påhängs A mätare?

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

påhängs A mätare?

Inlägg av grym »

har en fundering på att kolla strömmen till en winsch lite grovt 0-300A

fanns det inte startmotors A mätare som man helt enkelt klämde fast på startmotorns kabel ?
hittade inte nu när jag sökte
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: påhängs A mätare?

Inlägg av gkar »

Strömtång!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: påhängs A mätare?

Inlägg av grym »

har det, men vill ha en grovt visande icke batteridriven mätare, så enkel som möjligt
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18285
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: påhängs A mätare?

Inlägg av 4kTRB »

xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: påhängs A mätare?

Inlägg av xxargs »

fast här vill man säkert ha en fjäderbelastad visare så att utslaget speglar strömstyrkan och med passande skala...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: påhängs A mätare?

Inlägg av grym »

jopp, så är det

plan b är 50mv mätare över längsta kablen och en trimpot för att ha rätt skalutslag
funkar det med, men då vill kjag ha en lite mer vandalsäker mätinstrument, ev kunde man kanske ha en +-50A bil A mätare och shynta ner den till lämpligt område, krävs bara lite rostfri plåt och en bågfil för kalibrering
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: påhängs A mätare?

Inlägg av danei »

Kalibrerar gör man bättre med en vettig mutimeter än en bågfil.

Jag har väldigt svårt för när man blandar ihop storheter och enheter. Om jag säger att jag har en hopfällbar m mätare så låter det inte klokt, eller hur.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: påhängs A mätare?

Inlägg av grym »

svårt att hitta multimetrar som klarar några hundra A :vissla:

och shuntyen kalibrerar man med bågfil tills den visar rätt :wink:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: påhängs A mätare?

Inlägg av Nerre »

danei skrev: Jag har väldigt svårt för när man blandar ihop storheter och enheter. Om jag säger att jag har en hopfällbar m mätare så låter det inte klokt, eller hur.
Precis, det borde ju spänningsmeter och strömmeter, inte voltmeter och amperemeter!

:)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: påhängs A mätare?

Inlägg av danei »

Grym, du får väl kalibrera den vid en lägre ström. Bågfilen kan du möjligen använda för att justera, inte kalibrera.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: påhängs A mätare?

Inlägg av limpan4all »

Bara att räkna på kabelarean till winschen, vid rätt längd så kopplar du in din ena pol på ditt 50mV instrument och andra polen på annat lämpligt ställe jag tvivlar på att du har så pass grova kablar att du inte har mer än 50mV spänningsfall över kabeln vid 300A last. Med 35mm2 kabel så är avståndet ungefär 335mm. Låt ett måttband fungera som indikator av justeringspunkt...
Jag har räknat på kopparkabel, så att använda en shunt är bara dumt, du har ju redan en shunt i din matarkabel...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: påhängs A mätare?

Inlägg av grym »

som sagt, det där tillhör inte plan A som var en påhängs A mätar för startmotorer som man helt enkelt hängde på kablen till startmotorn, vet att jag sett sådant, men det var många år sedan

ska man ha ett vanligare visarinstrument så får jag fundera på vilka panelmätare som funnes som har lite vandalsäkerhet med, eller billiga nog att byta lätt och smidigt

en vanlig +-60A mätare för bilar kan ju funka med shunt, då typ 1/10 så den visar +-600A

det är faktiskt ganska behagliga problem med dom strömmarna, blir grovt och enkelt, och man kalibrerar en rostfri plåt shunt med bågfilen :mrgreen:
Skriv svar