Invalidvänlig tennsug?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av Marta »

Har en Introvac MP som där är bra fjong i. Stenhanden börjar nu hjälpligt kunna hålla den i läge för en avlödning, men denna ultrasvaga hand orkar inte trycka in knappen.

Har föga intrresse av att köpa en hel pall med olika tennsugar att prova. Därför frågar jag nu här: Vilken rekommenderas som har mycket lättryckt knapp och bra fjong i suget?
Helst också att den inte "slår" så hårt när den hålls löst och orsakar foliesläpp.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av metric »

Du skulle ju haft en avlödningsstation med sugpenna.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av ajje »

En tanke är ju om det går att montera på en liten hävarm som trycker på knappen på befintlig tennsug (om den sugen funkar för dig i övrigt)

Ungefär som manöverspaken på många tryckluftsdrivna slipmaskiner.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av hummel »

Kan fläta vara alternativ till tennsug?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av GastonDeVille »

Invaliden skrev:Har en Introvac MP som där är bra fjong i. Stenhanden börjar nu hjälpligt kunna hålla den i läge för en avlödning, men denna ultrasvaga hand orkar inte trycka in knappen.

Har föga intrresse av att köpa en hel pall med olika tennsugar att prova. Därför frågar jag nu här: Vilken rekommenderas som har mycket lättryckt knapp och bra fjong i suget?
Helst också att den inte "slår" så hårt när den hålls löst och orsakar foliesläpp.
Vad har du för sorts / märke / modell på lödstation?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av Marta »

En avlödningsstation med vacuum skulle givetvis fungera bäst, men fakturan är föga kompatibel med mitt bankkonto.

Lödfläta ser ut att bli det jag får använda. Tar dessvärre dåligt när en större tennklump skall upp.

Sätta på en hävarm på ett sådant sätt att det ändå går att spänna enkelt klarar jag inte.

Lödstationen är ett hemmabygge med just nu Weller LR21 penna. Kan jag få tag på en gammal avlödningspenna med vanligt resistivt element kan nog resten lösas.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av RDX* »

En hävarm borde man billigt och enkelt kunna göra i en 3D printer. Om det är aktuellt tror jag nog att jag eller någon annan kan ställa upp och CAD:a/printa.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av Glenn »

erfarenheten säger att tennsugar som är lätta att "ladda" (alltså trycka ihop) brukar suga för dåligt.

Kineserna säljer hyfsat billiga avlödningsstationer, men det blir förstås mycket pengar per avlödning om man använder den så sällan som jag skulle göra.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av GastonDeVille »

Invaliden skrev:En avlödningsstation med vacuum skulle givetvis fungera bäst, men fakturan är föga kompatibel med mitt bankkonto.

Lödfläta ser ut att bli det jag får använda. Tar dessvärre dåligt när en större tennklump skall upp.

Sätta på en hävarm på ett sådant sätt att det ändå går att spänna enkelt klarar jag inte.

Lödstationen är ett hemmabygge med just nu Weller LR21 penna. Kan jag få tag på en gammal avlödningspenna med vanligt resistivt element kan nog resten lösas.
Vad tror du om en PACE-station med inbyggd vacuumpump?
Inte den senaste tekniken men fungerar.
En knapptryckning och det brummar i pumpen.

Ursäkta de luddiga bilderna. Lite för mörkt i källarskrubben.
Utrustning från skolverksamhet (Lernia)

PACE MBT 250AE
20181113_142413_Richtone(HDR)_resized.jpg
Avlödningspenna och "vanlig" lödpenna
20181113_142435_Richtone(HDR)_resized.jpg
Sensatemp II
20181113_142743_resized.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av Castor »

Skulle en Weller med gummiblåsa som ersätter vanliga lödspetsen funka? (Antik :D )
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av GastonDeVille »

Invaliden skrev:En avlödningsstation med vacuum skulle givetvis fungera bäst, men fakturan är föga kompatibel med mitt bankkonto.
Om vi bortser från bankkontokompabiliteten, skulle en PACE kunna vara tänkbart rent praktiskt? Avlödningspennan på den är lite rund och bullig men fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Invalidvänlig tennsug?

Inlägg av anders_bzn »

Jag har båda varianterna. PACE är bäst alla gånger, speciellt om man bara har en hand. LR21 med gummiblåsa kräver två händer, och är nog mer krävande av den dåliga handen än en vanlig tennsug.
Skriv svar