OBD-diagnosverktyg?

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

OBD-diagnosverktyg?

Inlägg av Glattnos »

Om man vill köpa ett diagnosverktyg till sin bil, vilka är bra?
Har hittat denna, iCarsoft: https://www.prylstaden.se/icarsoft-vaws ... seat-skoda
Men det finns även denna i samma prisklass, Foxwell: https://www.prylstaden.se/felkodslasare-foxwell-nt630 dock verkar det enklare att hitta negativa omdömen om denna.

Jag har en Audi A2 -01 och har i flera år haft problem med broms/ABS-varningslampa som tänds ibland. Verkstan hittar inget fel och det är intermittent så det är inte alltid det händer, dom hittar inga felmeddelanden. Jag tänkte att om jag själv hade ett diagnosverktyg så kan jag lägga betydligt mer tid på att felsöka än vad verkstan kan(emot summan jag är beredd att betala). Jag köpte förut ett billigt verktyg(200:-) som man kopplar upp emot en dator men det funkade inte alls bra.
Är det någon som har erfarenhet av detta och kan förklara vilka diagnosverktyg som är bättre och varför?

När jag kollar på denna video så blir jag imponerad av vad iCarsoft verkar klara:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: OBD-diagnosverktyg?

Inlägg av Klas-Kenny »

Vill man ha bästa möjliga upplevelse och möjligheter är märkesspecifika verktyg klart överlägset.

Till VAG har jag goda erfarenheter av VCDS som körs på en dator, med tillhörande kabel. Där kan man göra typ "allt".
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: OBD-diagnosverktyg?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inget att tveka på, till en audi/vw/skoda ska man ha vcds. Enkla versionen är gratis och fungerar med ebay-kabel.

Om du vill ha ett prisvärt universalverktyg kan jag rekommendera launch, det klarar nästan samma saker som vcds men till många fler märken. Betydligt mer välutvecklat än icarsoft.

Sen har vi ju autocom, bosch osv men det är minst 3ggr så dyrt som launch.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: OBD-diagnosverktyg?

Inlägg av Glattnos »

Åh, det verkar ju bra. Ogillar att ha en PC involverad men om det är det som gäller så är det kanske ändå bäst :) Tackar för det!

Om nån har erfarenhet av de fristående diagnosverktygen så är jag ändå nyfiken, vill gärna ha nått liggandes i bilen som går att koppla in snabbt om felet uppstår. Vad är det man "förlorar" i dom jämfört med tex VCDS?
Skriv svar