SCPI, hur standardiserat är det?l

Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

SCPI, hur standardiserat är det?l

Inlägg av Hans3mmr »

Sist jag lekte elektronik på allvar så fanns det GPIB, och det var så dyrt.

Men nu verkar SCPI vara dominerande.

Men inte särskilt standardiserat; Siglent 1104x-e kan t ex bara använda Siglents egna generatorer för Bode plotting.

Varför har man inte standardiserat på allvar?

Själv vill jag veta mer: finns det material som ger en överblick resp ger djupare insikter?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: SCPI, hur standardiserat är det?l

Inlägg av swesysmgr »

Scpi är kommandouppsättningen för instrumentet, går bra att köra över Gpib eller något annat.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: SCPI, hur standardiserat är det?l

Inlägg av E Kafeman »

Siglent supportrar SCPI helt och hållet, men den standardiserade biten är bara grundkommandon som ska fungera på allt från programmerbara nätaggregat till oscilloskop, nätverksanalysatorer och olika industrirobotar.
GPIB/USB/LAN är vanliga kommunikationsprotokoll i dessa sammanhang. Vanligt är att dessa ges ett gemensamt api som kallas VISA.
VISA gör det praktiskt ur programmeringssynpunkt då man inte behöver hantera transportprotokollen USB/GPIB/LAN som programmerare av användarinterface.
Det räcker med att man via SCPI kan identifiera att man pratar med rätt instrument så spelar det ingen roll hur det är anslutet.
National Instrument har något som kallas NI-VISA, som är mer öppet för alla instrumenttillverkare att ansluta till. Är det via GPIB så sker det iofs alltid automatiskt men USB kräver att instumenttillverkaren levererar drivrutin som gör att instrumentets USB-port blir GPIB-kompatibelt..
Via samma VISA-gränssnitt kan man då nå helt olika tillverkares instrument anslutna på ett flertal sätt.
Det är praktiskt om man vill samköra signalgeneratorer sändare och mottagare olika mätinstrument och t.ex. vridbord som alla, även vridbordet, kan vara nåbara via samma VISA-gränsnitt.

Det är även National Instrument som utvecklar Labview som är en programmeringsmiljö särskilt anpassat för mätinstrument och process-kontroll.
Det är en programmeringsmiljö som är enkel att komma igång med då det är väldigt grafiskt, typ man drar trådar mellan olika boxar.
Det är flexibelt och lätt att anpassa även för tillfälliga styr/regler och enklare mätningar.

Labview är relativt dyrt. Agilent har billigare snarlik programmerings-miljö men som inte alls är lika utvecklad och i princip bara anpassad för Agilents instrument. Simulink är ytterligare en variant.
VISA går även nå från matlab och vanliga programmeringsmiljöer typ VB och C.

Själv använder jag Labview för ett mätprogram som tar emot data från nätverksanalysatorer. Användaren av mätprogrammet behöver inte anpassa något då programmet supportrar de flesta nätverkare som är VISA-kompatibla oavsett fabrikat.
Det är dock jag som programmerare som måste anpassa programmet efter de instruktioner som resp nätverkare klarar och så har t.ex. Keithley resp. Rohde-Schwarz lite olika uttryck för snarlika begrep och olika SCPI tilllägg. utöver grundkommandona.
I princip så skickar jag SCPI-frågan "IDN?" där instrumentet då ska svara med tillverkare, modell och firmware-version och när jag vet vilken model av instrument kan jag välja rätt instruktioner för fortsatta kommunikationen.

Det finns olika organisationer som bedriver standardiseringsarbete för olika delar i detta och för SCPI är det www.ivifoundation.org där man kan läsa mer om protokoll och instruktioner.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: SCPI, hur standardiserat är det?l

Inlägg av Hans3mmr »

E Kafeman: Tack för svar på precis det jag ville veta just nu!
Skriv svar