Billiga OCH bra verktyg?

Användarvisningsbild
Eriond
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 november 2007, 10:34:11
Ort: Stockholm

Billiga OCH bra verktyg?

Inlägg av Eriond »

Oftast gäller den gyllene regeln "Man får vad man betalar för". Men ibland dyker det upp små trevliga undantag från den regeln. Som nyligen när jag lite på vinst-o-förlust beställde några crimptänger från Kina.

På jobbet har vi många sådana tänger från respektive tillverkare. Molex, JST och AMP är väl de vi har flest ifrån. Och det svider alltid i själen när man beställer en sån tång, även om det inte är mina pengar som betalar den. För hur rimligt är det egentligen att ett handhållet pressverktyg lätt kostar mellan 3 och 8 tusen kronor?! Plus moms ?!!! Ibland tom. mer... :shock: Så häromdagen bestämde jag mig för att prova hur dåliga kina-tänger egentligen var?

Jag har flera bekanta på den lokala data-nörd-föreningen som lovordade de sk. Engineer-tängerna (http://www.engineer.jp/en/products/pa09e.html), men om man är van vid professionella tänger så "känns det inge bra i magen" att behöva pressa varje kontakthylsa två ggr, en för kärnan/kardelerna och för manteln. Så jag letade efter ett single-press verktyg. Började hos min hovleveratör av elektronikprylar med tveksam kvalité: AliExpress. Efter lite sållande och sorterande blinkade något förbi som började likna de verktyg jag är van vid.

Till att börja med så kallas crimptänger för "Open Barrel Crimper". Kan vara bra att känna till om man tänker googla själv :) Vidare så kallar kineserna (eller jänkarna?) tänger med utväxling för "European Style". Tydligen är det bara i Europa som man har insett vitsen med en mer avancerad mekanisk konstruktion, eller? :roll:

Men åter till saken: Vilka ska man köpa? Svar: IWISS. Jäklar vilken trevlig överraskning det var att packa upp min tre nya kompisar som kom med DHL idag! Väl paketerade, med en tydlig instruktion på rimligt rättstavad och grammatiskt korrekt engelska. Visserligen dröp de av verktygsolja, men efter en stunds avtorkning var de i klass med vilken Molex eller Weidmüller som helst. Hög precision på de trådgnistskurna käftarna, perfekt känsla i "slutklämmen" och sköna lagom mjuka handtag. Till priset av mellan 120-200kr/st. Jag skojjar inte. Jag har nu tre tänger som täcker 10 olika storlekar på crimphylsor, antagligen allt jag nånsin kommer behöva, och fick det hem till dörren för totalt under 800kr inkl. frakt och tull. Och det till en fjärdedel av priset på den billigaste tången jag har på jobbet... (Trots att jag lade över 300:- på ilfrakt med DHL)

Visst, jag har ingen aning om hur de håller i långa loppet, och jag hade heller inte köpt och använt dem om jag försörjde mig på att crimpa kontakter. Men som en glad hobby-elektroniker (heter det så?), så kommer de räcka gott till de 50-100 hylsor jag crimpar verje år. Antagligen kommer de fortsätta funka långt efter att jag inte längre finns här. :badgrin:

Kanske emot forumreglerna, men här är länken till där jag handlade ifrån: https://www.aliexpress.com/store/602708
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Billiga OCH bra verktyg?

Inlägg av mrfrenzy »

Det viktiga är ju ifall dom gör en korrekt crimpning. Specificerar iwiss vilken tillverkare och modellnummer på kontakt som är testat och godkänt?
Har du sågat upp en klämd kontakt och kollat så det blir en riktig kallsvets?

Intressant diskussion på ämnet: https://www.eevblog.com/forum/reviews/w ... inals/?all
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Billiga OCH bra verktyg?

Inlägg av Glenn »

..och hur länge. Ofta är det väl så att dom fungerar bra i början, men när du crimpat några hundra gånger så är dom inte lika bra längre, medans AMP, abiko och gänget är gjorda för professionell användning.

Men visst, jag har iofs både abiko och AMP hemma, men skulle aldrig köpa dom för nypriser, när jag behövde en senast blev det ebay, då fick jag en hel tång för hälften av vad bara rätt käftar hade kostat till min abiko..
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Billiga OCH bra verktyg?

Inlägg av nomis_82 »

Tack för recensionen har funderat på att skaffa en sådan tång och då känns dessa som ett bra alternativ.
Användarvisningsbild
Eriond
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 november 2007, 10:34:11
Ort: Stockholm

Re: Billiga OCH bra verktyg?

Inlägg av Eriond »

mrfrenzy skrev:Det viktiga är ju ifall dom gör en korrekt crimpning. Specificerar iwiss vilken tillverkare och modellnummer på kontakt som är testat och godkänt?
Har du sågat upp en klämd kontakt och kollat så det blir en riktig kallsvets?
Som jag nämnde, så använder jag regelbundet "professionella" crimpverktyg i arbetet. Och har gjort så i över tjugo år. Så jag vet hur en bra crimpning ser ut och känns.

IWISS specificerar mycket lite, och av goda anledningar. Om de skulle utfästa garantier för att deras verktyg gav korrekta crimpningar gentemot kontaktdonsleverantör X, Y eller Z, så skulle de snabbt hamna i ett juridiskt träsk. X, Y och Z tycker antagligen att det är en dålig idé att IWISS säljer tänger som passar deras proprietära hylsor, och att de då inte ges möjlighet att lura kunderna på flera tusen i oskäliga kostnader. Ja de är oskäliga, därför att:
* De ligger på mångfaldt ggr produktionskostnaden för verktyget
* De behöver inte få ersättning för "utvecklingen" av pressverktyget, då intäkterna kommer från försäljning av hylsor och kontakthus

Vidare på ämnet kallsvets... Om du pressar ihop hylsan så att den deformeras lagom mycket, kan du lätt se på pressen om den ser bra ut. (finns massor av bilder och videos på hur det ska se ut, samt exempel på hur den ser ut vid olika typer av felpress) Dessutom går det utmärkt att rycka och dra lite lagom i tråden. Om den sitter fast och du inte har någon resistansökning att tala om mellan kabel och kontaktdon, så är det en bra crimp. Väldigt mycket handlar om fingertoppskänsla och sunt förnuft. Det finns många som målar upp crimpning som någon slags svartkonst, vilket jag anser är fullständigt BS. Titta på resultatet och känn efter. Det räcker långt. :)

Edit: Hittade en bra bild från Svenska Pressmaster AB, som visar en bra utförd crimpning:
Bild

Det finns många bra verktygsmakare i vårt land, som ofta OEMas av de stora drakarna. Min favorit-Molextång står det t.ex Made in Sweden på :D
Senast redigerad av Eriond 23 november 2018, 21:46:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Eriond
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 november 2007, 10:34:11
Ort: Stockholm

Re: Billiga OCH bra verktyg?

Inlägg av Eriond »

Kom på en detalj som är värd att nämna när det kommer till en bra crimptång. Det är hur käftarna är utformade.
Ju mindre hylsor du tänker dig crimpa, desto viktigare är käftarnas utformning och passform.
Ta t.ex och jämför dessa två:
Bild

Bild
Den översta är antagligen gjuten, medan den nedre är trådgnistskuren. Det ger en avsevärd skillnad i passform och precision. Men allt är inte guld om glimmar. IWISS har även de tänger i sitt sortiment som jag inte skulle befatta mig med (bl.a. SN-11011), men just modell 3220, SN-2549 och 28B har bra utformade käftar. Fortfarande för tidigt att säga något om kvalitén på stålet i backarna, eller verktyget i övrigt. Det är ju inte otänkbart att de har snålat in på något för att kunna erbjuda det löjligt låga priset. :|
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Billiga OCH bra verktyg?

Inlägg av mrfrenzy »

Påtal om billiga och bra verktyg så har Clas Ohlson numera Wera och Knipex i sitt sortiment, och dom har 20% rabatt fram till midnatt idag fredag.
Skriv svar