BD139/BD140 hos Electrokit, som jag tycker verkar matcha ganska bra:

Kod: Markera allt


                            2SA1402     BD139
Collector-Emitter Voltage:  -60 V       -80 V
Collector-Base Voltage:     -80 V       -100 V
Emitter-Base Voltage:       -4 V        -5 V
Collector Current:          -0.3 A      -1.5 A
Collector Dissipation:      8 W         8 W
DC Current Gain (hfe):      40 to 320   Verkar ligga i samma härad
Transition Frequency:       700 MHz     190 MHz
https://www.electrokit.com/uploads/prod ... 014907.pdf
Verkar det vara något jag törs satsa på?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Död förstärkarsektion i funktionsgenerator

Inlägg av Janson1 »

Ja det tror jag. Det som jag tror händer om dom nya transistorerna inte tål lika hög frekvens syns nog mest på fyrkantsvåg hög frekvens.
Dom går ju alltid att byta igen om det upplevs som problem...
dejv
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Re: Död förstärkarsektion i funktionsgenerator

Inlägg av dejv »

Jag får testa helt enkelt, ~200 MHz är ju fortfarande fyra gånger högre än 25e övertonen av 2 GHz, så förhoppningsvis blir det inga problem ens för fyrkansvågen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Död förstärkarsektion i funktionsgenerator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag blev glad när jag kollade tråden.
Klara besked från början med direkt fråga, schema och data.
Sedan följde bra svar, och där ingick en redogörelse av TS egna aktiviteter att lösa problemet.
Så här ska det se ut. :tumupp:

Och så ska dejv vara fullt medveten om att han tecknat livstidskontrakt med forumet.

Berätta hur det gick med reparationen.

Inom (), skulle man annars kunna hitta en OPamp som skulle fixa det här?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Död förstärkarsektion i funktionsgenerator

Inlägg av lillahuset »

BD139 var vår favorit när jag i ungdomen byggde FM sändare för ~100MHz. Säkert inte optimalt men troligen korkat. Funkade fint iallafall. stor spridning på den musiken.
dejv
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Re: Död förstärkarsektion i funktionsgenerator

Inlägg av dejv »

Tack för det Huggbävern! Det var värmande ord att höra :)

Jag har ju lurat runt här under en massa år, men mest för läsandets skull. Hoppas kunna både läsa och skriva mer här framöver!

Tanken med en OP slog mig också, eller snarare att byta utgångssteget helt och hållet i hopp om att få ned distorsionen. Dock är det nog inte bara utgångssteget som lämnar att önska i den här generatorn.

lillahuset: Tack för din input! Då hoppas jag att jag kan få fatt i en uppsättning att testa med snart.
dejv
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Re: Död förstärkarsektion i funktionsgenerator

Inlägg av dejv »

Nu efter julfirande, mellandagar, nyårsfirande osv tänkte jag uppdatera er med hur det gick.

Efter att ha "sanerat" funktionsgeneratorn på brända komponenter lödde jag i de nya transistorerna, och ett par nya motstånd som hade grillats rejält. Tyvärr hade jag inte 1 W-motstånd, men hittade några 3 W i komponentförrådet. Det får duga, men jag bör nedgradera dessa på sikt, de ser minst sagt lite inträngda ut.

Bild

Resultatet blev en massa DC-offset på utgången. Det visade sig att en liten 2N3904 hade strukit med, efter byte av den så ser det så här trevlig ut:

Bild

Det tog ca 10 år, men nu är det liv i den igen :mrgreen:
Skriv svar