Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av mindlight »

Hej,
Är ny och har surfat runt lite på forumet och hittar ingen bra tråd som rekommenderar lödstation för nybörjare.
Pillade elektronik på 1900-talet och var fan så mycket bättre på att löda då än vad jag tydligen är idag.

Mitt behov är begränsat. Vill ha en penna som löder av enkelt och snabbt, smälter tennet snabbt och enkelt när man löder så jag slipper pressa spetsen i 30 sek och bränner varenda komponent utom just lödtennet och inte är allt för klumpig att hantera.
På sätt och vis allt som min nuvarande från Kjell o Co (139kr, man får vad man betalar för) inte är.
Satt ikväll och skulle löda på trådar från cig-kontakt till 12V DC-DC som ger 3V. Höll på att bränna upp DC/DC-kortet. Insåg att det var dags att investera.

Jag har hittat tre stycken som jag fastnat för och behöver kritiska ögon och rekommendationer.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... on-213021/

https://www.electrokit.com/produkt/lods ... al-at938d/

Smärtgränsen ligger runt 1000kr.

Någon som kan rekommendera något av ovanstående framför de andra två?
Har läst på forumet om "hakko-kloner" men aktar mig för att direktimportera från Kina när det gäller sånt som ska kopplas in på 230V-nätet.

Kommentarer? Kritik? Förslag?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av mankan »

För 135€ får man en äkta Hakko från Batterfly denna veckan.
mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av mindlight »

mankan skrev:För 135€ får man en äkta Hakko från Batterfly denna veckan.
Okej. Dum fråga. Är inte alls insatt. Vad är argumentet för Hakko just?
Alla verkar helt lyriska nämligen Bild

.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av Glenn »

Rent allmänt vill du ha nåt av vettig konstruktion för att du ska ha självklarheter som feedback av temperatur osv (billiga stationer är ofta bara en "dimmer"), sen vill du ha ett känt märke för att du ska kunna köpa spetsar och delar sen.

Hakko, Weller,metcal,Oki osv är vettiga märken.

Anledningen att han skrev "äkta" är för att det finns enormt mycket kinesiska kopior på just hakko.

Jag använder nästan enbart min Weller-station, men har även en kinesisk kopia på en Hakko-station med ett äkta hakko-element i som "extrastation"

(ANledningen att man vill ha två är flera, men i mitt fall är det mest att jag vill slippa byta spets fram och tillbaka, nu har jag en 1,2mm kort mejsel på wellern och en ännu mindre längre på fulhakkon..)
mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av mindlight »

Glenn skrev:Rent allmänt vill du ha nåt av vettig konstruktion för att du ska ha självklarheter som feedback av temperatur osv (billiga stationer är ofta bara en "dimmer"), sen vill du ha ett känt märke för att du ska kunna köpa spetsar och delar sen.

Hakko, Weller,metcal,Oki osv är vettiga märken.

Anledningen att han skrev "äkta" är för att det finns enormt mycket kinesiska kopior på just hakko.

Jag använder nästan enbart min Weller-station, men har även en kinesisk kopia på en Hakko-station med ett äkta hakko-element i som "extrastation"

(ANledningen att man vill ha två är flera, men i mitt fall är det mest att jag vill slippa byta spets fram och tillbaka, nu har jag en 1,2mm kort mejsel på wellern och en ännu mindre längre på fulhakkon..)
Då jag älskar att löda och fippla elektronik så begränsas jag av att jag aldrig orkade ta mig förbi växelström och förstå impedans etc på 1900-talet när jag var ung.
Av den anledningen blir det inte mer än "Oj, TVns standby blinkar som vid start men får över till fast sken och sen händer inget. Googla felet. Aha! Svullna kondingar. Bara att byta och hoppas.".
Så lödning sker max ett par gånger i kvartalet och då är det "dum-lagningar".

Två är inte aktuellt i nuläget. Kanske en liten gasdriven senare för portabilitet.
Den Hakko som Mankan rekommenderade såg ut att kosta 90€ vilket ligger under mitt budgettak.
Den verkar vara en robust rackare utan "bells n whistles" enligt vad jag fattar från en jämförelse på YouTube mellan Hakkon och Weller WE1010 (https://youtu.be/tlKg6rSMPEs).
Googlade WE1010 och den verkar ligga på dubbla priset av Hakkon verkar det som.
Hakkons temperaturinställning verkar dock vara designad av någon anställds femårige son.
De har sparat typ 10 kronor i design, komponenter och garantikostnader genom att ta bort "nerknappen". Konstigt beslut men jag kommer nog inte ändra temperatur speciellt ofta ändå.

Jag är snål som fan men när jag ska köpa något så betalar jag ofta lite mer om jag kan få något som man VET håller ett bra tag. Detta för att det är tråkigt att köpa dammsugare, tv (Jo. En tv är fan tråkigt att köpa för att branschen för allt för att det ska vara omöjligt att jämföra funktioner mellan olika modeller) och lödstation.

Gör jag bort mig som lägger en tusenlapp på en lödststation att användas en gång i kvartalet?
(Jo, jag inser att ställa denna frågan på ett elektronikforum är som att fråga om man ska köpa guldplätterade HDMI-kablar på ett hemmabio-forum Bild)




.
mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av mindlight »

Glenn skrev:Anledningen att han skrev "äkta" är för att det finns enormt mycket kinesiska kopior på just hakko.
Men hur är det med att köpa kinesiska grejer för 230V?
Vet att mobilladdare kan köpas billigare än en pommes på McD.
Enligt vad jag sett när de plockas isär på Youtube så är de ju perfekta braständare med en mysig Triss-känsla.
(Plötsligt så händer det Bild)

Då farsan stört sig på att hans Weller-lödpenna från början på 80-talet inte verkar smälta tennet längre så är även han på jakt men en Hakko-kopia är nog max i hans budget.
Någon du kan peka ut på AliExpress eller tips på vad man ska titta efter när man letar på AliExpress och vill undvika det mest uppenbara skräpet?
("True Hakko 400W soldering station")

.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av Glenn »

Jag köpte ju en byggsats på en hakkoklon, den drivs av extern nätdel och jag använder en laddare från en IBM-laptop, det känns bra just för att som du säger är inte personsäkerhet alltid nåt som kineserna prioriterar upp..

Du kan ju försöka hitta en begagnad kvalitetsstation, men dom brukar försvinna rätt fort och beggade wellerstationer av enklare modell går ofta för över 500 på tradera.

Ändra temp, nej det gör man i ärlighetens namn ytterst sällan skulle jag säga, just inställbar temp är en lite onödig funktion kan jag tycka, även om jag har det både på wellern och hakkoklonen.

Din pappas weller där, om det är en magnastat så kan det vara så att det räcker med ett spetsbyte, eller elementbyte.
mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av mindlight »

Glenn skrev:Jag köpte ju en byggsats på en hakkoklon, den drivs av extern nätdel och jag använder en laddare från en IBM-laptop...
Har en uppsjö av nätagg till HP, Lenovo och IBM laptops.
Byggsats låter intressant.

Något tips på vad jag ska kolla efter eller bara söka på "Hakko DIY"?
Glenn skrev: Din pappas weller där, om det är en magnastat så kan det vara så att det räcker med ett spetsbyte, eller elementbyte.
Det där ska jag minsann vidarebefordra.
Dock är vår slutsats efter mitt läsande på detta forumet att vi inte fattat att lödtenn inte innehåller bly längre och därför får "jobbigare" egenskaper.
Ska försöka hitta var man köper med bly om det är möjligt.

.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av Glenn »

Den säljaren jag köpte från verkar inte finnas kvar, men detta är en liknande byggsats:

https://www.ebay.com/itm/Digital-Solder ... 2653677398

Man får med en spets/element också, men dels har dne konstig form, dels så sägs det att dom inte fungerar så bra så jag köpte en hakko original.

Sen köpte jag en vanlig generisk låda och byggde in i, eller ja, skulle bygga in i, det är inte riktigt klart :D

..Och slutligen en sånhär också..

https://www.ebay.com/itm/Metal-Solderin ... 2865783776

Tror det blev ca 300:- för allting inkl lådan, och sen fick man ju bygga lite också.


Ja man vill helst köra blyat tenn hemma, har varit folk här som sålt förut, jag köpte nån rulle av nån här minns jag, som jag inte börjat på än :)
mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av mindlight »

Glenn skrev: Man får med en spets/element också, men dels har dne konstig form, dels så sägs det att dom inte fungerar så bra så jag köpte en hakko original.
Okej. Nu är det risk för att jag ställer en korkad fråga men köpte du Hakko "lödpenna, Hakko spets eller Hakko element (typ nån form av kranskärl insats i pennan som spetsen sitter i?).
Är totalt ny på facktermerna men byggsats och låda kostade ingenting så jag försöker få en bild av vad du ersatte för att kunna sätta ihop ett "kostnadsförslag" till farsan.



.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av Skogen »

mindlight skrev:Den Hakko som Mankan rekommenderade såg ut att kosta 90€ vilket ligger under mitt budgettak.
Med moms och frakt blir det nog dom 135€ som mankan skrev
mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av mindlight »

Skogen skrev: Med moms och frakt blir det nog dom 135€ som mankan skrev
AJ fan. Tänkte inte på det. Får tänka om då.
...eller låta bli 4 hamburgare/pizza de närmsta tre månaderna Bild

.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av GFEF »

Har inte Weller magnastat fast temperatur inställning i spetsen ?
För att få höger temperatur som bly-fritt lödtenn kräves en ny spets anpassad för det.

Weller är en av mest sålda märken borde finnas tillbehör och reservdelar lång tid framåt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rekommendation lödstation. Jula, Elfa, Electrokit?

Inlägg av Glenn »

mindlight skrev: Okej. Nu är det risk för att jag ställer en korkad fråga men köpte du Hakko "lödpenna, Hakko spets eller Hakko element (typ nån form av kranskärl insats i pennan som spetsen sitter i?).
Är totalt ny på facktermerna men byggsats och låda kostade ingenting så jag försöker få en bild av vad du ersatte för att kunna sätta ihop ett "kostnadsförslag" till farsan.
Ja det är ju lite specialfall med just dessa, det är spetsar med inbyggt element :) normalt är det två olika saker men JUST på dessa hakko är det en ihopbyggd enhet.

En sånhär alltså..

https://www.ebay.com/itm/T12-BL-ILS-KU- ... 2535055428

Tror jag köpte en BC1, men lite osäker, men det är ju ändå en smaksak vad man vill ha.

Tveksamt om just den där är original eller kopia för övrigt.

Jag försökte först plocka ihop kontrollerkortet, pennan osv löst för att "slippa" få med en onödig spets, men det blev dyrare att köpa löst än att att köpa kitet.

Jag köpte alltså

Byggsats för lödstation
lämplig aluminiumlåda
lödpennhållare
Original T12-spets

..Sen köpte jag även en passande panelmonterad DC-kontakt till min IBM-laddare så det skulle bli snyggare.
Skriv svar