Billig CO2-mätare

Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Billig CO2-mätare

Inlägg av Platis »

Ska värma upp ett litet utrymme med en gasolvärmare och tänkte det vore bra att ha koll på ventilationen! Är inte så jättesugen att ge 2000:- för en mätare, finns det några billigare alternativ?
Hur funkar dessa "CO2-säkringar" som sitter på nya kaminer idag?
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Billig CO2-mätare

Inlägg av Noxin »

Kanariefågel?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Billig CO2-mätare

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är inte kolmonoxidlarm (CO) du menar?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Billig CO2-mätare

Inlägg av Platis »

Koldioxid-mätare för att mäta luftkvaliteten. Gasol avger CO2 vid förbränning och det är lätt att det blir för mycket.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Billig CO2-mätare

Inlägg av Nerre »

Generellt så märker man om det blir för mycket CO2. Däremot märker man inte CO (som bildas vid ofullständig förbränning).

Det finns om jag inte fel en norsk studie om att använda gasolkök i tält, där CO är ett problem.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Billig CO2-mätare

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nej, man märker inte alltid om det blir för mycket CO2, och det kan bli farligt i slutna utrymmen, fråga valfri fryst kyckling :) Typiskt dålig inneluft är ett tecken på koldioxidhalter som är höga.

Men det är troligare att det vid förbränning av gasol bildas skadliga mängder kolmonoxid då den är mycket mera giftig än koldioxiden trots att den bildas i låg omfattning.

"kallbrännare" som använder sig av heterogen förbränning på nät, typiskt värmekaminer mm utan tydlig låga ger ifrån sig mycket små mängder kolmonoxid. Köper du en bra gasolvärmare som är avsedd för inomhusbruk ger den i från sig försumbara mängder gasol.

Campingkök är typiskt sådana som ger ifrån sig höga mängder kolmonoxid och förutom idiotin att köra den i tältet (uppflammning) så tar både syre slut , koldioxid stiger och kolmonixd förgiftar. Tre sätt att dö på alltså.

Det finns kolmonoxidlarm på Kjell, Clas i sjön mm för några hundringar. Jag har använt sådana regelbundet i jobbet. Koldioxidmätare är dyrare , jag tror det är svårt att hitta billiga.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Billig CO2-mätare

Inlägg av Nerre »

Därför jag skrev "generellt", och inte "alltid":)

Kroppens andningsreflexer styrs såvitt jag förstått främst av koldioxidhalten (inte syrehalten). Det är därför hyperventilering "fungerar" (men är farligt) om man ska dyka. Genom att hyperventilera så sänker man koldioxidhalten så mycket att man inte märker av att man håller på att kvävas av syrebrist. (Möjligen är det pH i blodet som är involverat i detta, jag minns inte detaljerna.)

Så blir det mycket koldioxid så märker man det oftast, även om man sover så vaknar man av "andnöd". Om man nu inte har tagit nån form av droger (dit räknas även alkohol) eller är liknande.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Billig CO2-mätare

Inlägg av grym »

kolla ebay
kollade efter detta för ett tag sedan och såg att det kommer nya sensorer med rimliga priser, 200kr + postmord och så

ex

eBay item number:
352444122585


har dock inte provat något av dom nyare, vore intressant att se om dom funkar
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Billig CO2-mätare

Inlägg av Platis »

Tack för tipset! :tumupp:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Billig CO2-mätare

Inlägg av xxargs »

se till att kolla dem genom att göra gasblandningar med kända procentsats mha. kvantitativ volymmässig utspädning.

ren koldioxid har du i det som sprutar ur sodavatten-maskinen...
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Billig CO2-mätare

Inlägg av nifelheim »

Jag kör med en MH-Z19 sensor till en raspberry pi som loggar CO2 inomhus.
Sensorn kostade ca 200:- finns på ebay och ali
Funkade oväntat bra, ser på kurvan direkt när någon kommit hem och den börjar stiga från 400ppm.
Toppar ca 1100ppm en "hemmakväll" i samma rum som sensorn är monterad.

Finns massor med färdig kod på nätet så det är extremt enkelt att komma igång. ( men det blir ju aldrig riktigt klart :D )
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Billig CO2-mätare

Inlägg av Platis »

Är dom färdigkalibrerade när man köper dom eller är det nåt man måste göra själv?
Skriv svar